Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Valerie*
#484500
als je alleen kvv geeft wat moet je doen zodat ie toch goede sterke tanden heeft?
hij krijgt van mij sowieso witte botten van de dierenwinkel.. is dat genoeg?
Door Truus
#484517
Denk je dat hij door het eten van brokken sterke tanden krijgt?
Niets is minder waar, die droge brokken zorgen juist voor tandplak en gebitsproblemen. Heb je ooit wel eens gekeken wat er door een eten van een koekje achter blijft op het gebit? Zo moet je dat ook hierbij zien.
Alles vers en rauw is beter en vooral geen botten van een dierenzaak geven, die zijn veel te hard.
Naast de kvv kun je langzaam aan beginnen met rauwe botten maar lees eerst goed het bottendocument.
Dit staat in de bibliotheek over barf.
Door tieneke
#484792
Een grote lap verse pens geven,is een goede natuurlijke tandenborstel.
Of eens per week een verse bottenmaaltijd zoals lamsribben of kalfsribben etc.
Door Valerie*
#485079
op de site van carnibest staan ook gedroogde dingen als bullenpezen ed
kan dat ook ipv botten?
nadat ik hier het stukje heb gelezen vind ik het doodeng
Door tieneke
#485087
[quote="SuperTyson"]
op de site van carnibest staan ook gedroogde dingen als bullenpezen ed
kan dat ook ipv botten?
nadat ik hier het stukje heb gelezen vind ik het doodeng
[/quote]
Ik vind persoonlijk bullenpezen enger dan verse botten.
Als je hond nog geen rauwe botten gewend is beginnen met wat kippennekjes en langzaam uitbreiden naar ander bot/vlees.
En als je het echt eng vindt gewoon niet doen,je bent niets verplicht ;)
Door Valerie*
#485439
maar als hij alleen het zachte kvv vlees eet.. hebben zijn tanden toch niet genoeg oefening?
Door Lizzy
#486085
Honden kauwen niet. Dat kunnen ze niet eens want hun tanden en kiezen passen niet in elkaar waardoor de kaak geen zijwaardse beweging kan maken. Honden gebruiken hun kiezen om prooi te vangen, deze in stukken te knippen, botten mee klein te krijgen en verder niet. En een hond heeft ook geen spijsverteringsenzymen in het speeksel zoals wij.

Brokken bevatten heeeeeeel veeeeeeeel koolhydraat. Wel 60% en sommige zelfs meer. Dus wat gebeurd er nou als je je hond brokken geeft? Dan vallen ze in de mond uit elkaar en gaan om de tanden en kiezen heen zitten. Net zo als jij een Liga eet. Omdat de hond geen spijsverteringsenzymen in zijn speeksel heeft, zit die smurrie er na uren nog. Dit is dus de veroorzaker van tandplak en tandsteen. En een teveel aan tandplak en tandsteen kan ernstige ziektes veroorzaken. Zelfs ernstige hartproblemen.

Het is dus een misverstand (de wereld ingeholpen door de brokkenmaffia) dat brokken goed zijn voor de tanden. Het absolute tegendeel is waar.

Het enige voer dat echt GOED is voor de tanden en kiezen? Rauwe vleesbotten. Hele prooidieren. Grote lappen vlees en pens. En voer geen koolhydraat. Versvlees voldoet daar niet echt helemaal aan..... Het is gemalen en dat maakt dat het niet perfect is. Maar versvlees heeft dan tenminste nog als voordeel dat het niet als een Liga om de tanden en kiezen van de hond gaat liggen om daar te gaan zitten rotten (het bevat veel minder koolhydraat en geen gekookte plak-handel) waardoor de tanden en kiezen aanmerkelijk schoner blijven als bij brokken.

Om aan de kauwbehoefte te voldoen van de hond en om zijn gebit in conditie te houden, zul je regelmatig lappen stevig vlees (kopvlees voldoet ook goed want dat is super taai vlees) en lappen pens, hele prooidieren en vleesbotten moeten voeren.
Door judith1967
#487060
Ik kreeg het advies om naat Duck toch brokken te geven voor de tanden :o ::) >:(
Door judith1967
#487759
[quote="Tinker"]
Van wie kreeg je dit advies?
[/quote]

Van degene die maandagavond de Duck kwam afleveren.Duck is erg goed voer,maar ik moest er wel brokken naast geven voor zijn tanden.Ik gezegd dat ik geen brokken meer voer aan mijn hond.toen kreeg ik ook nog als presentje een varkens oor voor mijn hond.
Door Lizzy
#488102
[quote="judith1967"]
Van degene die maandagavond de Duck kwam afleveren.Duck is erg goed voer,maar ik moest er wel brokken naast geven voor zijn tanden.Ik gezegd dat ik geen brokken meer voer aan mijn hond.toen kreeg ik ook nog als presentje een varkens oor voor mijn hond.
[/quote]

Oh, Duck Natuurvoeding zal blij wezen dat aflever-mesen dit soort rare adviezen geven :-X!
Door judith1967
#488723
Ja,ik weet ook niet waarom die man mij zo raar advies geeft.
Wss omdat ze ook brokken verkopen via hun site ::)
:-[
VleesBotten zij het enigste wat goed is Voor Cairo zijn tanden,he?
Vervelend want ik durf Cairo echt geen botten te geven,Ik heb alles van harde voertjes weggegeven. :-[
Door Mevroi Kruim
#489254
Nee hoor, grote lappen pens of kopvlees zijn ook goeie tandenborstels. Daar moeten ze echt op knagen.
Door judith1967
#490493
HE,wat raar ,ik had gereageerd op het bericht van Kruimel gisteren,en ik zie nu dat mijn berichtje weg is.

Nouja,de d.a vind het ook beter dat ik gen grote stukken vlees of dus lappen pens voer i.v.m een maagtorsie.En een lap pens ,nou ik heb het vroeger eens gegeven,nou Cairo kauwt er echt niet op,hij eet het echt zo snel op.
Door Jojo
#491549
[quote="judith1967"]
HE,wat raar ,ik had gereageerd op het bericht van Kruimel gisteren,en ik zie nu dat mijn berichtje weg is.

Nouja,de d.a vind het ook beter dat ik gen grote stukken vlees of dus lappen pens voer i.v.m een maagtorsie.En een lap pens ,nou ik heb het vroeger eens gegeven,nou Cairo kauwt er echt niet op,hij eet het echt zo snel op.


[/quote]
Tja, vanuit dat oogpunt, heb je geen nylabones?! Die van mij heeft daar een aantal van liggen, in verschillende vormen , maten en smaken(?) en dat zijn toch nog altijd zn favoriete ´speeltjes´ om lekker op te knagen. Of het nou echt de tanden schoonmaakt?, de makers ervan beweren zelf van wel ;)
Door Mevroi Kruim
#491610
Als ik zeg grote lappen dan bedoel ik dus GROTE lappen. Dwz zo groot dat hij ze niet in 1x naar binnen kan werken. Dan moet hij wel kauwen en scheuren en trekken. En goeie manier om schrokken van penslappen te voorkomen is de lap bv aan een boom te spijkeren of binden.
Grote lappen eten moeten honden leren als ze altijd brok of kvv gegeten hebben. Dan zijn ze het scheuren en knippen niet gewend, eigenlijk net zo als met botten. Als je een schrokker hebt moet je dus goed toezicht houden en zorgen dat hij niet teveel in 1x naar binnen schrokt.

En wat een torsie veroorzaakt is onbekend, dus of veel of weinig eten per keer, grote of kleine lappen uitmaken weet niemand, ook de da niet. Mijn eraring is iig dat grotere stukken beter verteren en betere verzadiging geven dan gemalen vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door