Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marius
#491041
Hallo allemaal

Ik heb mijn honden sinds twee weken op kvv overgezet, daarvoor kregen ze brokken. Daar ik veel ben beginnen lezen over brokken, had ik er wel genoeg van en wil ik dit dus niet meer aan mijn honden geven.

Ik zou met de tijd willen overstappen (gedeeltelijk) op BARF. Maar dit lijkt mij zo moeilijk. Of is dit enkel maar een gedacht van mij? Ik vind het een raar idee dat mijn honden botten gaan opeten

Is er iemand die mij een beetje kan helpen met wat ik juist kan geven aan mijn honden?

Ik wil echt het beste voor mijn honden en niet langer die rommelbrokken geven, vandaar dat ik ook op kvv ben overgestapt. Is dit goed voor de hond? Want uiteindelijk weet ik hier ook niet echt wat ze erin draaien hé.

Alvast bedankt.
Door Borke
#491047
Gefeliciteerd met je beslissing ;D
Zo ben ik ook begonnen, met kvv en daarna een beetje kvv en een beetje BARF en nu helemaal BARF.

in deze rubriek staat helemaal bovenaan een interessant artikel van Lizzy over beginnen met BARF, lees dat eerst eens, daar vind je al veel antwoorden op je vragen ;D
Door Marius
#491077
Ok bedankt!

Ik heb het allemaal al gelezen en zo, maar dit wordt toch wat bestuderen denk ik.
Ik ga ze toch een tijdje op Kvv laten staan om eerst die BARF te kunnen leren en bestuderen want zou niet graag iets verkeerd doen.
Door Borke
#491093
Marius schreef: Ik heb het allemaal al gelezen en zo, maar dit wordt toch wat bestuderen denk ik.
Ik ga ze toch een tijdje op Kvv laten staan om eerst die BARF te kunnen leren en bestuderen want zou niet graag iets verkeerd doen.
Prima toch, zo ben ik ook begonnen. Eerst 1 dag zelf samen stellen, toen 2, daarna 3 en toen helemaal Barf ;D
Door Truus
#491251
Ik zou je wel aanraden om voorzichtig te beginnen en eerst het bottendocument goed te lezen ;).
Door Nelly
#491269
Gewoon eerst een tijdje kvv geven en dan heel geleidelijk, rustig aan eens een keertje zelf wat samenstellen. Denk dat we zo allemaal wel begonnen zijn. En wat botten betreft, begin met kippenekken, daarna vleugeltjes en als dat allemaal goed blijft gaan kun je overgaan op het grotere werk zoals bijv. lamsbotten. Maar... lees idd. het bottendocument goed door.
Door Lizzy
#491556
Marius schreef: Hallo allemaal

Ik heb mijn honden sinds twee weken op kvv overgezet, daarvoor kregen ze brokken. Daar ik veel ben beginnen lezen over brokken, had ik er wel genoeg van en wil ik dit dus niet meer aan mijn honden geven.

Ik zou met de tijd willen overstappen (gedeeltelijk) op BARF. Maar dit lijkt mij zo moeilijk. Of is dit enkel maar een gedacht van mij? Ik vind het een raar idee dat mijn honden botten gaan opeten
Nou, ik begrijp best dat je even aan het idee moet wennen om je hond botten te gaan geven. Vele van ons hebben daaraan moeten wennen. Maar, vergeet 1 ding niet: de voorvaderen van de hond en de hond zelf hebben eeuwen vleesbotten gegeten. Totdat de brok werd uitgevonden. En die bestaat nog maar een jaar of 60. Als je het mij eerlijk vraagt vind ik het gekker om honden brokken te geven, een voeding die werkelijk op geen enkele wijze past bij het wezen hond....

Maar goed, langzaam aanpakken! Dan went het vanzelf.
Is er iemand die mij een beetje kan helpen met wat ik juist kan geven aan mijn honden?
Je zou kunnen beginnen met het geven van een paar kippennekken. Dan kun je zelf even voorzichtig wennen aan het idee dat je echte vleesbotten geeft.

Je kunt dan ook zien dat je hond de volgende dag gewoon de nekken verteerd weer uitpoept!
Ik wil echt het beste voor mijn honden en niet langer die rommelbrokken geven, vandaar dat ik ook op kvv ben overgestapt. Is dit goed voor de hond? Want uiteindelijk weet ik hier ook niet echt wat ze erin draaien hé.
Ja, dat laatste is wel een nadeel ja.
Alvast bedankt.
Ik zou zeggen: begin langzaam. Neem eerst kippennekken en spiervlees. En als dat lekker gaat, dan geef je gewoon eens een deel van een hele kip. Of parelhoen. Of konijn. Of eend. Je zult vanzelf zien dat het a)vanzelf went en b)je hond er geweldig van geniet!

Ik heb hier een samenvatting gemaakt met links naar dingen die je beter even kunt lezen voordat je begint:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Enne: alle begin lijkt moeilijk. Maar dat is het niet. Wie tot 10 kan tellen kan ook zelf samenstellen. Het is gewoon even een eng idee dat je zelf de verantwoordelijkheid voor de voeding in eigen hand gaat nemen. Maar eerlijk waar, het is niet moeilijk en het is niet eng. Wij mensen zijn alleen de afgelopen 60 jaar gehersenspoeld. Ons is verteld dat wij onze honden niet zelf kunnen verzorgen. Dat is onzin natuurlijk, maar dat was DE manier van de voerindustrie om hun product aan de markt te brengen!
Door Lizzy
#491559
Hoe vaak wil je beginnen met zelf samenstellen? Of wil je direct helemaal over op zelf samengestelde voeding? Heb je al enig idee aan welke ingredienten je goed kunt komen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 14 feb 2006, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marius
#491788
Nee ik zou 1 keer op de week zelf willen samenstellen. Wij hebben hier wel een slachthuis in de buurt, dus dat gaat geen probleem zijn.
Door Lizzy
#491816
Misschien is het leuk om die dag iets te geven dat niet in het versvlees zit! Hoe meer afwisseling: hoe beter! Je zou vette vis kunnen geven. Heel. Rauw. Bijvoorbeeld sardientjes. Of je zou kunnen denken aan een deel van een 'heel prooidier'. Bijv. een stuk konijn (rauw, met bot) of parelhoen of eend. Of je zou een maaltje met spiervlees kunnen geven en eventueel wat restjes groente van je eigen maaltijd. Met een rauw eitje, met schil. Je kunt alle kanten op :D!
Door Marius
#491825
Ik ga al eens beginnen met een maaltijdje spiervlees met groenten te geven. Want iets met botten of graten vind ik nog een raar idee op het moment. Maar dat zal wel wennen hé ;D
Door tieneke
#491995
Marius schreef: Ik ga al eens beginnen met een maaltijdje spiervlees met groenten te geven. Want iets met botten of graten vind ik nog een raar idee op het moment. Maar dat zal wel wennen hé ;D
Voor je het weet smijt je net als ik de hompen vlees gewoon naar buiten waar de honden het meteen opvangen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door