Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door guillaumeo
#486177
Onze airedale van ruim acht jaar oud is ruim een jaar geleden gecastreerd: dat was nodig omdat zijn vergrote prostaat zijn darmen steeds meer afknelde, waardoor hij al een paar keer darmontsteking opliep. Anderhalve maand geleden kreeg hij een kale plek op de rug. En die kale plek wordt met de dag groter. De dierenarts vond geen mijt en ook was het bloed (schildklierfunctie?) in orde. De antibioticakuur had geen effect. Overigens is de hond topfit en speels.
Herkent iemand deze klachten? Is het een verlaat gevolg van de castratie? Is er een remedie?

Als ik wist hoe ik het moest doen, zou ik een foto van Ravel en van zijn kale plekken laten zien....

groeten,

Guillaumeo
Laatst gewijzigd door guillaumeo op wo 08 feb 2006, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#486537
Jeukt de kale plek? En hoe ziet de plek eruit? (nat, droog, schilfertjes, korstjes, etc. etc.).

Mag ik verder vragen wat Ravel eet?
Door guillaumeo
#486656
Dank voor je reactie, Lizzy. Ik heb Jolly gevraagd om me te helpen om de foto's te plaatsen. De kale plek is droog en jeukt niet. Ravel blijft er zelf van af. Korstjes zijn op de plekken waar de dierenarts huid heeft weggeschraapt voor het mijtenonderzoek. Ik hoop dat ik je de foto's snel kan laten zien. Als jij je emailadres vermeld hebt, stuur ik je de verkleinde foto's toe.

Wat het voer betreft: Ravel krijgt twee keer daags een kleine portie carocroc 23/12 aangevuld met vlees en af en toe wat pasta. Dat eet hij al jaren en hij heeft nooit medische problemen gehad (met uitzondering van elleboogklachten, die wrsch een gevolg zijn van zijn onstuimig spelen als pup)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door guillaumeo op wo 08 feb 2006, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#487333
Ik zou zowiezo stoppen met zijn huidige eetpatroon, wat vol zit met koolhydraten. Brok+pasta is een grote koolhydratenbom en niet gezond voor een carnivoor. Koolhydraten zijn ook heel vaak de oorzaak van huidproblemen.

Ik zou de brokjes vervangen door een goede KVV (komplete vers vleesmaaltijd) en supplementeren met boreage olie (omega 3 en 6) en echinacea. De barfmaaltijd (ik neem aan dat je dat bedoelt met "vlees") kan je dan gewoon aanhouden.

Een reinigingskuur met bijvoorbeeld Chlorella of Groene Leem zou ook een goed idee zijn.
Door guillaumeo
#487402
Dank voor de tips, Peet. Dat van dat teveel aan koolhydraten voer ik meteen in. De brokken ben ik al een poos aan het minderen. Overigens is mijn vrouw vanochtend opnieuw met Ravel naar de DA gegaan. Die tast nog in het duister en verrichtte opnieuw een aantal onderzoeken in verschillende richtingen.

groeten,
Guillaumeo
Door Peet
#487408
Ik ben benieuwd of, en zo ja, wat de DA kan vinden. Mocht je vrouw weer thuis komen met een ab-kuur, dan zou ik zowiezo ook pro-biotica kopen en dat door het voer doen.
Door Lizzy
#487433
Als je een AB kuur mee krijgt, dan zou ik die persoonlijk niet geven. Ik denk dat je het beste het advies van Peet zo snel mogelijk op kunt volgen: verse/rauwe voeding (kant en klaar of zelf samengesteld), aanvullen met visolie en borage-olie en als dat niet voldoende helpt: dan zou ik je aan willen raden naar een homeopathisch-werkend of holistisch dierenarts te gaan.

Maar, misschien met gezonde voeding is dat laatste niet eens nodig!
Door guillaumeo
#487517
Opnieuw dank voor alle tips. DA belt vanavond uitslag (nieuw) bloedonderzoek door. Resultaat kweek over 10 dagen.

Wat die olie betreft: mijn trimmer adviseerde een lepel zonnebloemolie door het voer voor de vacht. Ik doe dat al jaren. Wat is het verschil met de door jullie genoemde olie?
Door Peet
#487529
Zonnebloem olie is omega-9, die doet niet zoveel hoor. Geeft alleen een beetje vettigheid.
Omega-3 en 6 werken bloed-zuiverend ;)
Door guillaumeo
#487547
Lieverd schrijft: 'je ziet dat zonnebloem olie niet echt werkt'

Ik ga me in elk geval in de verschillende soorten olie verdiepen. Maar of zonnebloemolie wel of niet werkt, kan ik toch pas beoordelen als ik weet wat de diagnose is? Als Ravel slachtoffer van een of andere mijt is geworden, kan de olie er toch niets aan doen?

Oeps, ik zie nu pas het antwoord van Peet, die het verschil in werking beschrijft
Laatst gewijzigd door guillaumeo op wo 08 feb 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#487562
Sorry ik zei het verkeerd: zonnebloem olie is omega 6. Omega 6 werkt alleen goed als er een evenredige hoeveelheid omega-3 tegenover staat.

En inderdaad: als het een mijt is, zal die niet verdwijnen door met visolie te supplementeren. Het zal echter wel helpen bij het herstel van de huid en vacht.
Laatst gewijzigd door Peet op wo 08 feb 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door guillaumeo
#487575
Lupa schreef: ik weet het niet maar deze huid schreuuwd om geoliet te worden. ik zou voor een tijd omega gaan geven, en borage olie.
Domme vraag wellicht (maar die bestaan niet: niet vragen is pas dom): Wat bedoelen Lupa en anderen met olien? Wordt de olie alleen door het voer gedaan of is het ook verstandig om de droge huid zelf in te smeren met een olie?
Door Lizzy
#487594
Zonnebloemolie moet je zeker NIET hebben. Het bevat omega 6 vetzuren, niet actieve, waar de hond niks aan heeft. Een teveel aan omega 6 vetzuren kan zelfs schadelijk zijn, voor mens en dier. En met schadelijk bedoel ik zelfs dat een teveel hartproblemen, huidontstekingen kan veroorzaken en men vermoed zelfs dat het de kans op kanker vergroot.

Olijfolie bevat omega 9 vetzuren, maar de hond lijkt hier vooralsnog niks aan te hebben.

Ik zou overschakelen op verse/rauwe voeding (dat is wel vereiste nummer 1) met visolie. Dat bevat omega 3 vetzuren (actieve omega 3 vetzuren zelfs) en dat is precies wat deze hond nodig heeft.
Door Dtje
#487604
En misschien wist je het al maar vis olie bvb zalmolie is simpel bij oa het kruidvat krijgen. Capsule inprikken met een naald en leeg knijpen over het eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door