Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door irmaa
#482193
Op de site van de Raad een artikel over de vacinatieplicht voor shows wedstrijden enz.
(dit is nu verplicht gesteld door het vervallen van de veterinaire keuringen)
gr irma
Door Jolly
#482221
Dit is dus wat er staat:


Vaccinatieplicht


Tijdens de Algemene Vergaderingen van juni en december 2005 is er gesproken over het afschaffen van de Veterinaire Keuringen op al onze evenementen. Tijdens beide vergaderingen heeft het bestuur aangegeven dat afschaffing aan de orde was zodra de Veewet door de Nederlandse Rijksoverheid zou worden ingetrokken. Op 8 december 2005 is het besluit van de Tweede Kamer, om de Veewet per 1 januari 2006 in te trekken, door de Eerste Kamer bekrachtigd. Daarmee is het besluit definitief.

Gelet op de positieve stemming over het afschaffen van de Veterinaire Keuring op onze evenementen heeft het Bestuur van de Raad van Beheer op woensdag 11 januari 2006 vastgesteld dat, met het intrekken van de Veewet, de artikelen in het Kynologisch Reglement die betrekking hebben op de verplichte veterinaire keuring, niet meer van toepassing zijn.

In plaats daarvan komen tijdelijk de volgende uitvoeringsregels:



Alvorens de honden tot de expositie of de wedstrijd worden toegelaten, dienen de eigenaren schriftelijk te verklaren dat de honden voldoende gevaccineerd, tegen hondenziekte (distemper, ziekte van Carré), parvovirus diarree, ziekte van Weil (leptospirose), besmettelijke leverziekte (infectieuze hepatitis, HCC) en indien van toepassing (bij honden van buiten Nederland) ook hondsdolheid (rabies), middels ondertekening van het inschrijfformulier.



Aangezien op de inschrijfformulieren voor 2006 bovenstaande verklaring nog niet woordelijk staat vermeld, dienen de organisatoren van exposities per 2007 deze verklaring van voldoende vaccinatie toe te voegen aan (de meertalige bijlage van) het inschrijfformulier. Daarbij dient tevens vermeld te worden dat de deelnemers, het inentingsboekje / dierenpaspoort bij zich dienen te dragen, zodat dit op verzoek getoond kan worden.

Aangezien de inschrijfformulieren voor dit jaar al in omloop zijn, geldt in 2006, dat deelnemers bij de bevestiging van inschrijving aan de tentoonstelling door de organisator geïnformeerd dienen te worden over de vaccinatieplicht bij deelname aan de tentoonstelling. Daarbij dient tevens vermeld te worden dat de deelnemers, het inentingsboekje / dierenpaspoort bij zich dienen te dragen, zodat dit op verzoek getoond kan worden.

Aangezien deze recente ontwikkelingen zo kort zijn genomen voor de tentoonstelling van 3 tot 5 februari te Eindhoven, is de organisator van dit evenement gevraagd borden te plaatsen, waarop vermeld wordt dat wegens het wegvallen van de verplichte Veterinaire Keuring per 1 januari 2006, de expositieruimte alleen betreedt mag worden met honden, die voldoende zijn gevaccineerd.


Voor exposities (tentoonstellingen op CAC en/of CACIB niveau) gelden daarnaast de volgende extra regels:



Voor honden die niet in de catalogus zijn ingeschreven maar toch tot de expositieruimte worden toegelaten, dienen de eigenaren aan de ingang een verklaring te ondertekenen dat zijn/haar hond(en) voldoende is gevaccineerd; (klik hier voor een voorbeeld van deze verklaring).

Er dient een dierenarts bij de ingang te staan van 08.00 tot 10.00 uur. Deze dierenarts beslist, bij het binnenlaten van de ingeschreven honden, of hij/zij een hond nader wil onderzoeken. Als de dierenarts besmettingsgevaar vreest, dan wordt de betrokken hond onmiddellijk afgezonderd. De organisator draagt er zorg voor dat de betrokken hond in quarantaine geplaatst kan worden;

Naast de verplichte aanwezigheid van een dierenarts bij de ingang van 08.00 tot 10.00 uur, dient er gedurende de hele dag een dierenarts aanwezig te zijn in het gebouw of op de locatie, dan wel dient deze dierenarts voor een spoedgeval binnen tien minuten aanwezig te kunnen zijn;

De organisator zorgt ervoor dat een dierenambulance aanwezig is, of binnen 15 minuten aanwezig kan zijn.


AANVULLING:
Voor Clubmatches en Kampioenschapclubmatches geldt dat er geen dierenarts aanwezig hoeft te zijn. Wel geldt dat de honden geënt moeten zijn en dat de eigenaren het entingsboekje/dierenpaspoort bij zich moeten hebben zodat de organisatie daarop indien gewenst kan controleren.

De Raad van Beheer zal deze regels met betrekking tot een aanpassing van de veterinaire keuring betrekken bij de algemene heroverweging en aanpassing betreffende het Kynologisch Reglement.
Bron: site raad van beheer
Door Ine
#482249
Alvorens de honden tot de expositie of de wedstrijd worden toegelaten, dienen de eigenaren schriftelijk te verklaren dat de honden voldoende gevaccineerd, tegen hondenziekte (distemper, ziekte van Carré), parvovirus diarree, ziekte van Weil (leptospirose), besmettelijke leverziekte (infectieuze hepatitis, HCC) en indien van toepassing (bij honden van buiten Nederland) ook hondsdolheid (rabies), middels ondertekening van het inschrijfformulier.
Wat is voldoende?
Dit zou dus betekenen, dat ik alleen het aankomende jaar met mijn honden naar een show kan! (niet dat ik daartoe behoefte voel)
Waar staan de wettelijke regels over het enten?
Door Elvira
#482482
Is er iemand geabboneerd op de nieuwsbrief van Westerhuis ? Deze keer staat er wat over vaccineren in.
Hij schrijft dacht ik om de 3 jaar en alleen echt gezonde honden enten. Na 10 jaar niet meer. Ik weet niet of het ook op z'n website staat.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#483693
ine schreef: Wat is voldoende?
Dit zou dus betekenen, dat ik alleen het aankomende jaar met mijn honden naar een show kan! (niet dat ik daartoe behoefte voel)
Waar staan de wettelijke regels over het enten?
Voor het showen maakt het niet uit wat de wettelijke regels zijn als de raad dit verplicht stelt om mee te kunnen doen moet je je daar aan houden, ongeacht of dit in de wet zo staat.
Door Erna
#487125
Ik heb vanmorgen de Raad van Beheer hierover gebeld. En ze hadden geen antwoord. Of tenminste......

Voldoende gevaccineerd betekent dat de honden volgens de reguliere vaccinatieschema's gevaccineerd moeten zijn. Op mijn vraag dat de da's in Nederland verschillende schema's hanteren en hoe daarmee wordt omgegaan kreeg ik als antwoord dat de da's op de hoogte zullen zijn van de verschillende schema's en dat daar rekening mee zal worden gehouden.

Daarna heb ik gevraagd hoe het b.v. zit met de Dhppi vaccinatie van Nobivac die in Nederland voor 2 jaar is geregistreerd en in Belgie voor 3 jaar. Het gaat om hetzelfde vaccin en ik wilde graag weten of ik als Nederlandse exposant geaccepteerd zou worden met een Belgische enting en dus een Belgische valid until datum. Dat wisten ze niet.

Ze gaan dit met de KNMVD opnemen en het zal dan uiteindelijk op de website gepubliceerd worden. Het zijn overigens details volgens de kynologisch medewerker.
Door Jolly
#487252
Erna schreef: Ik heb vanmorgen de Raad van Beheer hierover gebeld. En ze hadden geen antwoord. Of tenminste......

Voldoende gevaccineerd betekent dat de honden volgens de reguliere vaccinatieschema's gevaccineerd moeten zijn. Op mijn vraag dat de da's in Nederland verschillende schema's hanteren en hoe daarmee wordt omgegaan kreeg ik als antwoord dat de da's op de hoogte zullen zijn van de verschillende schema's en dat daar rekening mee zal worden gehouden.

Daarna heb ik gevraagd hoe het b.v. zit met de Dhppi vaccinatie van Nobivac die in Nederland voor 2 jaar is geregistreerd en in Belgie voor 3 jaar. Het gaat om hetzelfde vaccin en ik wilde graag weten of ik als Nederlandse exposant geaccepteerd zou worden met een Belgische enting en dus een Belgische valid until datum. Dat wisten ze niet.

Ze gaan dit met de KNMVD opnemen en het zal dan uiteindelijk op de website gepubliceerd worden. Het zijn overigens details volgens de kynologisch medewerker.
of te wel, je bent weer geen steek wijzer geworden.
Door Erna
#487279
Jolly schreef: of te wel, je bent weer geen steek wijzer geworden.
Hahahaha dat klopt! Ze hadden niet verwacht dat ze vragen zouden krijgen over 'voldoende gevaccineerd'.
Door irmaa
#487367
Misschien een beetje pessimistisch wat dit betreft, maar ik denk dat ze jaarlijks en volledig geent bedoelen.
Hoop het niet, juist nu er zoveel beweging is op dit gebied....
gr irma
Door Erna
#487377
irmavgog schreef: Misschien een beetje pessimistisch wat dit betreft, maar ik denk dat ze jaarlijks en volledig geent bedoelen.
Hoop het niet, juist nu er zoveel beweging is op dit gebied....
gr irma
Volgens de kynologisch medewerker was dat niet wat ze bedoelde. Ze deed ook geen uitspraken over wat ze dan wel bedoelde. Ik kreeg de indruk dat er helemaal niet nagedacht was wat ze nu eigenlijk met voldoende hebben bedoeld. Ze hebben er niet bij nagedacht dat er verschillende schema's de ronde doen, denk ik.
Door irmaa
#487435
;) daarom.. ze hebben denk ik geen idee dat e.a. aan het veranderen is...
Juist dat ze er niet over nagedacht hebben, ben ik bang dat ze toch (vooralsnog) de "oude" manier van enten bedoelen.
Afin we wachten maar af.. maar wel goed dat je hebt gebeld.. misschien gaat er een lampje branden daar...
gr irma
Door 555pebbles555
#488405
Afgelopen weekend ben ik met mijn hond naar de internationale hondenshow in Eindhoven geweest.

We hadden GEEN entingsboekjes bij ons evenals vele anderen. Er is ook niet naar gevraagt.

Ook bij het opgeven heb ik niks ondertekent waarop stond dat mijn hond voldoende ingeent moest zijn.

Dus ik denk dat je rustig naar een show kan gaan als je niet ieder jaar je hond laat enten.

greetz pebbles
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door