Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nelly
#489022
Mijn oude kater Zipper heeft een (vr)eetprobleem in die zin, dat hij niet kan zien dat er iemand anders aan het eten is; hij moet dan onmiddellijk ook eten, ook al heeft hij net gehad. Het maakt niet uit of het een van de andere katten, de honden, of zelfs ik het ben.
Zogauw hij iemand hoort of ziet eten springt hij op het aanrecht en wil eten. Natuurlijk geef ik hier niet aan toe, maar het resultaat is dan een vervelende, zeurende kat die voortdurend om me heen draait, voor me uit rent, enfin jullie zullen het wel kennen. Ten einde raad zet ik hem dan meestal een poosje buiten "om af te koelen". Daarbij komt ook nog eens, dat, wanneer er wel nog wat voer in de bakjes zit, hij het grootste gedeelte ervan naast de bakjes op het aanrecht deponeert. Zo "werkt" hij dan alle 3 de bakjes af; echt honger heeft hij dus niet. Je wilt niet weten hoe m'n aanrecht eruit ziet als mr. Zipper zich uitgeleefd heeft. Eerder was het ook nog zo erg dat hij de beide andere katten gewoon wegjoeg, nu weet hij dat hij moet wachten tot die 2 klaar zijn met eten, dan krijgen zij in ieder geval genoeg. Ik begrijp best dat dit hele gedrag waarschijnlijk met dominantie te maken heeft (Zip is ook de opperkat in huis) en dat vind ik niet zo erg, maar ik wordt af en toe een beetje moe van elke keer weer die rotzooi op het aanrecht.
Zijn er meer onder jullie die een dergelijke ervaring hebben?
Door zurca
#489026
Kan het geen vorm van dementie zijn? Dat hij vergeten is dat hij al gegeten heeft, iemand anders ziet eten en denkt "ik moet ook nog"?!
Mijn oudste kat bijv. zet ik het eten voor de neus, ze eet wat en ik haal het weg. Dan kan ik dus een rondje om de tafel lopen en het weer neerzetten en dan eet ze gewoon weer...Ze weet gewoon niet meer dat ze al gegeten had ;)
Door Nelly
#489038
Je moet natuurlijk niks uitsluiten, maar ik geloof toch echt niet dat Zip dement is, integendeel. Nogmaal, hij is de opperkat in huis en ik vermoed dat hij zich op die manier wil laten gelden, vandaar ook het strooien met eten. Hij is ook niet bepaald een lieverdje hoor, hij mept de andere katten weg als die ergens liggen waar hij wil liggen en vorige week heeft hij zelfs Thei gekrabd. (Dat heeft-ie overigens wel geweten, want zoiets tolereren we dus niet) Ook de honden hebben een heilig respect voor hem; alleen mij doet hij niets, ik mag hem ook optillen en ergens wegpakken als ik dat wil. Even ter verduidelijking: hij komt van een hooizolder op een boerderij, was veel te jong toen ik hem kreeg en absoluut niet aan mensen gewend. Ik was de eerste, en eigenlijk ook enige mens die hij ooit echt heeft leren vertrouwen. Kennelijk ben ik zijn maatje; hij vindt dan ook niks zo fijn om bijv. op de bank stijf tegen me aan, of liever nog, op schoot te zitten. Eerlijk gezegd, nu ik erover nadenk heeft hij dat jaloerse eetgedrag pas sinds Simply Red hier is. En S.R. is een jongeman met aspiraties, het zou dus kunnen dat Zip zijn positie in gevaar ziet komen en daar op deze manier op reageert.
Ik hou het in de gaten en blijf het aanrecht nog wel ff poetsen 8) ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door