Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#490567
hoi,

Ik heb hier heel veel gelezen over het geven van vers aan mijn t.o.v. brokken. Ik dacht dat ik ook best wel wat weet.
Nu heb ik nog een forum ontdekt m.b.t. het voeren van vers. Ik kreeg er notabene een mailtje over.
Wat schetst mijn verbazing? Dat KVV zomaar de grond in geboort wordt. Dat het heel simpel is om Barf te geven. Terwijl ik toch denk dat je hiervoor wel degelijk kennis van zaken moet hebben.
KVV en brokken verschilt niet zoveel. Volgens hun. Hier heb ik nog nooit iemand negatief gehoord over KVV.
. Maar toch graag jullie mening.
Laatst gewijzigd door pleuntje op ma 13 feb 2006, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#490604
Ik snap best waarom er kritiek is op kant-en-klaar versvleesvoer. Je weet nog steeds niet wat je je hond voert en je laat de verantwoordelijkheid voor het eten van je hond nog steeds over aan een fabrikant. Tevens hoeft de hond nog steeds z'n gebit niet te gebruiken waar het voor bedoeld is en daarnaast verteert gemalen voeding minder goed als vlees in grote stukken. En dat zijn ook de overeenkomst met brokken...

En kant-en-klaar versvlees is geen BARF. Ook is het nog maar altijd de vraag of de kant-en-klaar-versvleesfabrikanten nou de perfecte percentages gebruiken of dat zij een voer maken voor de massa van de honden, dat betaalbaar is. Last but not least is zelf samenstellen natuurlijk helemaal niet moeilijk.... Iedereen die tot 10 kan tellen kan leren zelf voer samen te stellen.

De andere kant van het verhaal: kant-en-klaarversvleesvoer heeft in mijn ogen wel degelijk voordelen op brokken! Ten eerste is het onbewerkt/rauw (erg belangrijk). Het bevat dus echte natuurlijke vitamines en mineralen en het bevat enzymen. Dit heeft echt vele voordelen boven gekookte voeding (brokken). Ten tweede bevat versvlees niet zoveel granen/koolhydraten als brokken. Ten derde bevat versvlees geen chemische bewaarmiddelen en anti-oxydanten. Het bevat sowieso geen bewaarmiddelen en anti-oxydanten, ook geen 'zogenaamd natuurlijke' (zoals veel te veel vitamine C en E die je wel in sommige brokken ziet). Ik vind dat nogal zwaar wegen, eerlijk gezegd.

Heb ik het nog niet eens over het feit dat veel mensen het prettig vinden om eerst op hun gemak te wennen aan rauw voedsel, zonder dat ze direct allerlei prooi-dieren en hele harten naar binnen moeten slepen ;D. Heb ik het ook nog niet gehad over de mensen die het barfen simpelweg 'teveel gedoe' vinden (ik vind het zelf helemaal leuk om te doen, maar ik rijd wel naar Friesland en Zeeland voor bepaalde ingredienten! Moet je maar kunnen en zin in hebben!). Al met al reden genoeg (vind ik persoonlijk) om versvlees de voorkeur te geven boven brokken.

Maar ja, ik vind wel dat ieder forum vrij is om het aan te pakken zoals zij denken dat het goed is. Jou spreekt het een meer aan, een ander spreekt het ander weer meer aan. En zo is er voor ieder wat wils!
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#490924
Dank jullie voor dit antwoord.

Waarom wordt hier dan verder nooit over gesproken.
Dit is namelijk totaal nieuw voor mij. Ik kan me hier uiteraard ook wel in vinden. Zelf heb ik inderdaad niet de energie en "de zin' om helemaal uit te dokteren wat ik mijn hond zal gaan geven. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien weleens wat lappen vlees oid aan mijn hond ga geven.

Nogmaals bedankt voor deze toelichting.
Laatst gewijzigd door pleuntje op ma 13 feb 2006, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Debora
#490929
[quote="Lizzy"]
Iedereen die tot 10 kan tellen kan leren zelf voer samen te stellen.
[/quote]

Mooie slogan voor de stichting toch? ;D
Door Lizzy
#490936
pleuntje schreef: Dank jullie voor dit antwoord.

Waarom wordt hier dan verder nooit over gesproken. Dit is namelijk totaal nieuw voor mij.
Er wordt ook op Barfplaats soms kritisch gesproken over versvlees. En wat hier boven staat, is ook echt wel te lezen/vinden hier. Maar dit forum schat kant-en-klaar versvlees op een andere/onze waarde. Namelijk dat kant-en-klaar versvlees beter is als brokken. Dus in mijn ogen is het zinloos om iedere klip klap er weer bij te halen wat de nadelen en voordelen van het een en het ander zijn.
Ik kan me hier uiteraard ook wel in vinden. Zelf heb ik inderdaad niet de energie en "de zin' om helemaal uit te dokteren wat ik mijn hond zal gaan geven.
Dat is ook prima. Tenminste, vind ik wel.
Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien weleens wat lappen vlees oid aan mijn hond ga geven.
Dat is ook prima.
Het ging er mij om dat ze KVV als net zo'n rotzooi zien als brokken. Als ik dan bijvoorbeeld zeg, oke, beter KVV dan brokken, krijg je als antwoord. Beter slechte brokken dan geen eten. Sorry maar dat schoot me even in het verkeerde keelgat. Ik vind het namelijk geen vergelijking.

Nogmaals dankje voor deze toelichtinge.
Misschien moet je hen eens vragen om dat (die stellige stelling) te onderbouwen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 feb 2006, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Qwertu
#491503
[quote="Lizzy"]
Tevens hoeft de hond nog steeds z'n gebit niet te gebruiken waar het voor bedoeld is en daarnaast verteert gemalen voeding minder goed als vlees in grote stukken.
[/quote]

Even tussendoor:
Deze vraag zal wel eens gesteld zijn, maar ik kan het nergens vinden..

Hoe komt het dat grote lappen vlees e.d. beter verteerd worden dan gemalen voeding?
Door Lizzy
#491538
[quote="Qwertu"]
Even tussendoor:
Deze vraag zal wel eens gesteld zijn, maar ik kan het nergens vinden..

Hoe komt het dat grote lappen vlees e.d. beter verteerd worden dan gemalen voeding?


[/quote]

Klopt, is al vaker aan de orde geweest. Een van de laatst gevoerde discussies daarover is deze:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 0;start=15
Door Cindy de Wolf
#491569
Mijn honden krijgen sinds een krappe 2 jaar Carnibest en inderdaad gaat het vanzelf kriebelen om echt zelf te gaan samenstellen. Enerzijds omdat het gewoon onwijs leuk is om te doen anderzijds weet je wat ze binnen krijgen. Nu ben ik zo een krappe 3 maanden bezig met barf en 4 van de 5 honden vinden het helemaal geweldig. Jesse daarentegen eet nu veelal met lange tanden en vaak ook niet, of ik het nu maal, klein maak, groot laat, het maakt niet uit. Alleen pens in stukjes van 5cm en de echte zachtere vleesbotten gaan nog wel maar ook niet van harte. Ik heb dus besloten om Jesse weer grotendeels terug te zetten op de Carnibest en als ik een maaltijd maak van wat ik weet dat ze eet krijgt ze dat ook. En ik ben van mening dat KVV nog altijd vele malen beter is dan brok. Jesse at heel slecht brok en met de Carnibest heb ik haar eindelijk plezier gegeven in eten.

Groetjes,
Cindy
Door mutsie
#491932
Zelf vind ik het wel ideaal dat er ook kvv is.
Als je weinig tijd hebt dan is het inderdaad: kwak in de bak en voor jezelf: kwak in de pan(kant en klaar maaltijden).

Ook ben ik van mening dat BARF voordeliger is als je groter inkoopt, dus meer vriezerruimte moet hebben.

Ik heb de laatste tijd veel carnibest gegeven. Gewoon uit tijdnood en adresjes.

Nu ben ik weer op pad voor BARF ingredienten.

Wel merk ik aan mijn honden dat ze BARF leuker/lekkerder vinden.(je schuift er alles in dus dat is het probleem niet). Ze gaan helemaal uit hun dak van botten.

Ook doen ze er langer over, dus niet in 3 sec. weg.

Voorlopig ga ik een combinatie van beiden geven. 's morgens krijgen ze nl. op mijn werk hun eten. Dan is kvv gewoon erg makkelijk en schoon.

Karin
Door boskat
#492077
Ik vind kvv ook erg gemakkelijk hoor en voor alsnog veilig,dat gereken ,dat si altijd mijn zwakste punt geweest op school ,dus zal ook wel zo blijven,heb er een gruwelijke hekel aan en heb hier ook geen adresjes voor barfvlees,botten enz.in de buurt,
Hoef het hier ook niet te vragen aan de slagers ,heb ik al eens gedaan,het antwoordt nee dat hebben we niet en kunne we ook niet aankomen,kortom,ze vinden het de moeite niet
en zo weet ik dat ze genoeg van alles binnenkrijgen,
Door geer
#492079
[quote="boskat"]
Ik vind kvv ook erg gemakkelijk hoor en voor alsnog veilig,dat gereken ,dat si altijd mijn zwakste punt geweest op school ,dus zal ook wel zo blijven,heb er een gruwelijke hekel aan en heb hier ook geen adresjes voor barfvlees,botten enz.in de buurt,
Hoef het hier ook niet te vragen aan de slagers ,heb ik al eens gedaan,het antwoordt nee dat hebben we niet en kunne we ook niet aankomen,kortom,ze vinden het de moeite niet
en zo weet ik dat ze genoeg van alles binnenkrijgen,
[/quote]
Adresjes, oke.. Geen tijd, kan ik inkomen. Maar 'dat gereken' dat valt echt mee hoor! Werkelijk, je rekent het een paar weekjes uit, vooral uit angst om iets verkeerd te doen...en dan heb je het door! ;)
Door Lizzy
#492291
[quote="geer"]
Adresjes, oke.. Geen tijd, kan ik inkomen. Maar 'dat gereken' dat valt echt mee hoor! Werkelijk, je rekent het een paar weekjes uit, vooral uit angst om iets verkeerd te doen...en dan heb je het door! ;)
[/quote]

Precies! En dan ga je daarna gewoon puur op gevoel voeren. Dat gereken is echt alleen even voor het begin, zodat je feeling krijgt voor wat je aan het doen bent (en te voorkomen dat je veel te veel of te weinig van iets gaat geven). En de BARF rekenhulp is trouwens erg gemakkelijk voor mensen die niet zo'n zin hebben om te rekenen! Te downloaden van onze ondersteunende site BarfClub: http://www.barfclub.nl/downloads.htm
Door Mevroi Kruim
#492356
Zo is dat! De meeste mensen rekenen toch voor zichzelf ook niet steeds uit hoeveel eiwit en hoeveel koolhydraat en hoeveel vitamine A t/mZ. Hooguit hoeveel calorien, en dat hou je meestal ook niet lang vol, dan wordt het ook op gevoel. Maar wel gevoel op basis van kennis van zaken. Je weet waar de vetaanzettertjes inzitten en waar niet. Idem voor honden en katten voeren, als je het een tijdje doet heb je je eigen maaltijdschijf voor je beestjes en dan kies je daar gewoon uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door