Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#489758
Dr. Bibber heeft ook weer last van zijn nieren. Hij heeft 9 november z'n eerste bloedonz. gehad, creat was toen 372 en ureum 39.9. Na twee dagen spoelen was het gezakt tot een creat van 242 en ureum 19.5. Dr. Bibber voelde zich weer toppie en heb toen fortekor en een nierdieet meegekregen. Het nierdieet wilde hij na een tijdje niet meer eten en hij zat te mauwen om zijn vlees. Hij heeft toen weer vlees gekregen en na een dag of 12 ben ik gestopt met de fortekor met de bedoeling om zijn bloed na een week of 6 weer te laten controleren. Omdat Bibber het zo uitstekend deed ben ik dat vergeten en nu na een week of 12 valt het me op dat Bibber weer dezelfde symptomen heeft als toen.
Ik heb vanmiddag een afspraak bij de dierenarts om zijn bloed te laten nakijken maar die begint ongetwijfelt ook weer over het nierdieet.
Dit alles maakt me heel onzeker want ik lees hier dat je het beste gewoon Kvv kan geven.

Wie o wie geeft mij raad.

Gr. Jolanda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#489788
De meest voorkomende soort gruis bij katten is struvietgruis , deze struvietkristallen ontwikkelen zich in een basische omgeving (dat is een niet zure omgeving) Een dieet van koolhydraat (brok ) geeft een niet zure (basische)urine dus wat je wilt doen is zorgen dat de urine zuur wordt. Als je dieet brokken neemt is dit natuurlijk een voer wat de urine basisch maaktdus stop je er chemische middelen in die de urine weer verzuren.

Beter is het natuurlijk om direct een voer te geven waar de urine zuur van wordt en dat is rauw vlees en bot.
Soms is de urine dan nog niet zuur genoeg en kun je nog cranberrie o.i.d. toevoegen.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 11 feb 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#489789
Ik ben pas begonnen met inlezen over nierproblemen ivm Karel, maar volgens mij moet je in ieder geval de Fortekor blijven geven om de bloeddruk laag te houden en de achteruitgang van de nieren te vertragen.
Verder is vers het beste voor een nierpatient, hoogwaardig eiwit en veel vocht, beter kan niet.
Beter is het natuurlijk om direct een voer te geven waar de urine alkalisch van wordt en dat is rauw vlees en bot.
Soms is de urine dan nog niet alkalisch genoeg en kun je nog cranberrie o.i.d. toevoegen.
Syl, ik neem aan dat je zuur bedoelt, alkalisch = basisch.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 11 feb 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#489798
Kruimel schreef: Ik ben pas begonnen met inlezen over nierproblemen ivm Karel, maar volgens mij moet je in ieder geval de Fortekor blijven geven om de bloeddruk laag te houden en de achteruitgang van de nieren te vertragen.
Verder is vers het beste voor een nierpatient, hoogwaardig eiwit en veel vocht, beter kan niet.Syl, ik neem aan dat je zuur bedoelt, alkalisch = basisch.

ja ik bedoel zuur en niet alkalisch ;D mijn dank is groot
Laatst gewijzigd door sylvia op za 11 feb 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#489839
Ik ben net terug van de d'arts en de uitslag is niet best, creat 940 en ureum was niet te meten boven de 71.
Zijn advies is dan ook om Bibber te laten inslapen. We kunnen het proberen met een infuus van minstens 4 dagen maar de verwachting, gezien de vorige waardes is niet best.
Ik heb altijd gezegd dat ik mijn dieren niet onnodig wil laten lijden maar ik weet nu absoluut niet wat ik moet doen. Het schijnt ook dat dit soort patienten er aan wennen dat ze zich zo beroerd voelen. Toonde hij nou maar dood en doodziek dan was het misschien minder moeilijk.

Gr. Jolanda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#489865
JolandaB schreef: Ik ben net terug van de d'arts en de uitslag is niet best, creat 940 en ureum was niet te meten boven de 71.
Zijn advies is dan ook om Bibber te laten inslapen. We kunnen het proberen met een infuus van minstens 4 dagen maar de verwachting, gezien de vorige waardes is niet best.
Ik heb altijd gezegd dat ik mijn dieren niet onnodig wil laten lijden maar ik weet nu absoluut niet wat ik moet doen. Het schijnt ook dat dit soort patienten er aan wennen dat ze zich zo beroerd voelen. Toonde hij nou maar dood en doodziek dan was het misschien minder moeilijk.

Gr. Jolanda
Als hij niet ziek toont en als je niet kunt zien dat hij lijdt zou ik hem die 4 dagen de kans geven om er bovenop te komen.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 11 feb 2006, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#489877
Maar dat is de ellende juist, hij is 3 maanden geleden gespoeld en toen is de creat van 372 naar 242 gezakt. Nu is de creat weer gestegen naar 940 en een ureum van boven de 71 en dat terwijl hij CB eet.
Het enige wat hij doet is in elkaar gezakt boven de verwarming zitten dus echt happy is ie niet.
Hoelang moet/mag ik het proberen met spoelen en wanneer weet ik nou dat het genoeg is en dat het zo niet verder kan :'(
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#489918
Ik heb zojuist besloten om Bibber nogmaals te gaan spoelen. Vanavond ga ik nog even naar de kliniek om een branule te plaatsen en een infuuspomp te lenen zodat Bibber thuis in een bench aan het infuus kan.
Met de fortekor ben ik ook weer gestart.

Als dit niet lukt, als de waardes niet voldoende dalen of als hij hierna weer een terugval krijgt dat weet ik tenminste zeker dat ik het geprobeert heb.

Gr. Jolanda
Door Rosita
#489975
Sommige katten worden wekelijks thuis gespoeld. Was ooit een kat in een uitzending van dierenziekenhuis bij de avro. Deze kat werd al 2 jaar 1x per week thuis gespoeld en moest nu naar 2x per week spoelen. De kat zag er goed uit, maar kon dus niet zonder zijn wekelijkse spoeling. Mijn kat Dante heeft het ook aan zijn nieren en drinkt ontzettend veel, hij is een echte nat nek (vooral lekker vers water). Wanneer een nierpatient zelf te weinig drinkt stijgen de afvalstoffen. Omdat een infus de waarden van Bibber liet zakken drinkt hij misschien zelf niet genoeg en zou je wekelijks kunnen spoelen. Als hij dit toe laat en het voor hem geen kwelling is zou je dit kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#490191
Ik ben dus vanavond weer naar de kliniek geweest en Bibber zit nu thuis in de bench van de honden. Hij heeft nu een branule in en ik heb een infuuspomp meegekregen. De vraag was ook of hij nog urine zou produceren maar hij heeft net een plas gedaan en ook wat gegeten.
De d 'arts die ik vanmiddag sprak zei dat ze nieren waarschijnlijk nog maar voor 5 % werken dus ik ben bang dat het toch een aflopende zaak is.
Ik wil starks wel wekelijks een subcutaan infuus gaan geven, zolang het voor Bibber dragelijk is blijven we maar proberen. Moeilijk hoor want het is zo'n bijzonder katje en hij moet nog 3 jaar worden.

Gr. Jolanda
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#490195
Wat ik nog vergeet te vertellen is dat Bibber zelf behoorlijk wat drinkt maar blijkbaar niet voldoende om alles uit te scheiden.
Door - pien -
#490482
Hoe gaat het met Bibber? Ik had zelf ook lang geleden 2 katten met nierfalen en het is o zo moeilijk om een beslissing te nemen. Je wilt alles aangrijpen om m te redden, maar ook niet nodeloos lang aanmodderen terwijl hij zich niet goed voelt. Zo voelde het voor mij toen. En dat waren oude asielkatten. Bibber is nog zo jong! Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#490677
Dr. Bibber hangt nu vanaf zondagavond 21.00 aan het infuus. Hij krijgt 24 ml per uur wat behoorlijk veel is. Ik moet de bak een aantal keren per dag schoonmaken vanwege de enorme plassen die hij doet, hij is ook nog eens aan de diarree en wat hij eet is echt minimaal.

Bibber heeft als kitten een virus infectie in de hersenen gehad waardoor hij ook constant bibbert, hij heeft bv ook geen snijtandjes en motorisch klopt het ook niet helemaal. Hij is de enige uit het nest die het overleeft heeft.

Gezien zijn verleden en zijn nierproblemen nu, denk ik dat hij het extra zwaar heeft. Hij heeft nl ook steeds aanvalletjes. Als hij uit zijn mandje kruipt om te drinken of om op de bak te gaan dan begint het, zijn ogen vliegen van links naar rechts en hij valt dan om wat betekent dat hij iedere keer in z'n kattebak ligt te plassen, vanmorgen lag hij met zijn kopje in de waterbak.

Al met al ziet het er nog niet goed uit en komt het moment dat ik de beslissing moet nemen wel heel erg dichtbij.

Gr. Jolanda
Door Borke
#490734
Moeilijk hoor maar de vraag voor mij is in dit soort situaties niet alleen hoe ver je kan gaan, maar zeker ook hoe ver je wilt gaan in het belang van het dier :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door