Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door emielenjolanda
#488984
Ik heb een vraag, ik lees veel over voedingssuplementen en dat jullie die vaak aanschaffen bij de Tuinen. Nou is mijn vraag, wat geven jullie de honden en vooral waarom? Ik ga morgen naar het centrum van Rotterdam dus kan ik eventueel gelijk even langs De Tuinen. Misschien is deze vraag al heel vaak gesteld, maar ben net begonnen met Barfen en alles is nog een beetje nieuw :). groetjes
Door Lizzy
#489015
Het enige dat ik mijn honden wel eens geef is Probiotica en misschien is deze nog steeds wel voor de halve prijs (deze heet acidophilus). Verder krijgen mijn honden heel af en toe wat visolie. Dat verkopen ze ook (je moet niet de omega 3, 6 en 9 olie nemen!). Voor honden met artrose : zou je Glucosamine/Chondroitine voor kunnen kopen bij de Tuinen (maar als je hond dat niet heeft: heb je dat zeker niet nodig. Eigenlijk bevatten rauwe vleesbotten al genoeg Gluco en Chondroitine).
Door chrisje
#489734
Lizzy schreef: Het enige dat ik mijn honden wel eens geef is Probiotica en misschien is deze nog steeds wel voor de halve prijs (deze heet acidophilus). Verder krijgen mijn honden heel af en toe wat visolie. Dat verkopen ze ook (je moet niet de omega 3, 6 en 9 olie nemen!). Voor honden met artrose : zou je Glucosamine/Chondroitine voor kunnen kopen bij de Tuinen (maar als je hond dat niet heeft: heb je dat zeker niet nodig. Eigenlijk bevatten rauwe vleesbotten al genoeg Gluco en Chondroitine).
Wat doet probiotica eigenlijk?
Laatst gewijzigd door chrisje op za 11 feb 2006, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#489911
Probiotica zijn goede bacterieen die in de darmflora kunnen leven. Ze scheiden een melkzuur uit dat er voor zorgt dat slechte bacterieen niet overleven. Wanneer ze in grote getalen aanwezig zijn in de darm, dan zorgen ze ervoor dat slechte bacterieen niet eens de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Ze stimuleren het afweersysteem, ze helpen bij de vertering en daarnaast zorgen ze er ook nog eens voor dat de afvalstoffen van slechte bacterieen onschadelijk worden gemaakt. Antibiotica, wormmiddelen, veel andere medicijnen: zorgen ervoor dat deze goede bacterieen gedood worden of het aantal van de goede bacterieen in de darm (om bovenstaande te kunnen doen) niet meer genoeg is.

Probiotica kun je inzetten wanneer de darmflora niet sterk genoeg is. Door bijv. de inname van AB en wormmiddelen of stress. Het kan ook gebruikt worden bij diarree, door voedselveranderingen, invasie van slechte bacterieen en ook bij het versterken van het immuunsysteem.
Door Lizzy
#490421
drdrum schreef: Sorry,maar kan iemand mij uitleggen wat "slechte bacterrien"zijn?
Met 'slechte' bacterieen heb ik hier bedoeld: bacterieen die je ziek kunnen maken.
Door drdrum
#490577
OK,dat snap ik,Lizz.
En om deze bacterien de kans te geven moet je eerst een omgeving creeren,waarin ze kunnen floreren.
Brokken voer b.v.
Ik weet niet of je Probiotica moet geven als je hond genoeg afweerstoffen heeft.
Mischien verzwak je de boel juist?
Door Lizzy
#490611
drdrum schreef: OK,dat snap ik,Lizz.
En om deze bacterien de kans te geven moet je eerst een omgeving creeren,waarin ze kunnen floreren.
Brokken voer b.v.
Ik weet niet of je Probiotica moet geven als je hond genoeg afweerstoffen heeft.
Mischien verzwak je de boel juist?
Dat is beslist zo, dat er een omgeving gecreeerd moet worden. Maar er zijn best veel omstandigheden waarbij probiotica een goede dienst kan bewijzen. Tijdens en na een AB kuur, bij het overschakelen van een brokkenhond naar verse voeding (en die daar moeite mee hebben). Bij diarree veroorzaakt door verkeerd/ondeugdelijk voedsel of virsussen. Bij een verzwakt immuunsysteem door andere oorzaken.

Of het de boel verzwakt? Ik zou het je niet durven zeggen, maar ik vermoed van niet. Ik zie ook eerlijk gezegd niet hoe dat zou kunnen. Maar heb jij er een theorie over?
Door drdrum
#490647
Ik weet het eigenlijk ook niet,Lizz
Wat ik wel jammer vind is het hedendaagse z.g. oorlogs-denken.
De moderne geneeskunde heeft het altijd over het bestrijden van.
Bestijden van bacterien met antibiotica,bombarderen van cellen met bestralingskanonnen,wegsnijden van kwaadaardige gezwellen etc.
Oorlog verklaren aan de boosdoeners.Gespierde taal.
Terwijl ik een wat zachtere,bijna vrouwelijke,aproach zinvoller vind.
Zoeken naar de oorzaak en de bron van disharmonie in een lichaam.En zoveel mgl. invasieve behandeling voorkomen.Het lichaan zelf de kans biedden om zichzelf te herstellen.
Hypocrates zelf zei: De beste behandeling is niet behandelen. ;)
Door herder_lover
#491586
is aloe vera ook een probiotica? Ik weet dat veel mensen hier het aan hun dieren geven, door het water ofzo. Maar dan drinken mijn honden het niet meer en dat is hier natuurlijk levensgevaarlijk. Maar ik kan het wel door de groentenmix doen. Weet iemand dat? In mijn tuin heb ik misschien wel honderd aloe vera planten....
Door Lizzy
#491612
herder_lover schreef: is aloe vera ook een probiotica? Ik weet dat veel mensen hier het aan hun dieren geven, door het water ofzo. Maar dan drinken mijn honden het niet meer en dat is hier natuurlijk levensgevaarlijk. Maar ik kan het wel door de groentenmix doen. Weet iemand dat? In mijn tuin heb ik misschien wel honderd aloe vera planten....
Nee. Aloe Vera is een plant met veel goede eigenschappen. Ik heb geen idee of je dat nou door je groentemix kunt/moet doen. Misschien dat Peet het weet, zij heeft ook Aloe Vera planten en weet veel van het gebruik!
Door 202spots
#492099
herder_lover schreef: is aloe vera ook een probiotica? Ik weet dat veel mensen hier het aan hun dieren geven, door het water ofzo. Maar dan drinken mijn honden het niet meer en dat is hier natuurlijk levensgevaarlijk. Maar ik kan het wel door de groentenmix doen. Weet iemand dat? In mijn tuin heb ik misschien wel honderd aloe vera planten....
Ik heb er ook in de tuin, maar ik gebruik het gel van de plant alleen uitwendig.
Die gel is trouwens vreselijk bitter en zou het zelf ook niet lekker vinden om te eten.
Er word wel aloe-vera juice verkocht maar dat heeft dan speciale behandeling gehad.

~~~~
Some substances found within the aloe vera plant, including irritants, prove to be counter productive for internal consumption. The whole aloe vera leaf, raw aloe vera gel and liquid contain some ingredients that are irritating to the gut and intestinal linings. These substances promote diarrhea and are irritating, especially to individuals with digestive disorders.
http://www.digitalnaturopath.com/treat/T184593.html
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 15 feb 2006, 03:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#492100
drdrum schreef: Hypocrates zelf zei: De beste behandeling is niet behandelen. ;)
Dan ben ik heel erg dankbaar dat mijn DA niet hetzelfde denkt als Hypocrates....
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door