Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Catootje
#485392
Op hondenforum.nl had ik onderstaande vraag gesteld:

Catootje (Duitse dog, bijna 9 mnd.) blijkt groeipijn te hebben. Na een aanvaring met Belle, mijn andere hond gisteren liep ze mank en ik had ook al eerder gezien dat ze na een wild spelletje even met haar poot trekt (steeds een andere). De dierenarts adviseerde over te gaan op Royal Canin i.v.m. de calcium/fosfor verhouding. Nu krijgt Catootje hoofdzakelijk vers vlees (2/3) en de rest Carocroc.
Ik had altijd het idee dat vers vlees goed was tegen groeipijn, maar volgens de DA dus niet. Nu heeft ze inderdaad pas last hiervan sinds ik ben over gegaan op hoofdzakelijk vers.
Toch zou ik graag nog jullie meningen en ervaringen horen.

Iemand van het hondenforum verwees me naar dit forum. Vandaar dat ik mijn vraag hier ook graag voor wil leggen.
Door Bianca_Cailin
#485416
Ik wilde hier ook iets over vragen, ik ben dus vanmorgen met Cailin naar de da geweest omdat ik bang was voor heupen zie http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=19333

Maar de heupen zijn prima!!! :) alleen heeft ze zere knieen, de da kon er bijna niet aankomen om haar been te strekken, vooral de rechter omdat ze dat allemaal stijf houdt om het te ontzien, vandaar ook de stijfheid. De da denkt dat ze teveel calcium binnenkrijgt en te snel groeit. Ze heeft het lichaam van een volwassen teef qua bouw en dat is niet goed zegt ze. Ze gaat het allemaal even omrekenen en belt me daar nog over terug.
Cailin krijgt Energique nr2 en daarnaast een kippepoot, geiterib of kalfsbot.
Door Lizzy
#485468
Als ik naar het Ca/F gehalte van Energique kijk, dan mankeert daar echt niks aan, in mijn ogen.
Door Lizzy
#485472
Even heel algemeen: groeipijnen komt voor. Het komt voor bij brokken en het komt voor bij versvlees. Ik zie op versvlees daar-in-tegen beduidend minder vaak groeipijn voorkomen als bij brok-etende honden. Ook groeien de meeste pups op versvlees zeer mooi en gelijkmatig op (tenzij je ze teveel voer geeft en het dikke/vette puppies zijn). Niet te snel, eerder te langzaam. Over het algemeen vinden veel vers-fokkers/show'ers juist dat verspuppies minder snel groeien en om die reden zelfs nog wel eens slecht op de show presteren.
Door Bianca_Cailin
#485478
Ik dacht ook dat het wel goed zat, ze is groot maar mooi gelijkmatig gegroeid! De fokker was er ook en zei zelfs dat ik shows met haar moest gaan lopen :)
Maar ja...vers he....tsja...tegen het voeradvies in...je moet toch iets de schuld geven.....
Wacht het telefoontje van de da wel even af, kijken wat ze zegt. Ze wil het omrekenen ....omrekenen naar wat heb ik niet eens naar gevraagd :-[ nog maar even doen dan als ze belt.
Door Laura2004
#485481
[quote="Bianca_Cailin"]
Ik dacht ook dat het wel goed zat, ze is groot maar mooi gelijkmatig gegroeid! De fokker was er ook en zei zelfs dat ik shows met haar moest gaan lopen :)
Maar ja...vers he....tsja...tegen het voeradvies in...je moet toch iets de schuld geven.....
Wacht het telefoontje van de da wel even af, kijken wat ze zegt. Ze wil het omrekenen ....omrekenen naar wat heb ik niet eens naar gevraagd :-[ nog maar even doen dan als ze belt.
[/quote]
Weet je wat zo vervelend is, als je hond brokken zou krijgen en hij zou ergens last van hebben dan zou de dierenarts dat zeker niet aan de brokken wijten, maar omdat je vers geeft zal het altijd wel daaraan liggen.
Ik vind het dus totale onzin en ik geloof niet dat de klachten van jouw hond te wijten zijn aan het voer. Sommige rassen (vooral dog-achtigen) zijn gewoon gevoeliger voor groeipijnen, gewrichtsproblemen etc. :-\
Door Bianca_Cailin
#485484
Dat is precies mijn idee Laura, maar goed..ik ben niet in discussie gegaan, heb ik geen zin in. Heb Energique ook al een mailtje gestuurd, misschien een andere versie ofzo.
Door Laura2004
#485526
[quote="Bianca_Cailin"]
Dat is precies mijn idee Laura, maar goed..ik ben niet in discussie gegaan, heb ik geen zin in. Heb Energique ook al een mailtje gestuurd, misschien een andere versie ofzo.
[/quote]
Dat snap ik heel goed hoor, dat je niet in discussie bent gegaan. Ik heb dit zelf ook meegemaakt (ging niet om groeipijnen, maar om andere klachten) en het enige probleem was het voer. Ik moest hypoallergeen voer gaan geven van hills ofzo. :o
Door Helen
#485583
Kuma heeft ook groeipijnen gehad en zij is volledig opgegroeid op vers. Ik heb nu geen tijd om een lang verhaal te typen, maar haar verhaal mbt de groeipijnen en wat ik eraan gedaan heb staat op dit forum en ook in het kort op het HGF. Wij hebben de groeipijnen in een kleine 3 weken tijd grotendeels weg kunnen krijgen met een aangepast dieet, homeopathie en beweging!!

Succes Helen
Door Catootje
#485682
[quote="Lizzy"]
Mag ik vragen wat voor vers ze krijgt?
[/quote]

Catootje krijgt afwisselend Rodi en Smuldier. Na wat rondlezen hier zag ik ergens dat Smuldier niet al te goed aangeschreven staat bij de meesten. Zou een ander merk minder problemen geven?
Door Catootje
#485685
[quote="Lizzy"]
Even heel algemeen: groeipijnen komt voor. Het komt voor bij brokken en het komt voor bij versvlees. Ik zie op versvlees daar-in-tegen beduidend minder vaak groeipijn voorkomen als bij brok-etende honden. Ook groeien de meeste pups op versvlees zeer mooi en gelijkmatig op (tenzij je ze teveel voer geeft en het dikke/vette puppies zijn). Niet te snel, eerder te langzaam. Over het algemeen vinden veel vers-fokkers/show'ers juist dat verspuppies minder snel groeien en om die reden zelfs nog wel eens slecht op de show presteren.
[/quote]

Het viel mij inderdaad op dat Catootje zo mooi gelijkmatig opgroeit. Alles is mooi in verhouding naar mijn idee. Ze groeit ook niet vreselijk hard, maar wel gestaag.
Belle, mijn andere hond, had ook last van groeipijn en dat ging over toen ik van de puppybrokken overstapte naar de brokken voor volwassen honden.
Door K@rin
#485970
[quote="Catootje"]
(steeds een andere). De dierenarts adviseerde over te gaan op Royal Canin i.v.m. de calcium/fosfor verhouding. Nu krijgt Catootje hoofdzakelijk vers vlees (2/3) en de rest Carocroc.
Ik had altijd het idee dat vers vlees goed was tegen groeipijn, maar volgens de DA dus niet. Nu heeft ze inderdaad pas last hiervan sinds ik ben over gegaan op hoofdzakelijk vers.
[/quote]

Ik zou hem zeker op Vers houden, zoveel mogelijk !!
Ik ben fokster van Pyreneese Berghonden en al mijn honden krijgen het eerste jaar zoveel mogelijk VersKOMPLEET (Carnibest) te eten.
Misschien kun je hem Mercurius Vivus D6 geven, 2x daags 2 tabletjes.
Dat helpt heel erg goed bij groeipijn !!
Door K@rin
#485974
[quote="Bianca_Cailin"]
Ik wilde hier ook iets over vragen, ik ben dus vanmorgen met Cailin naar de da geweest omdat ik bang was voor heupen zie http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=19333

Maar de heupen zijn prima!!! :) alleen heeft ze zere knieen, de da kon er bijna niet aankomen om haar been te strekken, vooral de rechter omdat ze dat allemaal stijf houdt om het te ontzien, vandaar ook de stijfheid. De da denkt dat ze teveel calcium binnenkrijgt en te snel groeit. Ze heeft het lichaam van een volwassen teef qua bouw en dat is niet goed zegt ze. Ze gaat het allemaal even omrekenen en belt me daar nog over terug.
Cailin krijgt Energique nr2 en daarnaast een kippepoot, geiterib of kalfsbot.
[/quote]

Zere knieen heeft volgens mij NIETS met groeipijn te maken !!
De pijn zit in de lange pijpen en niet in de gewrichten bij groeipijn.
Helaas moet ik ook jou vragen, heeft de dierenarts wel GOED aan de knieen gevoeld ??
Of heeft ze er maar verder niet naar gekeken, omdat de hond het niet prettig vond ::)
Knieen waarvan de Patella ernaast ligt zijn inderdaad heel pijnlijk en verdikt!!

Volgens mij is Corine van Carnibest juist zelf een voeding gaan ontwikkelen, omdat haar grote Mastiff, Barney ook veel last van groeipijn had tijdens het opgroeien. Zij voerde hem toen ook nog Energique. Het had volgens mij iets met de Calcium bron in Energique te maken.
Je kunt het beste Corine eens zelf opbellen om het na te vragen !!

Misschien, dat je hond er ook teveel bot bij krijgt ??
Laatst gewijzigd door K@rin op ma 06 feb 2006, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#485980
[quote="Karin & Pyrs"]
Zere knieen heeft volgens mij NIETS met groeipijn te maken !!
De pijn zit in de lange pijpen en niet in de gewrichten bij groeipijn.
Helaas moet ik ook jou vragen, heeft de dierenarts wel GOED aan de knieen gevoeld ??
Of heeft ze er maar verder niet naar gekeken, omdat de hond het niet prettig vond ::)
Knieen waarvan de Patella ernaast ligt zijn inderdaad heel pijnlijk en verdikt!!

Volgens mij is Corine van Carnibest juist zelf een voeding gaan ontwikkelen, omdat haar grote Mastiff, Barney ook veel last van groeipijn had tijdens het opgroeien. Zij voerde hem toen ook nog Energique. Het had volgens mij iets met de Calcium bron in Energique te maken.
Je kunt het beste Corine eens zelf opbellen om het na te vragen !!

Misschien, dat je hond er ook teveel bot bij krijgt ??
[/quote]

Groeipijnen komen vaker voor bij grote, snelgroeiende rassen. Tijdens de periode van sterke groei ontstaat er rek aan spieren en pezen bij de aanhechting aan de langepijpbeenderen. De groei van het bot houdt geen gelijke tred met de ontwikkeling van de spieren en pezen (het bot groeit harder). Dit kan heel pijnlijk zijn. Voeding speelt hierbij een hele belangrijke rol, voor een deel ligt het aan de Calcium/Fosfor verhouding maar voor een minstens zo belangrijk deel ligt dat aan het eiwitgehalte in de voeding. Vaak wordt aan puppies speciaal puppievoer voorgeschreven, dit voer bevat een hoger eiwit gehalte dan voer voor volwassen. Bij grote rassen moet je naar mijn mening zo snel mogelijk af stappen van de puppievariant (te hoog eiwitgehalte) en omschakelen naar de volwassen variant. De producenten van Energique, voormalig fokkers van Ierse Wolfshonden, zullen je dit ongetwijfeld ook adviseren.
Ik geef je ongevraagd mijn mening: blijf ver weg van de brokken, houd vast aan vers en geef in geval van kvv de versie voor volwassen honden (Carnibest Natuur, Energique nr. 1). Vanzelfsprekend pas je wel de hoeveelheid voeding aan. Vanwege de groei heeft een pup meer (niet anders) nodig dan een volwassen hond.
Last but not least, de botten en gewrichten van een jonge grote hond staan onder grote druk en zijn nog broos, pas daarom ook de beweging aan. Niet teveel en gecontroleerd.
Groetjes,
Tonny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door