Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#48562
Ik lees al een tijdje mee op deze site en wil nu toch maar eens een vraag stellen.

Bij mijn hond Moos (maltezer van 1 1/2) is een half jaar geleden blaasgruis geconstateerd. Hij heeft toen Hills C/d en S/d gekregen van de da, en na twee maanden was hij geheel blaasgruis vrij.

Volgens de da moet hij de rest van zijn leven op dit dieetvoer, maar dat zie ik helemaal niet zitten, vooral omdat er op het voer vermeld staat dat het niet langer dan 6 maanden achtereen gebruikt mag worden.

Nu mocht hij na lang zeuren van mij van de da een maand over op ander voer, en dan laat ik daarna weer zijn urine testen.
Versvlees vond de da geen goed idee omdat brokken beter zouden zijn voor de tanden.
Nu kauwt Moos elke dag wel een tijd op zijn nylabone, en soms ook een ander bot, dus dat argument vond ik niet echt op gaan.

Omdat zijn blaasgruis verdwenen was met Hills c/d en s/d ga ik ervanuit dat hij struvietstenen had (op de achterkant van dit voer staat dat het werkzaam is tegen struvietstenen).

Ik had begrepen dat bij struvietstenen versvlees ook een oplossing kon zijn, en heb hem nu sinds vier dagen overgezet op Rodi compleet.

Is het een goed idee om versvlees te proberen of raden jullie het mij in dit geval toch af?
Door Lizzy
#48573
Hoi Moos, deze Hill's zijn inderdaad voor (of tegen - het is maar hoe je het bekijkt) Struviet. Ik ga er inderdaad maar vanuit dat het struviet was.

Wat dit Hill's CD voer doet: het bevat weinig eiwitten, weinig fosfor en weinig magnesium. En, het houdt de pH waarde van de unine zuur, namelijk rond de 5.9 - 6.0. Zo moet de gruis dus opgelost worden (Struviet lost weer op in zure urine).

Wat het Hill's SD voer doet: het bevat middelmatig eiwitten, fosfor en sodium en houdt de pH waarde van de urine ook zuur, maar minder zuur als de CD, namelijk 6.2-6.4.

Als jouw hond nu geen blaasgruis en/of blaasontsteking heeft, dan zie ik persoonlijk geen reden om hem dat dieetvoer van Hill's te blijven geven. Maar, ik ben geen dierenarts! Misschien dat Tannetje de Koning hier op wil reageren (zij is lid van Barfplaats en zij is dierenarts)! Je kunt Tannetje ook bellen: www.holistischedierenartsen.nl

Maar goed, ik zou dus versvlees gaan geven, als ik jou was (misschien even in overleg met een dierenarts die ECHT vestand heeft van voeding dus - en eentje die geen belang heeft bij het geven van zo'n dieet-brok - hoewel ik zelf nevernooit brokken zal geven hoor :D). Want, vlees houdt sowieso de urine zuur. Van nature. Ik weet niet in hoeverre Rodi werkt met premixen (vitamine/mineralen complex) en misschien moet je dit ook even aan Tannetje vragen, maar ik denk dat je het beste voor een merk kunt kiezen waar zo min mogelijk toegevoegde vitamines/mineralen in zitten. Misschien dat het ook niet veel uit maakt, maar dat lijkt me een goeie voor de DA. Ik ken de analyse van Rodi niet (staat ook niet op de website www.rodipetfood.nl).

Ik zou overigens zelf ook voorlopig de pH waarde van de urine zelf gaan meten. Bij de apotheek kun je vast pH sticks bestellen van bijv. Macherey-Nagel, artikel nr. 921 20. Dit zijn pH sticks die meten van 4.5 tot 10.0. De pH waard van de urine moet namelijk wel aan de zure kant blijven. Dat houdt in: rond de 6.3. Loopt de pH waarde op (richting 7.0. - 8.0.) dan heb je een probleem.... De urine moet dan zeker zuurder, anders loop je kans op nieuwe struviet gruis. Maar goed, het oplopen van de pH waarde is geen reden om de hond weer brokken te geven. Want, als de urine niet zuur genoeg blijft met versvlees (kan trouwens ook door blaasontsteking komen of door een afwijking in het urinesysteem!! Steeds terugkerende blaasontsteking/gruis dient verder onderzocht te worden), dan kun je ook aanzuren met vitamine C en Cranberry capsules.

Maar, die kans is op versvlees klein hoor. Nogmaals, de urine blijft op versvlees meestal keurig wat zuur, zoals deze moet zijn. Brokken doen dat niet altijd, tenzij er veel verzuurders aan toe gevoegd worden. Want, brokken bevatten veel graan en graan maakt de urine juist alkalischer (sorry, beetje technisch verhaal allemaal). En, brokken bevatten veel onnatuurlijke mineralen waardoor de kans op blaasgruis juist wordt vergroot.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#48608
Hoi Lizzy,
Dit zijn de analyses van 2 verschillende Rodi kompleet:

Rodi complete rund en groenten:
Samenstelling: vlees en dierlijke bijproducten (min.85% rund), plantaardige bijproducten (min.4% groenten), mineralen, olien en vetten.
Analyse: vocht 71%, ruw eiwit 12%, ruw vet 9%, ruwe celstof 1%, ruwe as 2,5%.
Toegevoegd per kg: vit. A 5.000 IE, vit. D3 500 IE, vit. E 30 mg, koper 2,4 mg.

Rodi complete pens en hart:
Samenstelling: vlees en dierlijke bijproducten (min. 70% pens, min. 4% runderhart), plantaardige bijproducten, olien en vetten, mineralen.
Analyse: vocht 65%, ruw eiwit 12,5%, ruw vet 13%, ruwe celstof 1%, ruwe as 2,5%.
Toegevoegd per kg: vit. A 5.000 IE, vit. D3 500 IE, vit. E 30 mg, koper 2,4 mg.
Door Moos
#48614
sharpie schreef: Hoi Lizzy,
Dit zijn de analyses van 2 verschillende Rodi kompleet:

Rodi complete rund en groenten:
Samenstelling: vlees en dierlijke bijproducten (min.85% rund), plantaardige bijproducten (min.4% groenten), mineralen, olien en vetten.
Analyse: vocht 71%, ruw eiwit 12%, ruw vet 9%, ruwe celstof 1%, ruwe as 2,5%.
Toegevoegd per kg: vit. A 5.000 IE, vit. D3 500 IE, vit. E 30 mg, koper 2,4 mg.

Rodi complete pens en hart:
Samenstelling: vlees en dierlijke bijproducten (min. 70% pens, min. 4% runderhart), plantaardige bijproducten, olien en vetten, mineralen.
Analyse: vocht 65%, ruw eiwit 12,5%, ruw vet 13%, ruwe celstof 1%, ruwe as 2,5%.
Toegevoegd per kg: vit. A 5.000 IE, vit. D3 500 IE, vit. E 30 mg, koper 2,4 mg.
Wat lief dat je dat opgezocht hebt!
Door sharpie
#48616
Wat lief dat je dat opgezocht hebt!

:-[ :-[ :-[ ;DJa, ik had de doosjes nog bewaart van toen ik zelf Rodi voerde, ik wist dat ze nog eens van pas konden komen ;)
Wat vervelend dat jou hond blaasgruis problemen heeft trouwens :-\
Maar ik weet zeker dat je met versvlees op de goeie weg zit. ;)
Ik zou zelf liever een ander merk dan Rodi geven in jou geval, omdat ik met de 14 jarige hond van mijn ouders heb gemerkt dat nu hij Bibi krijgt hij niet meer zo lekt tijdens het slapen.
Voorheen heeft hij een tijd op de Rodi gezeten en daarvoor brokken etc.
Bij hem komt het natuurlijk ook wel door de ouderdom, maar het feit dat het lekken op de Bibi vermindert of weg is, zegt mij dat het toch een gunstiger effect op de blaas heeft.

Niet dat je perse Bibi hoeft te gaan voeren natuurlijk, er zijn nog genoeg andere goeie merken zoals Carnibest, Energique, Bandit etc.
En zelfsamenstellen kan ook altijd nog ;)
Door Lizzy
#48618
Ja super Shanti! Hartstikke bedankt! Snappen doe ik de analyse alleen niet :(. Jij? Ik zie dat ze vitamine A en D en E en koper toevoegen, maar zouden ze geen calcium enzo toevoegen? Het percentage graan is trouwens ook hier wel laag he.
Groetjes, Lizzy
Door Moos
#48619
sharpie schreef:


:-[ :-[ :-[ ;DJa, ik had de doosjes nog bewaart van toen ik zelf Rodi voerde, ik wist dat ze nog eens van pas konden komen ;)
Wat vervelend dat jou hond blaasgruis problemen heeft trouwens :-\
Maar ik weet zeker dat je met versvlees op de goeie weg zit. ;)
Ik zou zelf liever een ander merk dan Rodi geven in jou geval, omdat ik met de 14 jarige hond van mijn ouders heb gemerkt dat nu hij Bibi krijgt hij niet meer zo lekt tijdens het slapen.
Voorheen heeft hij een tijd op de Rodi gezeten en daarvoor brokken etc.
Bij hem komt het natuurlijk ook wel door de ouderdom, maar het feit dat het lekken op de Bibi vermindert of weg is, zegt mij dat het toch een gunstiger effect op de blaas heeft.

Niet dat je perse Bibi hoeft te gaan voeren natuurlijk, er zijn nog genoeg andere goeie merken zoals Carnibest, Energique, Bandit etc.
En zelfsamenstellen kan ook altijd nog ;)
Het probleem is een beetje dat andere merken hier in de buurt niet verkocht worden. Ik woon in Schoorl, N-Holland. In Alkmaar misschien nog wel maar ik heb geen auto, en als student een prutvriezertje, dus ik kan ook niet bestellen en dan bewaren.
Door Lizzy
#48632
OK, nog een analyse van Rodi (zojuist gestuurd gekregen. Vanmorgen om gevraagd). Dit is de complete versie PENS/HART:

vocht     65,0   %
ruw eiwit     12,5   %
ruw vet     13,0   %
ov. koolhydraten    6,0   %
ruw as     2,5   %
ruwe celstof     1,0   %
      
calcium     0,4   %
fosfor     0,3   %
natrium    0,137   mg/kg
magnesium    0,030   %
ijzer    68,520   mg/kg
koper    4,110   mg/kg
zink    60,560   mg/kg
mangaan    29,870   mg/kg
jodium    1077,200   pg/kg
seleen    0,140   mg/kg
      
vitamine A    5601,00   IE/kg
vitamine D3    560,00   IE/kg
vitamine E    34,00   mg/kg
vitamine C    -    mg/kg
vitamine K3    1,80   mg/kg
vitamine B1    3,59   mg/kg
vitamine B2    5,03   mg/kg
vitamine B6    3,59   mg/kg
vitamine B12    35,91   pg/kg
pantotheenzuur   8,62   mg/kg
foliumzuur    0,90   mg/kg
choline    718,13   mg/kg
biotine    215,44   pg/kg
      
Volgens mij is de hoeveelheid fosfor en magnesium wel laag.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#48634
Fosfor en magnesiumgehalte is in de versie RUND & GROENTE nog lager trouwens. Het laagst van alle soorten.
Door sharpie
#48644
Het probleem is een beetje dat andere merken hier in de buurt niet verkocht worden. Ik woon in Schoorl, N-Holland. In Alkmaar misschien nog wel maar ik heb geen auto, en als student een prutvriezertje, dus ik kan ook niet bestellen en dan bewaren.
Ja, ik snap het, ik zou dan toch maar liever de Rodi geven inplaats van brokken of zelf samenstellen of half Rodi, half zelfsamenstellen.
Heb je al eens gekeken op de website's van Energique, Carnibest en Bibi voor jou dichstbijzijnde verkooppunt?
Of ze even gebeld, misschien zijn er mensen in de buurt bij jou die het ook voeren en willen ze wel wat voor je meenemen?

Ik ga nog even verder denken, ik moet nu weg, maar dan hoor je het nog wel en Lizzy zal ook nog wel met een goeie oplossing komen ;)
Door Moos
#48645
Lizzy schreef: Fosfor en magnesiumgehalte is in de versie RUND & GROENTE nog lager trouwens. Het laagst van alle soorten.
Is dat goed of juist niet? Op de achterkant van Hills staat dat het een speciaal laag magnesium gehalte heeft, je zou dan zeggen dat dat goed is of niet?

Heel erg bedankt allebei voor het meedenken trouwens, fijn die steun zo van mensen die er meer verstand van hebben dan ik :)
Laatst gewijzigd door Moos op di 03 feb 2004, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#48653
N-Holland!! daar woon Jolanda ( Jolly). Misschien is daar wat mee te regelen?

groetjes Helen
Door Lizzy
#48685
Moos schreef:

Is dat goed of juist niet? Op de achterkant van Hills staat dat het een speciaal laag magnesium gehalte heeft, je zou dan zeggen dat dat goed is of niet?

Heel erg bedankt allebei voor het meedenken trouwens, fijn die steun zo van mensen die er meer verstand van hebben dan ik :)
Ja, ik vind het wel goed, dat het percentage laag is. Maar ik zou niet alleen dit smaakje van Rodi geven hoor. Een paar keer in de week ook een ander smaakje is goed voor de afwisseling. De verschillen zijn ook heeeeel minimaal hoor.

Overigens zijn alle andere smaakjes gelijk in het percentage fosfor (Compleet Pens & Hart, Compleet Rund & Lamshart, Compleet Pens & Schapenvet en Compleet Lam & Rijst). De Rund & Groenten is dus het laagst.

Qua magnesium is Rund & Groenten het laagst, maar direct daarop volgt Rund & Lamshart en dan Lam & Rijst.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#48701
Voor de zekerheid copier ik toch even deze teks en link over blaasgruis in dit onderwerp. Misschien heb je ze al gelezen, maar misschien ook niet:

Hier werd gevraagd wat de oorzaak is van blaasgruis/stenen:

OK, de eerste oorzaak zijn mineralen die in grote hoeveelheden in de urine voor kunnen komen. Dat kan zijn magnesium, fosfor, calcium en ammonium. Deze gruis/steen (geloof mij nou maar ) wordt veelal veroorzaakt door voeding (lees brokken - daar zit gewoon teveel onnatuurlijk mineraal in). Voeding kan dit probleem dus ook oplossen. De dierenarts geeft je een brok waar weinig bepaalde mineralen inzitten. Maar waarom gewoon geen natuurlijke voeding?!!! Overigens zie je hier ook nog wel eens een combinatie van mineralen in 1 blaasgruisje. Nooit twee tegenovergestelde blaasgruissoorten (als calcium en uraat) maar wel complementaire mineralen.

Tweede oorzaak: bacteriën. Er kunnen bacteriën in de urine voorkomen (blaasontsteking) zoals E. Coli of bijv. Staph. spp. Deze horen niet in urine want urine is steriel. Maar, deze bacteriën helpen dus mee om blaasgruis te creeeren. Ze verzieken trouwens dusdanig het millieu van dat de pH waarde veranderd in een pH waarde waar de bacterië zich OOK nog eens perfect thuis voelt. Hier wordt antibiotica voorgeschreven en meestal ook een brokkendieet die de urine zuur maakt (meestal gaat het hier trouwens om Struviet). De urine kan dus ook zeer goed aangezuurd worden met vitamine C, cranberry en natuurlijk : vers/rauw vlees!

De pH waarde van de urine, maar eigenlijk een aangeboren afwijking is oorzaak 3. En dit heeft vaak een aangeboren oorzaak. Neem nou de Dalmatische hond. De Dalmatische hond zal een zure urine ontwikkelen wanneer je hem voert met een purine rijke voeding. In deze zure urine vormt de Dalmaat dan uraatkristallen in zijn urine. Meer honden zijn met soortgelijke "afwijkingen" behebt. Maar OK, honden zonder afwijking hebben een zurige urine (pH waarde van onder de 7.0 en zo ongeveer rond de 6.4). En sommige blaasgruisjes vormen zich in zure urine en andere vormen zich in alkalische urine (struviet bijv). Schnauzers hebben overigens ook een aangeboren afwijking waardoor ze gevoelig zijn voor blaasgruis. Dit is dan weer een ander type blaasgruis als die de Dalmaat bijv. heeft.

Medicijnen kunnen oorzaak zijn van blaasgruis. Er zijn bijv. medicijnen die de pH waarde van de urine veranderen waardoor blaasgruis kan optreden. Sommige medicijnen kunnen het calcium niveau in de urine verhogen waardoor er blaasgruis kan ontstaan. En, er zijn ook medicijnen die gewoon letterlijk blaasgruis kunnen veroorzaken. Voorbeeld daarvan is prednison.

Ziektes zijn oorzaak nummer 5. Problemen met de lever (shunts) kunnen blaasgruis veroorzaken.

Maar goed, als je het bovenstaande leest, dn begrijp je ook gelijk waarom niet iedere blaasgruis hetzelfde behandeld moet worden. En dierenartsen hebben niet allemaal veel verstand van blaasgruis. En daar heb ik persoonlijk de afschuwelijkste dingen bij mee gemaakt (honden die nog maar op het nippertje gered konden worden). Dus, wees zelf altijd zeer bedacht wanneer de dierenarts blaasgruis constateert. Stel moeilijke vragen ala welk type gruis, wat is de pH waarde van de urine, etc. etc. En laat je nooit de eerste beste pak brokken aansmeren....

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door