Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#48638
Hai Lizzy,
Ik las ergens op dit forum, dat jij een "recept" had tegen teken, iets over De Tuinen? (dus niet het schapenvet met knoflook...dat lusten ze niet... :P)

Wawasda receptje nou? Ik gebruik nu Frontline, omdat Beau en Tunja meegaan naar Frankrijk, en ik wil geen barbesia riskeren....Maar Frontline is ook niet echt lekker spul...en ik kan jouw stukje nergens meer vinden..... :-\

hellup....Peet
Door Lizzy
#48648
Hoi Peet, dat was tegen vlooien (tea tree spray + essentiele olie). Bij mijn weten helpt knoffie niet... (knoflook). Ik heb even in mijn "The Encyclopia of Natural Pet Care" gekeken en deze spray wordt aangeraden tegen teken:

Insect/tick Repellent Spray:

20 drops rose geranium, palmrosa or opopanax oil

3 drops citronella oil

3 drops rosemary or lavender oil

3 drop clove oil (is dat kruidnagel of knoflookolie? Volgens mij kruidnagelolie.. Of toch knoflook?)

1 Tbsp. bay rum or bay tincture (alcohol base)

1 Tbsp. black walnut hull tincture (alcohol base)

Mix together, then add to 1 cup water, aloe vera gel or a combination of water and aloe vera. The rose geranium, palmarosa of opopanax oil will help repel(= afweren) ticks, citronella repels mosquitoes, back walnut repels flies and fleas and rosemary, like lavender and clove is an all-purpose repellent.

Persoonlijk zou ik toch minimaal 2 keer per dag de honden helemaal onderzoeken op teken! Ik ben werkelijk als de dood voor deze beesten, vooral in Frankrijk. Ik weet ook niet of je het moet gokken om de natuurlijke spray te gebruiken... (ik ga zelfs niet op vakantie met mijn honden in dit soort landen vanwege angst voor teken). Aan de andere kant: die sprays zijn wel ontiegelijk slecht! Mmmm, dillema!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#48654
OK, en nou ga ik het even in het Nederlands proberen te vertalen en ook even in de bieb zetten.

Insecten en teken afweermiddel:

20 druppels olie van: Pelargonium roseum (Roosgeranium) of Cymbopogon martinii (Palmrosa) of opopanax olie, hetgeen in Nederland bekent is onder de naam Commiphora myrrha oftewel Mirre.

3 druppels citronella olie.

3 druppels rozemarijn of lavendelolie

3 druppels kruidnagelolie

1 eetlepel bay rum of bay tinctuur (op alcohol basis)

1 eetlepel zwarte walnoot tinctuur

Dit door elkaar mixen en 1 kop water of aloe vera gel of beide toevoegen en roeren. De roosgeranium (of palmrosa of mirre olie) helpt teken te weren. De citronella helpt muggen te weren. De zwarte walnoot helpt tegen vliegen en vlooien. De rozemarijn en lavendel en kruidnagel is een algemeen afweermiddel.

Dit is een hele handige site om etherische oliën te zoeken en er over te lezen: http://leden.tref.nl/~ruthcos/ethol1.htm
Door Peet
#48658
Je bent weer helemaal super!!

Enne, ik check ze regelmatig hoor, en in Frankrijk gebruik ik toch Frontline...wil geen risico nemen...Maar in NL vind ik jouw recept een beter alternatief, want wij lopen altijd alleen maar in het bos...... ;D

Bedankt!!!!
Peet
Door Peet
#48659
p.s.: cloves zijn idd kruidnagels (ikke engelse mama.... ;D)

Peet
Laatst gewijzigd door Peet op di 03 feb 2004, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#48661
<<Enne, ik check ze regelmatig hoor, en in Frankrijk gebruik ik toch Frontline...wil geen risico nemen...<<


persoonlijk zou ik voor zuid europa de Scalibor halsband nemen ipv frontline.

Volgens de bijsluiter is die ook actief tegen "zandvliegjes"


Gr.
Roger.
Door Helen
#48662
roger schreef:
<<Enne, ik check ze regelmatig hoor, en in Frankrijk gebruik ik toch Frontline...wil geen risico nemen...<<


persoonlijk zou ik voor zuid europa de Scalibor halsband nemen ipv frontline.

Volgens de bijsluiter is die ook actief tegen "zandvliegjes"


Gr.
Roger.
Ik ook, maar pas er mee op. Want mijn hond bleek er allergisch voor en heeft binnen een uur nadat we het onding omdeden haar oren helemaal stukgekrabd en bleef ook krabben. We hebben haar 48 uur constant in de gaten moeten houden totdat die jeuk over was. De DA zei dat het een nieuw product was en dat ze nog niets wisten over de bijwerkingen, maar dat ze her en der wel hoorde dat er honden met allergische reacties waren!! Ik heb in Fr. de tick en flea spray van Jordan's Hippo gebruikt. Gewoon iedere avond inspuiten en na het zwemmen. Ze heeft geen vlooien teken niets gehad. Terwijl we midden in een bos campeerden!!


groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op di 03 feb 2004, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#48663
<<Ik ook, maar pas er mee op. Want mijn hond bleek er allergisch voor en heeft binnen een uur nadat we het onding omdeden haar oren helemaal stukgekrabd en bleef ook krabben. We hebben haar 48 constant in de gaten moeten houden totdat die jeuk over was. De DA zei dat het een nieuw product was en dat ze nog niets wisten over de bijwerkingen, maar dat ze her en der wel hoorde dat er honden met allergische reacties waren!! <<



Was dat recent Helen ?
Door roger
#48666
Helen schreef: Redelijk, even denken, in augustus van het afgelopen jaar.

ik heb 'm drie jaar geleden gebruikt (enfin mijn hond) zonder problemen, die nieuwe samenstelling zou dat dan recent zijn?

Ik zal in ieder geval opletten moest ik 'm nog eens gebruiken

Gr.
Roger.
Door Helen
#48672
roger schreef:


ik heb 'm drie jaar geleden gebruikt (enfin mijn hond) zonder problemen, die nieuwe samenstelling zou dat dan recent zijn?

Ik zal in ieder geval opletten moest ik 'm nog eens gebruiken

Gr.
Roger.
Ik weet niet wat ze veranderd hebben. Maar mijn da wist er in ieder geval weinig vanaf. En zei dat dit soort problemen vaak voorkwamen bij nieuwe producten. Wat is nieuw? Ik denk dat een product dat enkele jaren op de markt is ook nog relatief nieuw is.
Door Lizzy
#49204
Peet schreef: p.s.: cloves zijn idd kruidnagels (ikke engelse mama.... ;D)

Peet
DAT komt goed uit!!! ;D. Mogen we jou dan zo nu en dan om hulp vragen met Engelse zaken waar we niet uitkomen?
Groetjes, Lizzy
Door Peet
#49266
Tuurlijk!!! Anytime!
Laatst gewijzigd door Peet op wo 04 feb 2004, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#49272
Ik heb eerlijk gezegd in Nederland veel meer last van teken dan in Frankrijk. Ik heb Chooky dan ook in Nederland regelmatig afgesopt met een natuurlijke spray, en toch nog teken. Ook met chemische zooi heeft ze in nederland toch nog teken.
In Frankrijk heb ik er geen enkele teek af hoeven halen. De zandvliegjes kun je vermijden door in de schemering de hond binnen te houden.
groetjes Eva
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door