Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door conleeuw
#486185
ik heb jaren geen huisplanten gehad, omdat ze massaal gesloopt werden door huisdienen, puppies, kittens, honden, katten. Nu heb ik weereens een parchtige palm gekregen, en ja hoor, mijn kat is in de aanval, ze vreet de palmbladen, en niet zo'n beetje ook, ze gaat iedere dag effe lekker grazen, ze geeft niet over, is niet ziek, maar heeft kennelijk veel plezier in het vreten van..... waarom? Ben erg benieuwd. ;)
Door jeanne
#486192
oh, hier vreet meneer ook een bepaalde plant, ik weet niet hoe die heet, maar de jonge sprieten zijn het lekkerste schijnbaar :)
(het is een soort van dikke knol waar dunne sprieten uitgroeien ???)
Door conleeuw
#486211
jeanne schreef: oh, hier vreet meneer ook een bepaalde plant, ik weet niet hoe die heet, maar de jonge sprieten zijn het lekkerste schijnbaar :)
(het is een soort van dikke knol waar dunne sprieten uitgroeien ???)
nou de mijne maakt er echt een maaltijd van, ze gaat er echt voor zitten en ga dan heerlijk aan de buffet :o bij mij gaat het om een roebelini
Afbeelding

hij is nu nog redelijk klein, maar ik had gehoopt dat hij ooit zo groot als deze afbeelding zou worden, helaas gaat dat niet door, gelukkig schiet ik niet in de stress erover, maar was wel benieuwd waarom?
Door jeanne
#486517
tja, ik heb geen flauw idee waarom.
de honden nemen ook zo af en toe een sprietje.
de top is er al uit gevreten en ik geef het maar op.
zolang ie nog groeit, blijft ie staan. en anders verdwijnt ie in de kliko (de plant hè?)
Door conleeuw
#486775
jeanne schreef: tja, ik heb geen flauw idee waarom.
de honden nemen ook zo af en toe een sprietje.
de top is er al uit gevreten en ik geef het maar op.
zolang ie nog groeit, blijft ie staan. en anders verdwijnt ie in de kliko (de plant hè?)
tja, ik geloof dat ik vergeten was waarom ik een plantloze huis had de afgelopen paar jaar, als zij deze palm heeft opgevreten komt er ook geen plant meer in ;D ik zie het wel als barf onderdeel voor de poes ;D
#487350
Ik heb het idee dat katten dit soort blad als een soort tuitenrager voor hun darmen gebruiken. Onze katten krijgen weinig vezels binnen aangezien ze zelden prooi met huiden haar/veer opeten (afgezien dan van kuikens). Groente eten ze ook niet, en dit soort harde ruwe bladeren zijn goed geschikt om de darm eens lekker schoon te raggen.

Dit gedrag is van veel dieren beschreven, chimpansees bv plukken harige ruwe bladeren van een bepaalde boom, vouwen het tot een keurig pakketje en slikken het heel door. De resulterende uitwerpselen zaten barstensvol met wormen.
#487356
nu heb ik dus geen katten, maar ik weet wel dat de honden hier helemaal wild worden als er weer een palmblad op de grond is gevallen. Trekken eraan, scheuren en versnipperen en ook wel eten. Geen idee waarom, mischien een bepaalde geur die ze lekker vinden en daarom ervan ook eten???
Door Dtje
#487822
jeanne schreef: oh, hier vreet meneer ook een bepaalde plant, ik weet niet hoe die heet, maar de jonge sprieten zijn het lekkerste schijnbaar :)
(het is een soort van dikke knol waar dunne sprieten uitgroeien ???)
Dat is een olifantspoot.

Zei zij heel wijs, terwijl ik maar net het verschil tussen een struik en een boom weet ;D ;D ;D
Door conleeuw
#489418
[quote="AstridStraver"]
Waarom.... omdat het een kat is en.... omdat die plant er staat 8)
Verder zal het wel lekker smaken, want ze knagen graag.
[/quote]
zo'n gevoel had ik al, why? because she can ;D
Door Nelly
#490470
Tja en dat was dus zo'n posting die gisteravond verloren is gegaan blijkbaar. Ik had geschreven dat hier de meeste planten hangen, ofwel aan het plafond, ofwel aan de muur. Heb er een paar die sterk genoeg zijn om het geknaag van de katten te verdragen en die staan dus gewoon op de vloer, of de vensterbank, of de tafel.
Door tieneke
#490610
[quote="conleeuw"]
ik heb jaren geen huisplanten gehad, omdat ze massaal gesloopt werden door huisdienen, puppies, kittens, honden, katten. Nu heb ik weereens een parchtige palm gekregen, en ja hoor, mijn kat is in de aanval, ze vreet de palmbladen, en niet zo'n beetje ook, ze gaat iedere dag effe lekker grazen, ze geeft niet over, is niet ziek, maar heeft kennelijk veel plezier in het vreten van..... waarom? Ben erg benieuwd. ;)
[/quote]
Waarom?
omdat ie het lekker vind ;D ;D
Door tieneke
#490612
[quote="AstridStraver"]
Je begrijpt dat wij geen planten en bloemen in huis hebben ;D
[/quote]
Toen wij nog katten hadden werden zelfs de bloemenvazen leeggerooft,anjers daar waren ze verzot op >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door