Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#488226
Ziggy's voetzooltjes zijn heel droog en er zitten scheurtjes in. Het ligt niet open hoor. Het is verder ook niks ernstigs, maar ik vroeg me gewoon af of het verstandig is om er iets op te smeren, zodat ze niet nog meer uitdrogen.
Dus wat kan ik er het beste opsmeren?
Door Jolly
#488251
Mijn gevoel zegt, niets op smeren, want dan wordt het weer week van en kweekt ze nog geen eelt op der pootjes.

Maar idd zelf smeren we arnica creme op onze handen bij dit rare winter weer, dus misschien dat .

Vaseline, vind ik persoonlijk niet zo'n fijn spul, mocht ze wel een minisneetje hebben, brand dat als een idioot.
Door Laura2004
#488265
Lizzy schreef: Brutus z'n pootjes zien er hetzelfde uit. Al sinds jaar en dag eigenlijk. Ik heb er nooit wat aan gedaan. Heeft Ziggy dit sinds pas?
Ze liep van de week ineens mank (dat is nu over) en toen heb ik gevoeld aan haar pootje maar daar leek ze geen last van te hebben. En toen zag ik dat ze een soort diepe groeven in haar kussentjes had (en ze heeft ook een misvormd stukje aan haar kussentjes, van die ene keer dat ze een hele diepe snee in haar kussentje had, dat is dus nooit goed aangegroeid, misschien dat ze daar last van heeft?) en ik dacht dus dat ze misschien daardoor mank liep. Vergezocht misschien?
Ik zit nu ook te denken dat de dierenarts dat stukje er aan heeft laten zitten, omdat zij zei dat het er vanzelf af zou vallen, maar dat is dus niet gebeurd :-\ Het ziet er verder netjes uit en niet ontstoken.
Maar niks erop smeren dus. Ik dacht altijd dat je de kussentjes af en toe moest insmeren en ik vond mezelf al een slecht baasje, omdat ik het nooit doe.
Door andres
#488573
Mijn Westie heeft ook gevoelige kussentjes en s'winters gebruik ik heel af en toe ook vaseline maar die vettigheid trekt ook weer van alles aan dus hou ik het zo nu en dan schoon door de pootjes eens in de zoveel tijd in een bakje met lauw water en een hele lichte soda oplossing te dompelen. Daarna goed afspoelen met water. Het verbaasd me elke keer weer hoeveel troep er dan uit komt. Misschien heb je er wat aan.
Groet Andre
Door Joshii
#488642
Fred's poten waren toen hij aankwam ook heel droog en ruw met barstjes er in..geen kloven.Ook waren zijn voetzooltjes erg op gezet Hij heeft daar op rotsgrond gelopen dus daar kwam het ws door.
Wanneer hij 's avonds lag te slapen smeerde ik er een héél dun laagje vaseline op. Dat bleef niet vettig maar trok bijna gelijk in. Na een dag of 4-5 voelden zijn poten een stuk beter aan.
Voor mij hielp vaseline dus wel..
Door herder_lover
#488669
tsja, een van die twee moest ik geven voor de nacht. En hier moet het ook iets afsluiten (doet vaseline trouwens ook hoor) want door de kiezels wordt er iedere keer vocht onttrokken aan de kussentjes....
Door Joshii
#488676
klopt, het maakt waarschijnlijk ook weinig uit welke van de 2 je gebruikt, zolang je er maar geen dikke laag van op smeert.
Ik had zelf een aantal jaar geleden enorme kloven in mijn handen en een droge trekkerige huid, ik dacht toen slim te zijn door mijn handen dik in te smeren met uierzalf...maar dat bleek dus achteraf niet zo handig
Door Lil
#490570
ik gebruik altijd ballistol (verkrijgbaar in duitse dierenwinkels en paardensportzaken).
Dit is een natuurlijke olie en mag in de oorschelp (niet in de gehoorgang kiepen!) gebruikt worden. Het dood namelijk mijten (alle, dus ook oormijt) en op de poten van de hond/kat en de hoeven van het paard. Het is verzorgend maar sterkt ook de hoornhuid. Het wordt dus niet zacht van de olie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door