Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door frances1
#48882
probleem met Bo

Tijdens het wandelen gaat onze hond Bo liggen en bijt hij in zijn pootjes. Niet specifiek een poot, maar eigenlijk alle poten. Zo als het eruit ziet is er iets dat hem irriteerd. Aan de poten is niets te zien. Ook als hij thuis is wil zij er nog wel eens een keer aan bijten. Of zij pijn heeft weet ik niet, ze piept niet. Wij zijn al een keer bij de dierenarts geweest voor haar, maar we kregen toen een invaller en die zei dat het waarschijnlijk groeipijnen waren. Wij vinden het nu wel erg lang duren. Bo is ongeveer 5 maanden en een kruising tussen een Mechelse herder en een retriever.
Ik hoop dat iemand weet wat onze hond mankeert.

Op een andere site werd me verteld dat de voeding invloed zou kunnen hebben. Bo krijgt dagelijks eigenlijk al vanaf het begin Eukanuba puppy+junior voor grote honden. Kan iemand mij aangeven of dit daadwerkelijk de oorzaak zou kunnen zijn. Ik had er namelijk niet op gerekend dat hij dadelijk naast mij aan tafel zit en zich al smekkend tegoed moet doen aan een lekkere biefstuk. dus sta voor alles open
Door avalon
#48888
Allereerst welkom op dit forum Francis. Je leert hier een hoop over voeding en vooral hoe het beter kan ;). En als je nu Eukanuba geeft valt de prijs van vers reuze mee. Eukanuba beter bekend hier als jeukenumar. Bijt hij aan de onderkant? Dan kan het zijn dat er teveel haar tussen zijn voetzooltjes zit dit is voor de hond erg vervelend want er blijft van alles tussen zitten dan (zand, klitjes, vergelijkbaar met een steentje in je schoen). EukjePuppyvoer is nou ook niet de beste keus. Ik zou zeggen probeer eens een weekje of 6 kompleet vers vlees. Hij kan nl ook een allergie hebben voor bv granen en die zitten er veel in de brokken.
Toen bij mij de pupjes een week of vier waren hebben ze hun eerst vers vlees maaltijd al verorberd. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen ;)
Laatst gewijzigd door avalon op di 03 feb 2004, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#48893
Hou er maar terdege rekening mee dat de voeding die je op dit moment verstrekt de oorzaak is van het bijten in de poten. Dit is het schoolvoorbeeld van groeipijnen. Gooi de puppybrokken in ieder geval in de container en schakel over op een volwassen voeding, als je tenminste brokken wilt blijven geven. Veel beter is yuiteraard een komplete versvleesvoeding of gaan barfen. Als je verder op het forum rondneust zie je de verschillen in de diverse soorten versvleesvoedingen die er te koop zijn. Succes ermee.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48915
Hoi Frances goed van je dat je even hier komt vragen.
Groeipijn komt hoofdzakelijk voor bij honden die brokken eten,en nee je biefstuk mag je zelf op je bord houden hoor ;D
Je zou het eens 3 maanden over kunnen stapppen op versvoer en zien of het weggaat.Er zijn verschillende soorten vers voer je moet alleen opletten dat je een komplete versie neemt.
Bij de supermarkten hebben ze vaak rodi ,wel die uit de vriezer en niet de worsten,dat is geen vers vlees.
Smuldier zou ik laten liggen.
Bij de dierenspeciaalzaken die een vriezer hebben hebben ze ook vaak rodi maar ook prins versvoer,energique of duck.
En dan is er nog bibi en carnibest,ik zelf voer het laatste maar het probleem daar mee is dat er net een verkoop punt bij je in de buurt moet zitten,of dat er iemand bij je in de buurt woont die het voor je mee wil nemen.
Er zit kwaliteits verschil in de onderlinge merken en een prijsverschil,maar het wil niet zeggen dat de duurdere merken ook echt duurder zijn daar ze daar vaak minder van nodig hebben.
Door Paul_Barte
#49008
Frances,

Er zijn een aantal opties die de oorzaak kunnen zijn van het probleem er van uitgaand dat de poten niet rood zijn.

Zoals Avelon (=Renate) al zegt check eerst de poten op rotzooi tussen de kussentjes en knip overtollig haar weg. Kijk uit voor het vel wat tussen de kussentjes zit!!!

Je kruising is een vrij grote hond en deze kan last hebben van groeipijn zoals al eerder is aangegeven. De hond groeit niet gelijkmatig op maar met 'scheuten' en dat kan flinke pijn geven aan de gewrichten!!
De grootste oorzaak van dit ongelijkmatig opgroeien wordt veroorzaakt door de voeding en met name door puppybrokken/juniorbrokken enz. enz. Dit soort (duurdere) brokken uigevonden door de commerciele fabrikanten zorgen ervoor dat de pup maar zeer snel groot mag worden (vaak zelfs buiten de rassstandaard) en men doet geloven dat het nog gezond is ook. Eén groot broodje aap verhaal en in de vrije natuur zijn er ook geen speciale puppydieren voor de kleine wolfjes. Ze vreten gewoon met de pot mee en groeien langzaam en gelijkmatig op om uiteindelijk het gewicht te bereiken wat genetisch is bepaald, niets meer en niets minder.
Zet je hond op en goed en compleet vleesvoer en de klachten zullen na verloop van tijd geheid verdwijnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door