Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#49262
OK, ik ben dan nu voor 98% over op versvlees. Die 2% blijven voorlopig brokken. Ik zit nog wel met het voeren van eetbare botten.
Ik krijg al bijna een rolling als de honden braken, omdat er een stuk runderoor of buffelhuid in hun keel blijft hangen of niet weggeslikt krijgen.

Hoe zit dat met eetbare botten van bijv. Bibi. Kan dat echt geen kwaad? Het lijken mij toch wel behoorlijk scherpe stukken die ze er afkluiven. Moet ik het laatste stukje afpakken?
Ze hebben ooit een soort super groot dinobot gehad en zo'n gerookte kalfspoot, maar ik zou er bijna zelf in blijven.... Ik vind het dood eng.
Een stuk oor of buffelhuid haal ik met mijn handen nog wel eens uit de keel (zeg maar bijna maag) van de jongens, maar wat gebeurt er als er een scherp stuk bot in de slokdarm blijft steken?
Er wordt overigens alleen gekloven als ik er zelf bij ben!

Hoeveel keer per week is het beste?
Bas (10 kg) kluift niet zo veel. Ik zou de Leonberger een hele kluif kunnen geven + de halve die Bas laat liggen?

Kan ik naast de eetbare botten ook runder- of varkensoren en buffelhuid blijven geven?
Zijn gerookte kalfspoten goed of 'moet' ik alleen rauw geven.

Misschien ben ik wel te ongerust, maar ik wil mijn jongens niet graag kwijt door een stuk bot.

(voorheen was hier toch een onderwerp over botten?)
Door Peet
#49265
Ik ken je angst hoor, Ineke...Mijn Beau is enorm gulzig, dus ik ben ook huiverig met botten. Je krijgt vast nog wel een uitgebreid antwoord van de kenners, maar 1 wil ik wel graag aanbevelen: geef je honden geen varkensoren.

Ja, ze vinden het zalig, maar varkensvlees is gewoon niet goed voor honden...ze kunnen er allerlei problemen van krijgen, kriebels, jeuk, uitslag, darmproblemen, enz enz....Geef liever een pensstaafje of runderpeesjes als je ze een snackje wilt geven...maar geen varkensoor...
:) Peet
Door Ineke
#49269
Juist. Ik heb het verhaal over de botten gevonden in de bieb. Ja, wie gaat daar nu zoeken ::) ;D

Toch ben ik nog benieuwd naar jullie meningen en adviezen.
Door Janet
#49270
Sowieso geen botten geven als je er niet zeker van bent. Of zachte botten (ribben).
Als het mogelijk is met je honden, kun je bijvoorbeeld ook de eerste paar keer het bot vasthouden (zeker de kleine botten als vleugels, lamsribben e.d.), tot je honden door hebben dat ze wel even een paar keer goed moeten kauwen.
De gerookte rund- en kalfspoten zou ik links laten liggen, die zijn volgens mij scherp en ze stinken de tent uit :-X. Ook oren en zo hebben niet mijn voorkeur. De kauwstaven van buffelhuid geef ik zelf ook nog wel eens.
Door Lupa
#49284
de ellende met die oren en kluivenis dat ze juist blijven steken in de keel, het is zo een plakkerig gedoe.
Als je begient met zachte botten, lamsrib , ribbetjes, kippenkarkassen(bij carnibest ook tevinden) dan moet het goed gaan.
maar eerst het botten docu goed lezen

de grookte kalfpoten geef ik hoier absoluut niet meer, die dingen liggen jaren te verpieteren in de dierenwinkel en ik vindse zeer vettig en onsmakelijk uitzien, heb een keer zelfs beestjes eruit zien komen.
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 04 feb 2004, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#49381
Hoi Ineke, oh, die onzekerheid over het eten van botten: da's heel normaal hoor! Dat kennen we (denk ik) allemaal wel. Het IS ook best eng om voor het eerst een rauw bot aan je hond te geven! Dus, doe rustig aan. Je hOEft niet gelijk botten te geven! Je geeft versvlees en daar zit al genoeg gemalen bot in. Dus zolang jij het eng vindt, gewoon niet doen en lekker even wachten.

Er komt vast een tijd dat je je meer zeker gaat voelen. Je koopt dan gewoon een botje bij bijv. Bibi (of ergens anders) en dan geef je dat 5 minuten aan je hond. Dan pak je het af, stop je het terug in de vriezer en geef je het een paar dagen later weer. Dan geef je het 7 of 10 minuten. Zo wen jij er aan en zo went jouw hond eraan!

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door