Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Duco
#489409
Japan verwerkt walvisvlees tot hondenvoer ???



Sashimi van walvis in een restaurant in Tokyo's red-light district Kabukicho. ANP Photo
LONDEN (ANP) - Britse natuurbeschermers zijn furieus over de manier waarop de Japanners omgaan met het ontstane overschot aan walvisvlees: ze maken er hondenvoer van. Dat berichtte de Britse omroep BBC vrijdag.

Dat Japan zich in het kader van 'wetenschappelijk onderzoek' bezighoudt met walvisvaart, is al omstreden. Volgens de organisatie voor de bescherming van walvissen en dolfijnen (WDCS) heeft Japan inmiddels een 'walvisvleesberg' van duizenden tonnen.

De regering heeft geprobeerd het vlees te slijten aan scholen, maar dat heeft de enorme prijsdaling niet kunnen stoppen. Daarom biedt een bedrijf het op het internet aan als ,,gezond en natuurlijk'' hondenvoer.

Volgens Tokio behoort de walvisvaart tot het Japanse culturele erfgoed en moeten andere landen dat accepteren. Veel walvissoorten staan op de lijst van diersoorten die met uitsterven worden bedreigd.

IJsland en Noorwegen

Samen met IJsland en Noorwegen verzet Japan zich fel tegen dat vangstverbod, dat alleen een uitzondering maakt voor zeer beperkte walvisvangst voor wetenschappelijke doeleinden. De drie landen willen ook de commerciële vangst hervatten.

Het aanbod van walvisvlees is daardoor groter geworden dan de vraag, terwijl het land volgens internationale regels verplicht is het vlees een bestemming te geven. Hoewel een Japanse fastfoodketen zelfs walvisburgers op het menu heeft staan, raakt Tokio het vlees momenteel aan de straatstenen niet kwijt.
Door Duco
#489415
Hoef je dan geen vis-olie te gebruiken? ???
Door Lizzy
#489422
Nee, visolie hoef je niet meer te geven... maar het is toch pikaal van de ratten dat die lui walvissen blijven vangen terwijl ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen? Ik vind het echt weer om je dood te schamen (dat we behoren tot het ras mens :-X).
Door Mevroi Kruim
#490623
[quote="Lizzy"]
Nee, visolie hoef je niet meer te geven... maar het is toch pikaal van de ratten dat die lui walvissen blijven vangen terwijl ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen? Ik vind het echt weer om je dood te schamen (dat we behoren tot het ras mens :-X).
[/quote]

Eeehhm ... een walvis is een zoogdier en geen vis. De samenstelling van walvisvet is heel anders dan van visvet.
Door Lizzy
#490641
[quote="Kruimel"]
Eeehhm ... een walvis is een zoogdier en geen vis. De samenstelling van walvisvet is heel anders dan van visvet.
[/quote]

Volgens mij bevat walvis erg veel omega 3 vetzuren en dat is ook waarom je visolie geeft, toch?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#491013
Maar zoveel honden hebben ze toch niet in Japan ??? of zou dit de nieuwste versie "hypoallergeen' van de da-brokkenboeren worden ::);D

Maar triest is het wel :-\
Door Lizzy
#491246
[quote="Angelique"]
Maar zoveel honden hebben ze toch niet in Japan ??? of zou dit de nieuwste versie "hypoallergeen' van de da-brokkenboeren worden ::);D

Maar triest is het wel :-\
[/quote]

Geen idee... Komt de Japanse Spits (of bestaat die niet?) en Akita Inu enzo daar niet vandaan? Ik dacht eigenlijk dat Japan wel een beetje hondenland is....? En zo niet: dan zal het binnenkort wel weer de nieuwste hypo-brok worden ja :-X
Door Nelly
#491405
Dit is al lang bekend hoor, echt niet iets van nu pas. En voor zover ik weet wordt het walvisvlees verwerkt tot blikvoer voor honden en katten.
Door Daisy75
#497753
Tering, alsof het zo overvol is met walvis, nou doen ze ook dit er nog mee...vreselijk..
Door Morning Star Pride
#2785853
De Japanse Spits bestaat wel degelijk. Ik heb er 2 geïmporteerd uit Australië. Wel een omweg :-) ze zij. Nergens allergisch voor en gek op rauw vlees en vis. Het liefst met veel bot om te knagen. Ze zijn spierwit maar hebben een teflon vacht, dus mogen lekker vuil worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2785885
[quote="Morning Star Pride"]
De Japanse Spits bestaat wel degelijk. Ik heb er 2 geïmporteerd uit Australië. Wel een omweg :-) ze zij. Nergens allergisch voor en gek op rauw vlees en vis. Het liefst met veel bot om te knagen. Ze zijn spierwit maar hebben een teflon vacht, dus mogen lekker vuil worden.
[/quote]

Nou gelukkig maar, daar heb ik nou 7 jaar niet van kunnen slapen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door