Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#490891
Sylvia heeft dit al neergezet:
" Dit zijn de verhoudingen die Ian Billinghurst aanhoudt.
70%-75% rauwe vleesbotten en vlees, max. 5% groente en fruit, 15% tot 25% orgaanvlees, 5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen. "

Welke percentages houden de BP-ers aan voor hun katten?

10% Tafelrestjes voor de kat, ik kom met mijn fantasie niet verder dan een eitje en wellicht wat zuivel?

15-25% orgaanvlees, voor mijn gevoel is het wat veel, maar ja wat is veel, ik vergelijk het maar met de hondenpercentages.....
Door Mevroi Kruim
#490904
Ik kom idd lang niet aan 10% tafelrestjes (alleen voor Eppo, die pikt zelf de restjes groente en aardappel en af en toe een boterhammetje ;D) Zuivel krijgen ze niet, van melk krijgen ze diarree en zure zuivel lusten ze niet.
En 25% orgaan vind ik erg veel. Bij mij eten ze ong. 15% orgaan, 1 a 2 eitjes per kat per week, en de rest rmb's en spiervlees. Van zoveel diersoorten als ik kan krijgen en ze lusten.
Door Borke
#490921
Kruimel schreef: Ik kom idd lang niet aan 10% tafelrestjes (alleen voor Eppo, die pikt zelf de restjes groente en aardappel en af en toe een boterhammetje ;D) Zuivel krijgen ze niet, van melk krijgen ze diarree en zure zuivel lusten ze niet.
En 25% orgaan vind ik erg veel. Bij mij eten ze ong. 15% orgaan, 1 a 2 eitjes per kat per week, en de rest rmb's en spiervlees. Van zoveel diersoorten als ik kan krijgen en ze lusten.
Ah dat is mooi want dat was ook zo'n beetje wat ik in gedachten had, eventueel als het goed gaat 20% orgaan, want dat zal ook wel in CB zitten en daar doen ze het prima op.

Geef jij groente aan je katten?

Hoeveel bot geef jij ongeveer?
Ik dacht zelf aan 20% bevleesd bot, redenerend dat de helft dan kaal bot is, dus ca. 10% bot?

Maal jij alles?
De oudste 2 die "kunnen kauwen" de rest laat stukjes vlees gewoon staan, die willen 'likken' ipv kauwen.
Door Mevroi Kruim
#491033
Nee, ik geef geen groente, ze eten het toch niet en ze hebben het volgens mij ook niet nodig. Alleen Eppo, die pikt gekookte groente, en Sjors af en toe een hapje boerenkool ;D

Ik geef zo'n 20 tot 30% bot, het varieert nogal. Voornamelijk kip maar ook zachte lamsbotjes.
Ik maal de botten voor Kruimel en soms voor Sjors (allebei 15), voor de andere drie knip ik grote botten wat kleiner in het vlees, zoals pootbotten in de kipkarbo's, en het vlees snijd ik in zo groot mogelijke stukken, dwz vrij klein voor Kruimel en groot voor de andere katten. Ze mopperen er wel over maar knagen als de besten, dus ze kunnen het prima.
Door Borke
#491044
Kruimel schreef:Ik geef zo'n 20 tot 30% bot, het varieert nogal. Voornamelijk kip maar ook zachte lamsbotjes.
Ik maal de botten voor Kruimel en soms voor Sjors (allebei 15), voor de andere drie knip ik grote botten wat kleiner in het vlees, zoals pootbotten in de kipkarbo's, en het vlees snijd ik in zo groot mogelijke stukken, dwz vrij klein voor Kruimel en groot voor de andere katten. Ze mopperen er wel over maar knagen als de besten, dus ze kunnen het prima.
Die 20-30% bot is dat kaal bot of bevleesd bot?

Hier moeten ze nog 'leren' kauwen, de jonge garde, maar dat komt wel denk ik. Op dit moment kauwen allen de oudste twee, maar het zijn katten en daarmee moet je niet te snel willen gaan is mijn ervaring.

In kleinere stuken gesneden kipvleugels laten ze liggen, dat is te nog hard, ook voor mijn 'kauwers'.
Lamsbot is denk ik niet echt te malen, dus ik denk niet dat ik dat kan geven.

Ik hoop dat ze kip verdragen, ik heb Franny (mijn voedselintolerantiedame) vandaag ca 50 gram gesneden kipfilet laten eten, dus morgen zie ik in de kattenbak wel of het goed valt of niet. Lukt dat niet dan kan ik nog eend proberen.

Mijn menu idee is om eendkarkassen en kipkarkassen te malen en aan te vullen met wat orgaanvlees en spiervlees van geit en lam. Eventueel ook gemalen vis als dat goed gaat.

Wellicht dat Franny biologische runderorganen wel verdraagt, dan kan ik die ook geven.

Als dat allemaal zou lukken dan heb ik een mooi gevarieerd menu voor ze wat goed betaalbaar is. Geen idee of het veel werk is, maar ik kan er altijd een paar dagen CB bij blijven geven.
Door Mevroi Kruim
#491624
De 20% is gerekend naar kaal bot, bv gemalen kipkarkas of gemalen zachte delen van lamsbot, en verder ruggengraat en pootbotten van kip waar ik een mep op geef. Maar die laat ik in het vlees zitten dus dat zijn dan rmb's.
De kippenvleugels mep of knip ik ook en dan eten ze ze hier wel. Alleen Knor kan hele vleugels aan als hij zich even kwaad maakt ;D En nekken eten ze allemaal onbewerkt behalve Kruimel, voor haar knip ik ze kleiner.
Qua vis eten ze hier graag zalm en kabeljauw en minder graag sardien en schellevis, en wijting is yuck. Katten van stand dus ;D
Door Borke
#491711
:-[
Gistermiddag heb ik Franny 50 gram gesneden kipfilet gegeven (iets meer dan 40% van haar dagportie).
Ze at het met smaak op, lekker kauwen.
Maar helaas... vanochtend zaten de poepsporen al in de kattenbak.

Dat betekent dat ze met haar voedselintolerantie dus geen kip verdraagt.

Dat is op zich vreemd, want kip zit ook in de CB lam & rijst die ze probleemloos eet. Dit is nameljik de specificatie van CB Lam: "Deze voeding is speciaal ontwikkeld voor de zeer kieskeurige kat. Het hoofdbestanddeel is puur vers lamsvlees, gecombineerd met vers kippenvlees.
Vers lamsvlees, vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, vitaminen en mineralen."
Daar staat dus niet bij hoevel kip er in zit, maar dat lijkt toch wel aardig wat te zijn als het een hoofdbestanddeel is.
Ik denk dat ze bij CB de booten van de kip malen en/of de organen?

Ik geef het nog niet op, want ik heb ook scharrel kipvlees, dat ga ik over een paar dagen eens proberen, kijken of dat wel goed gaat.

Zo niet dan wordt het lastig om zelf samen te stellen voor haar, het enige wat ik dan nog kan proberen is eendkarkassen malen. Als ze tenminste eend wil eten.
CB eend voor de hond eet ze in ieder geval niet, dan heb ik al eerder geprobeerd.

Lastig dat zelf samenstellen met een kat die wel veel lust, maar al snel "aan de race" gaat.
Door Voodoo
#495465
zou het niet zo kunnen zijn dat Franny nog moet wennen aan het barfen? Of doe je het al langer? Ik lees overal dat honden en katten die overgaan van brok naar barf, soms aan de diarree kunnen gaan. Dit omdat hun darmen lui zijn geworden van het verteren van brokjes..
'gezonde' katten hebben minder moeite met het overschakelen dan katten (en honden) die toch al problemen hebben bij het verteren van hun eten.
Wellicht dat jouw Franny, daarom wat moet wennen aan het vlees eten!

Ja alsof ik het weet hoor ;D Ik barf nog helemaal niet, ik kom net kijken!! Maar ik lees me suf op alle sites en forums over barfen en kvv! ;)
Laatst gewijzigd door Voodoo op zo 19 feb 2006, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#495622
Voodoo schreef: zou het niet zo kunnen zijn dat Franny nog moet wennen aan het barfen? Of doe je het al langer?
Franny eet nu ruim 1.5 jaar vers, dus ik denk dat ze daar inmiddels wel aan gewend is. Het is ons andere vijftal wat nog niet zo lang vers eet, maar die hadden/hebben geen problemen.

Ik wil alleen dusdanig de katten voeren dat ze alle 6 hetzelfde kunnen eten. Dus als Franny het niet verdraagt, dan geef ik het ook niet aan de anderen.
Franny heeft namelijk heel lang alleen moeten zitten 's nachts met haar dieetbrokken en later Carnibest. Franny is een hele sociale poes, die graag de andere afsopt en ik wil haar niet meer alleen opsluiten.

Vandaar mijn zoektocht naar een diersoort die zij goed verdraagt en waarvan ik de botten kan malen.

Vanmiddag zalm geprobeerd, maar daar wilde alleen onze kater TC een paar hapjes van nemen, de rest kwam niet eens kijken...

Ik wil nameljik eerst weten wat mijn mogelijkheden zijn, alvorens te investeren in een vleesmolen voor de katten.
Door Borke
#496818
tieneke schreef: Kipfilet is volgens mij best laxerend,geef de volgende keer eens iets van een kippennek erbij en iets minder filet.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar je hebt natuurljik gelijk, als ik alleen de filet geef dan mis ik het stoppende effect van de botten.
ik denk dat dat ook de enige kip is die in de CB Lam & Rijst zit die ze eten: gemalen kipkarkassen.
Daar doet Franny het dus prima op ;D
Door Borke
#535727
Inmiddels hebben we een grote Porkert 22 vleesmolen, de opening is zo groot dat je je hand erin kan stoppen, dus een kipkarkas gaat er prima in.
Het malen gaat zwaar, maar als Leo een plank maakt waarop de machine vastgezet kan worden, dan moet dat gemakkelijker gaan (nu deden we het met zijn tweetjes).
Het rooster is wat te klein, het vlees komt er als 'pate' uit en karkassen durf ik er niet in te malen. Maar binnen enkele dagen krijg ik een grover rooster met de post, dus dan lukken die karkassen ook wel.

Ik heb (zonder rooster) scharrelkipkarkas gemalen, een paar maal door het appraat gedraaid en daarna fijngehakt met een hakmes.
Vol verwachting gisteravond aangeboden. Twee katten wilden er wel wat van eten, maar echt van harte ging het niet.
De rest was niet geinteresseerd, zodra ze ontdekten dat er 'stukjes bot' inzitten. Onze katten willen likken en niet kauwen...
De oudste twee willen nog wel kauwen op stukjes vlees, maar niet op dit gemalen kipkarkasmengsel. De jongste twee wilden wel op een beetje kipkarkas kauwen, die kauwen weer niet op vlees.
Tja iedere kat is een unieke persoonlijkheid, normaal vind ik dat erg kleuk, maar met eten :-\

Gisteravond heb ik het door hun gebruikelijke Carnibest lam geprakt 2/5 scharrelkip en 3/5 CB.
In hun CB zit ook kip, dus ik ga er toch van uit dat ze kip moeten lusten.

Vanochtend was er wel wat van gegeten, ik denk dat ongeveer 1/3 op was.
De droge stukjes heb ik eraf geschrapt en alle stukjes bot die ik kon vinden (soms 1.5 cm groot) heb ik eruit gehaald en aan Borke gegeven.
De rest heb ik als ontbij op een schoon bord neergezet en weer aangeboden. Ze hebben er wel van gegeten, maar niet veel.
Pfft dit wordt nog een heel gedoe zo. Ik denk dat ik toch maar weer een lading CB ga bestellen, want dit lukt me nooit binnen een paar weken en dan is mijn CB op...

Als ze geen gemalen kipkarkas eten, dan krijgen ze niet voldoende bot binnen, dankunnen we dus niet gaan BARFen met de katten.
Tenzij ik ga doen wat Sylvia doet: eierschalen malen, maar voor 6 grote katten vind ik dat nog wel een heel gedoe...
Door Lizzy
#535730
Mijn kat lust absoluut niet alleen kip. En al helemaal geen kippenvleugels die niet echt gemalen zijn. Er moet persee rund doorheen, anders kan ik op mijn kop gaan staan: ze moet het niet. Dus wat ik deed (ik voer weer gewoon Bibi omdat ik dat makkelijker vind en ze dat het allerliefst eet): ik maakte mijn eigen versvlees met de vleesmolen. Ik maalde dus bot, maalde vlees en orgaanvlees (rund), deed er blikjes sardien doorheen en dat vroor ik in in porties. Ik maakte niet teveel en dan veranderde ik met regelmaat wat aan de samenstelling (dus soms kippen of lamsorganen, etc).
Door Borke
#535746
Lizzy schreef: Mijn kat lust absoluut niet alleen kip.
Dat zou natuurlijk ook een verklaring kunnen zijn!

Mijn probleem is echter dat ik met Franny (onze oudste van 12 jaar) een probleem heb met haar voedselintolerantie. Ik wil dus slechts een nieuwe diersoort per keer proberen, zodat als ze spuitpoep krijgt, ik kan achterhalen waar het van is.

Ik vrees dat rundvlees lastig wordt, want van BIBI had ze ook dunne poep, dat was toen we net begonnen met haar kvv te geven. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het nu beter verdragen wordt, mits het niet puur rundvlees is.

Wij hebben dit weekend wat kipkarkas gemalen, runder/kalfs kopvlees en geitenvlees. De rund en geit ligt nog in de vriezer, omdat ik het dus apart wil proberen om te kijken hoe zij erop reageert.

Ik moet wel bekennen dat ik het malen met de Porkert zwaar werk vind en ook veel werk om alles schoon te maken.
Als we dus echt zouden gaan Barfen met de katten, dan wil ik er wel een elektrische vleesmolen bij kopen voor orgaan- en spiervlees.
Maar eerst wil ik eens zien of het gegeten wordt...
Door roefus
#535834
Eigenlijk is het hier net andersom.
Als ik het allemaal tot pate maal (met de Porkert), dan vindt Sjors het niet lekker.
Of het nu konijn is, kip, maakt niet uit (inclusief botjes).
En ja, dan vind ik die vleesmolen een heel gedoe: hard werken, schoonmaken...vervolgens lust meneer het niet.

Geef ik het in gesneden stukjes, doodgewoon álles wat Roefus ook eet: kopvlees, kalkoen, kip, konijn, geit, lam...maakt niet uit..dan is het goed.
Ook alle soorten orgaan t/m pens toe.
Dan snij ik dus van de botstukken elke keer wat vlees af voor de kat.

Probleem is natuurlijk dat ik zoek naar voldoende calciumbron.
Stukjes kippennek en geplette (halve) vleugeltjes worden nu gegeten.
Dat was toch wat 'haspelen' in het begin.
Maar verder vind ik het moeilijk om goed bot aan te bieden (wat hij verwerken kan of wil).
Dus val ik toch heel geregeld terug op dat eierschaalpoeder.
Nou moet ik zeggen dat je daar heel lang mee doet.
Zelfs met 6 katten (denk ik).
Want als je eenmaal een flink potje fijn-gemalen hebt, dan doe je er hartstikke lang mee.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door