Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#485413
Vroeger ontwormde ik alle katten altijd voordat een poes gedekt werd en zo werden ze ca. 2x per jaar ontwormd. Verder gingen ze allen jaarlijks naar de DA voor entingen.

Ik geloof dat ik Borke (vandaag 2 jaar oud) 1x ooit ontwormd heb en verder eigenlijk nooit meer. Ook de katten ontworm ik niet meer sinds we niet meer fokken (nu 2 jaar). Vroeger toen we buiten katten hadden ontwormde ik de katten alleen als ik wormen zag en dat was misschien 1x per 5 jaar.

Mijn vraag is nu: hoe merk je aan je hond dat hij wormen heeft?
Ik weet wel dat je 2x per jaar mestonderzoek kan laten bij je DA, maar om dan meerdere dagen poep op te vangen en weg te brengen dat lijkt mij niets.
Door de groentemix van Borke geef ik altijd een beetje verse knoflook (ca 2/3x half teentje per week) en gemalen pompoenpitten.

M.b.t. het enten, de katten heb ik nu 2 jaar niet meer geent. Borke wil ik dit jaar voor Weil enten en verder niet en dan volgend jaar maar verder zien of er nieuwere inzichten zijn.
Titerbepaling kan bij Tannetje dat weet ik, maar ik vraag me af of ik niet gewoon om het jaar ga enten.
Aan de andere kant... ik hoor tot de risico groep maar haal zelf ook nooit een griepprik?!

Laatste vraag: wat is het beste moment in het jaar om Weil te enten, volgens zijn boekje is Borke in april weer aan de beurt en eigenlijk dacht ik eran om hem in maart te laten enten, voor onze vakantie?
Door Lizzy
#486155
Mijn vraag is nu: hoe merk je aan je hond dat hij wormen heeft?
Dat hangt af van bijv. het soort worm. Hier staat het wel aardig weer gegeven wat de symptomen zijn per worm: http://www.boozoo.be/html/Dogs_Worms.htm
M.b.t. het enten, de katten heb ik nu 2 jaar niet meer geent. Borke wil ik dit jaar voor Weil enten en verder niet en dan volgend jaar maar verder zien of er nieuwere inzichten zijn.
Titerbepaling kan bij Tannetje dat weet ik, maar ik vraag me af of ik niet gewoon om het jaar ga enten.
Aan de andere kant... ik hoor tot de risico groep maar haal zelf ook nooit een griepprik?!
Ik weet toevallig bij welke DA je komt ;D en die zou het helemaal eens zijn met om het jaar enten. Hij ent het ene jaar Para Influenza + Weil en het andere jaar de Cocktail + Weil. Tja, IK vind dat nog steeds veel te veel. Zeker aangezien de Nobivac cocktail een 2 jarige registratie heeft en bezig is met een 3-jarige registratie.
Laatste vraag: wat is het beste moment in het jaar om Weil te enten, volgens zijn boekje is Borke in april weer aan de beurt en eigenlijk dacht ik eran om hem in maart te laten enten, voor onze vakantie?
In mijn ogen maakt dat dus niet uit. De Weil entingen heeft stikveel beperkingen maar staat geregistreerd en zou gewoon 1 jaar 'bescherming' moeten bieden. Het lijkt dat Weil het meest voorkomt in zomer en herfst dus is het voorjaar een "prima moment" (als die bestaat) om te enten als je (net als ik) niet echt gelooft in de landurige bescherming van de enting.
Door Borke
#486465
Lizzy schreef:Ik weet toevallig bij welke DA je komt ;D en die zou het helemaal eens zijn met om het jaar enten. Hij ent het ene jaar Para Influenza + Weil en het andere jaar de Cocktail + Weil. Tja, IK vind dat nog steeds veel te veel. Zeker aangezien de Nobivac cocktail een 2 jarige registratie heeft en bezig is met een 3-jarige registratie.
Dan doe ik dit jaar gewoon Weil en Para Influenza en kijk ik hoe het volgend jaar met die registratie geregeld is en of er nog nieuwe inzichten zijn.

Interessante site over wormen en symptomen. Als ik het heel kort samenvat dan is het risico zeer beperkt met onze 2-jarige reu.
Wat ik bij de katten altijd deed, was als ze een tijdje minder fraaie ontlasting hadden (een van de symptomen) dat ik dan ging ontwormen en dan was het meestal over. Ik ga er nu sterk aan denken om dat met Borke ook te gaan doen. Of nog beter, dan eerst wat poep naar de DA te controle als ik het er minder goed uit vind zien. Ik ben al helemaal berucht bij hem voor mijn poepmonsters van de katten ;D
Door Lizzy
#486467
AstridStraver schreef: Dan doe ik dit jaar gewoon Weil en Para Influenza en kijk ik hoe het volgend jaar met die registratie geregeld is en of er nog nieuwe inzichten zijn.

Interessante site over wormen en symptomen. Als ik het heel kort samenvat dan is het risico zeer beperkt met onze 2-jarige reu.
Wat ik bij de katten altijd deed, was als ze een tijdje minder fraaie ontlasting hadden (een van de symptomen) dat ik dan ging ontwormen en dan was het meestal over. Ik ga er nu sterk aan denken om dat met Borke ook te gaan doen. Of nog beter, dan eerst wat poep naar de DA te controle als ik het er minder goed uit vind zien. Ik ben al helemaal berucht bij hem voor mijn poepmonsters van de katten ;D
Waarom ParaInfluenza?
Door Borke
#488562
Lizzy schreef: Waarom ParaInfluenza?
Lijkt me handig omdat hij 2-wekelijks met de hondenuitlaatdienst mee gaat en ook op shows komt.
Door Lizzy
#488563
AstridStraver schreef: Lijkt me handig omdat hij 2-wekelijks met de hondenuitlaatdienst mee gaat en ook op shows komt.
OK. Maar het feit blijft dat PI een niet dodelijke ziekte is dus een extra belasting is voor de hond als ie er wel tegen geent wordt......
Door Debora
#489225
AstridStraver schreef: Lijkt me handig omdat hij 2-wekelijks met de hondenuitlaatdienst mee gaat en ook op shows komt.
Moet je van de hondenuitlaatdienst niet jaarlijks alle entingen doen inclusief bordetella?
Door Borke
#490451
Debora schreef: Moet je van de hondenuitlaatdienst niet jaarlijks alle entingen doen inclusief bordetella?
Zij wil graag dat er jaarlijks kennelhoest wordt geent, maar ik heb direct al gezegd toen Borke voor het eerst meeging met 12 maanden dat hij op dat moment wel geent was, maar dat ik het niet standaard wilde herhalen.
Later bleek de DA die enting al automatisch meegegeven te hebben toen hij geent was, oorspronkelijk was het namelijk mijn idee om er alleen tegen te enten toen hij pup was, omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik hem van puppyklas thuis moest houden i.v.m. kennelhoest.

Lizzy heeft natuurljik gelijk, het is geen dodelijke ziekte dus eigenlijk is het onzin om er tegen te enten. Als Borke een keer niet met de hondenuitlaat mee mag omdat hij kennelhoest zou hebben dan is dat niet zo'n ramp. Dan blijft hij die ene dag maar wat langer alleen thuis, zo vaak gaat hij namelijk niet mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door