Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#488214
Ik heb een nieuw menu gemaakt voor Ziggy en Kai. En ik ben van plan om er weer iedere dag groentes bij te doen.
Zondag is vastendag. Kai heeft dat nodig en Ziggy krijgt op de vastendag wat kwark met fruit en wat nootjes.
In de groentemix zitten nootjes, peterselie, klein beetje pijnboompitten, pompoenpitten en zonnebloempitten. Er zit ook wat knoflook in de mix.
De gehakt die ze krijgen is half om half gehakt (lams en rundvlees).
En ik zou graag wat meer variatie in het menu brengen, maar dat is financieel niet haalbaar, zeker nu ik even zonder werk zit. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ze krijgen in de winter 1 keer per week levertraan en ze krijgen altijd 1 keer per week 1 visolie capsule van Bional (klopt het dat deze het minst vervuild zijn?).
Dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

De reden dat ze dus weer groentes krijgen is dat Kai een hele vettige vacht heeft en ik wil uitzoeken of het misschien komt, omdat hij nauwelijks groentes meer kreeg. En Kai poept ook een beetje moeilijk op sommige dagen, dus dan helpt het vaak ook op hem groentes te geven.
Ik gaf geen groentes uit luiheid :-[ Ik had er geen reden voor.

MAANDAG

Kai               Ziggy
585 gram kippenpoten      765 gram Bibi
135 gram groentemix 135 gram groentemix
180 gram kippenlever

DINSDAG

Kai               Ziggy
585 gram geiteribben         585 gram geiteribben
135 gram groentemix         135 gram groentemix
180 gram lamshart         180 gram lamshart

WOENSDAG

Kai               Ziggy
585 gram kippenpoten      765 gram bibi
135 gram groentemix         135 gram groentemix
180 gram runderpens         

DONDERDAG

Kai                   Ziggy
585 gram kale kalfsribben + gehakt (50/50)   585 gram kale kalfribben+ gehakt (50/50)
135 gram groentemix            135 gram groentemix
180 gram lamsniertjes         180 gram lamsniertjes

VRIJDAG

Kai                  Ziggy
585 gram geitenribben         585 gram geitenribben
135 gram groentemix            135 gram groentemix
180 gram runderpens            180 gram runderpens

ZATERDAG

Kai                  Ziggy
765 gram sardientjes            765 gram sardientjes
135 gram groentemix            135 gram groentemix
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 13 feb 2006, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#488216
Ik had het uit word gekopiëerd. Het was heel netjes, maar nu het hier staat is Ziggy's naam opgeschoven.
Het tweede rijtje is wat Ziggy krijgt.
En Kai krijgt trouwens geen eend, omdat meneertje dat niet hoeft. Hij heeft zelfs konijn gekregen van mij dat geschoten was in het bos (door staatsbosbeheer) en dat wilde hij ook niet. Hij houdt gewoon van bio-industrievlees :P
Door jon
#488299
Als ik het zo snel goed zie geef je 900 gram per dag, gedurende 6 dagen per week. Van die zes dagen geef je 5 dagen orgaanvlees (20% per dag) en alle dagen groentemix (ook 20%). Je geeft dus rond de 16,5% orgaan met redelijk veel afwisseling,20% groentemix en de rest (63,5 %) vleesbotten of kale botten aangevuld met gehakt(50%) en vis(13,5%.)
Ik ben nog maar net bezig met zelf samenstellen maar als een van je honden wat moeilijk poept zou ik liever iets minder bot geven en iets meer spiervlees. Maar je geeft al aan dat dat moeilijk is op dit moment. Verder lijkt er niet veel mis mee. Maar nogmaals ik kom pas kijken dus........ ;D
Door Laura2004
#488329
[quote="jon"]
Als ik het zo snel goed zie geef je 900 gram per dag, gedurende 6 dagen per week. Van die zes dagen geef je 5 dagen orgaanvlees (20% per dag) en alle dagen groentemix (ook 20%). Je geeft dus rond de 16,5% orgaan met redelijk veel afwisseling,20% groentemix en de rest (63,5 %) vleesbotten of kale botten aangevuld met gehakt(50%) en vis(13,5%.)
Ik ben nog maar net bezig met zelf samenstellen maar als een van je honden wat moeilijk poept zou ik liever iets minder bot geven en iets meer spiervlees. Maar je geeft al aan dat dat moeilijk is op dit moment. Verder lijkt er niet veel mis mee. Maar nogmaals ik kom pas kijken dus........ ;D
[/quote]
Hij poept dus wat moeilijker sinds hij niet meer iedere dag groentes krijgt, dus vandaar dat ik eerst wil proberen om weer regelmatig groentes te geven. En als het dan nog niet verbetert dan zal ik wat minder bot geven. ;)
En bedankt voor je berekeningen. :D
Door Lizzy
#488365
Bij m'n berekening kwam ik op:

48,4% vleesbot
19,3% groentemix
16,1% orgaanvlees
16,1% vlees/vis

En dan heb ik even alleen naar het menu van Kai gekeken.

Ik vind je afwisseling nog best heel prima hoor Laura. Je komt op 6 verschillende diersoorten, inclusief de vis. Prima toch!

Zelf vind ik 19,3% groentemix aan de ruime kant. In de plaats daarvan zou ik wat meer vlees geven.
Door Lizzy
#488366
Oh holy! Ik zie dat Jon al een berekening had gemaakt. Tssss, wat dom van mij... ik heb heel lang in update-mode in dit topic gezeten en niet gekeken of er al een nieuwe update op was gekomen ::). Dom dom dom!
Door Lizzy
#488374
[quote="Laura2004"]
Dus is het beter als ik 15% groentes geef?
[/quote]

Ja, ik vind dat zelf wel genoeg. Maar, experimenteer gerust! Heb ik ook gedaan. Ik heb 0%, 5%, 10%, 15%, 20% gegeven en ik weet nu goed waar mijn honden het het beste op doen.
Door Laura2004
#488377
Ik heb het aangepast. Ik heb van de groentes 15% gemaakt en wat er van de groentes af is gegaan heb ik er bij het vlees en de vis bij gedaan. Ik ga volgende week even een lading groentemix maken. En dan gaan even kijken of ik het verschil zie.
Door Lizzy
#488379
[quote="Laura2004"]
Ik heb het aangepast. Ik heb van de groentes 15% gemaakt en wat er van de groentes af is gegaan heb ik er bij het vlees en de vis bij gedaan. Ik ga volgende week even een lading groentemix maken. En dan gaan even kijken of ik het verschil zie.
[/quote]

Ben benieuwd!
Door Laura2004
#488397
Ik heb net even het oude menu bekeken (dat is dus wat ze nu nog krijgen) en daar kreeg hij ook niet zoveel hoor. Ik heb me net gewoon vergist in de percentages.
Ik heb me helemaal suf gerekend op het nieuwe menu.
Ik ben heel slecht in rekenen, dus ik hoop dat jullie weer even voor me willen kijken. Zoals jullie zullen begrijpen ga ik het niet op de gram afwegen, maar dat is gewoon een basis. ;)
Dus graag jullie commentaar op het nieuwe verbeterde menu van Kai en Ziggy, graag! :D Ik heb het voor Ziggy ook gelijk veranderd, want dat was wel een beetje te veel van het goede.

Dit is het resultaat:
MAANDAG

Kai                     Ziggy
470 gram kippenpoten            750 gram Bibi
108 gram groentemix
145 gram kippenlever

DINSDAG

Kai                     Ziggy
470 gram geitenribben            470 gram geitenribben
108 gram groentenmix            108 gram groentenmix
145 gram lamshart               145 gram lamshart

WOENSDAG

Kai                     Ziggy
470 gram kippenpoten            470 gram eendepoten
108 gram groentemix               108 gram groentemix
145 gram runderpens               145 gram runderpens

DONDERDAG

Kai                   Ziggy
470 gram kale kalfsribben + gehakt (50/50)   470 gram kale kalfribben+ gehakt (50/50)
108 gram groentemix            108 gram groentemix
145 gram lamsniertjes         145 gram lamsniertjes

VRIJDAG

Kai                  Ziggy
470 gram geitenribben         470 gram geitenribben
108 gram groentemix            108 gram groentemix
145 gram runderpens            145 gram runderpens





ZATERDAG

Kai                  Ziggy
615 gram sardientjes            615 gram sardientjes
108 gram groentemix            108 gram groentemix

Zondag vastendag en voor Ziggy (omdat zij anders te dun wordt) wat kwark met fruit, en vaak krijgt Kai dat ook hoor, maar voor hem is het wel de bedoeling om te vasten ;)
Door Lizzy
#488407
OK, ik heb even opnieuw gerekend:

52,4% vleesbot
14,4% groentemix
16,2% orgaanvlees
17% vlees/vis

Ziet er goed uit toch! Vind je de rekenhulp niet handig?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door