Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Borke
#485374
Door alle menu's en vragen van andere BP leden ben ik toch ook weer eens kritisch naar het menu van Borke gaan kijken en dan in het bijzonder de percentages groente en orgaanvlees.

Toen ik geen groentemix gaf, had hij beduidend vastere ontlasting en dat beviel me beter.
Poep die wat dunner is vind ik op zich niet zo erg, maar vastere ontlasting lijkt me gezonder.
Nu alle 6 de katten uitsluitend kvv eten, is hun ontlastign veel minder en veel steviger en herinner ik me dat Borke vroeger ook zulke stevige en droge ontlasting had.

Mijn theorie is nu dat ik minder groentemix en/of orgaanvlees moet geven of botten met minder vlees erop, maar dat laatste vind ik niet zo'n gezonde optie.
De vleesbotten die ik geef zijn altijd meer vlees dan bot en daarnaast geef ik ook soms kopvlees (geen bot dus) en gaat er door de groentemix altijd ca. 100 gr. vlees zonder bot.

Voor mijn gevoel is de groentemix minder natuurlijk dan het orgaanvlees om te geven, dus wil ik proberen om dat aan te passen.

Ik denk nu aan de volgende percentages:

oud / nieuw
15% / 10% rauwe/gepureerde groente
65% / 70% rauwe vleesbotten
de rest ongewijzigd:
15% orgaanvlees
5% supplementen

Wat denken jullie hiervan?
Helemaal stoppen met groentemix wil ik niet, want als er vlees en een eitje doorheen zit dan eet hij het graag en ik denk dat het goed is voor hem.
Door Lizzy
#485398
Ik vind eerlijk gezegd 70% vleesbotten een beetje veel..... Ik vind dat een onnatuurlijk percentage. Ik zou dat terugbrengen naar maximaal 60%. In de plaats daarvan zou ik vlees(spier) geven.

De rest van je percentages zien er prima uit. Even ervaren hoe hij het hier op doet, zou ik zeggen!

Ik weet niet hoeveel eitjes je geeft? Die werken ook laxerend dus die zouden eventueel ook voor dunnere ontlasting kunnen zorgen.
Door Borke
#485415
[quote="Lizzy"]
Ik vind eerlijk gezegd 70% vleesbotten een beetje veel..... Ik vind dat een onnatuurlijk percentage. Ik zou dat terugbrengen naar maximaal 60%. In de plaats daarvan zou ik vlees(spier) geven.

De rest van je percentages zien er prima uit. Even ervaren hoe hij het hier op doet, zou ik zeggen!

Ik weet niet hoeveel eitjes je geeft? Die werken ook laxerend dus die zouden eventueel ook voor dunnere ontlasting kunnen zorgen.
[/quote]
In die 70% vleesbotten zit ook kopvlees, geitenvlees en wat CB of BIBI wat door de groentemix gaat. Dus ik denk dat het wel kan kloppen dat hij 10% spiervlees krijgt en 60% RMB.

Aan die eitjes had ik nog niet gedacht. Ik gaf de laatste tijd 3x groentemix in de week en dus 3x een eitje. Nu wil ik dat dus terugbrengen naar 2x week groentemix en dat is dan direct ook een ei minder in de week.

Dan maar eens 2 weken aankijken en in die tijd niets experimenteren, dan zie ik het vanzelf wel denk ik 8)
Door mutsie
#486787
Ja, ik zat zelf ook meer te denken aan minder groenten.
Ik lees eigenlijk nu meer dat ze het eigenlijk niet nodig hebben, terwijl dacht ik eerst er een grote groep voorstander is van groenten.

Karin
Door Lizzy
#487120
[quote="mutsie"]
Ja, ik zat zelf ook meer te denken aan minder groenten.
Ik lees eigenlijk nu meer dat ze het eigenlijk niet nodig hebben, terwijl dacht ik eerst er een grote groep voorstander is van groenten.

Karin
[/quote]

Ik ben er nog steeds een grote voorstander van en ik persoonlijk vind niet dat je ze weg moet laten. Maar ja, het is natuurlijk een persoonlijke keuze. De vraag of honden groentes nodig hebben is (volgens mij) gecompliceerd. Als je het mij vraagt zeg ik : ja. Als je het veel raw-feeders vraagt, zeggen ze : nee. Ik was eerlijk gezegd blij met de lezing van Mogens Eliasen. want hoewel ik het lang niet overal met hem eens ben, vind ik dat hij een zeer goed verhaal heeft waarom je wel groente materiaal moet voeren.
#487281
[quote="Lizzy"]
Ik ben er nog steeds een grote voorstander van en ik persoonlijk vind niet dat je ze weg moet laten. Maar ja, het is natuurlijk een persoonlijke keuze. De vraag of honden groentes nodig hebben is (volgens mij) gecompliceerd. Als je het mij vraagt zeg ik : ja. Als je het veel raw-feeders vraagt, zeggen ze : nee. Ik was eerlijk gezegd blij met de lezing van Mogens Eliasen. want hoewel ik het lang niet overal met hem eens ben, vind ik dat hij een zeer goed verhaal heeft waarom je wel groente materiaal moet voeren.
[/quote]

Yep, ik ook! En helemaal leuk vond ik zijn opmerking dat het per hond verschilt oftie groentes eet, en dat je je daar niet druk over hoeft te maken, ze geven zelf aan wat ze al dan niet nodig hebben.
Tara is dol op groentes en fruit en eet haar groentemix altijd schoon op, en vaak ook nog een deel van die van Kátur want die vindt er weinig aan.
Als Tara geen of weinig groente krijgt gaat ze aarde, rotte boomstronk, ouwe eikeltjes en dergelijke eten, en snaaien bij de paarden en zelf bramen en bosbessen plukken. Kátur vindt dat allemaal maar raar, hem maakt het niet uit als hij eent ijd geen groente eet.
Door FB
#487579
De laatste dagen heb ik mijn hond ipv iedere dag, slechts om de andere dag groentemix gegeven. Zo kwam zijn percentage op 7,50 ipv 15.
Ik heb ook vastgesteld dat zijn ontlasting drastisch is verminderd, en eigenlijk ook wel vaster is geworden.
Omdat het verschil in hoeveelheid zo groot is (ik bedoel : dat kunnen bijna niet alleen de groenten zijn!), vraag ik mij af of die groenten misschien op één of andere manier de vertering van de rest beïnvloeden.
Door Borke
#487955
[quote="FB"]
De laatste dagen heb ik mijn hond ipv iedere dag, slechts om de andere dag groentemix gegeven. Zo kwam zijn percentage op 7,50 ipv 15.
Ik heb ook vastgesteld dat zijn ontlasting drastisch is verminderd, en eigenlijk ook wel vaster is geworden.
Omdat het verschil in hoeveelheid zo groot is (ik bedoel : dat kunnen bijna niet alleen de groenten zijn!), vraag ik mij af of die groenten misschien op één of andere manier de vertering van de rest beïnvloeden.
[/quote]
Ik wil juist wel graag groente blijven geven, de enige reden om het met minder te proberen is dat ik minder en steviger ontlasting wil. Voor mijn gevoel moet ik dus 'spelen' met de hoeveelheid om voor mijn hond de beste percentages te geven.
Daarbij komt dat ik hem in plaats van die groente die hij mist spiervlees zal geven (het gaat maar om ca 200 gram per week - 5% van zijn weektotaal).
ik denk dat als je minder groente geeft en meer spiervlees dat je dus op 2 manieren de ontlasting beinvloed. Het is voor mij nog te vroeg om te zeggen of het effect heeft.
Waar ik ook nog mee kan varieren is die mindere hoeveelheid groentemix over meer dagen te verdelen. Nu is het 2x per week en ik gaf het 3x per week, de portiegrootte is hetzelfde gebleven. Zie ik weinig effect na 2 weken, dan denk ik dat ik 3 porties in de week ga geven en wel op die 10% blijf zitten.

Overigens beschrijft Billinghurst in zijn boekje ook om groente te geven, hij kiest alleen voor een lager percentage.
Door Borke
#494691
Inmiddels heb ik het nieuwe menu (met 10% groente i.p.v. 15%) nu bijna twee weken gegeven en ik ben zeer tevreden.
De ontlasting is mooi stevig op alle dagen, dus ook na de groentedagen ;D
Door Lizzy
#495337
[quote="AstridStraver"]
Inmiddels heb ik het nieuwe menu (met 10% groente i.p.v. 15%) nu bijna twee weken gegeven en ik ben zeer tevreden.
De ontlasting is mooi stevig op alle dagen, dus ook na de groentedagen ;D
[/quote]

Kijk, dat is goed nieuws. Dat is het voordeel van zelf samenstellen en experimenteren!
#495516
[quote="AstridStraver"]Ik wil juist wel graag groente blijven geven, de enige reden om het met minder te proberen is dat ik minder en steviger ontlasting wil. [/quote]

Hier poepen ze absoluut beter wanneer er geen groente door hun maaltijd zit! Omdat ik ook groenten wil blijven geven, krijgen ze nu hun weekportie in 1 keer.
#495524
[quote="Rovanna"]
Hier poepen ze absoluut beter wanneer er geen groente door hun maaltijd zit! Omdat ik ook groenten wil blijven geven, krijgen ze nu hun weekportie in 1 keer.
[/quote]

Hier precies zo! Ik geef ook hun portie groenten in één keer. Meestal op zondagochtend. Later op de dag krijgen ze dan een heel prooidier. Een hele kip of een heel konijn, of een hele fazant.
Door Lizzy
#495525
Ik vind het zo maf joh. Mijn honden krijgen al jaren iedere dag groente en poepen werkelijk altijd keurig. Kleine, stevige, vaste, reukloze drolletje. Geven jullie andere groentes als ik?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door