Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#483402
Na een tijd nauwelijks op Barfplaats te zijn geweest weer even een berichtje over Prince.
Met behulp van Tannetje is de ontsteking van zijn oogkas helemaal verdwenen :D maar hij bleef depri en snel onzindelijk bij stress.Verder stonk hij vreselijk uit zijn bek :P Niet te filmen gewoon.
Ondanks zijn psychische dip zijn tanden laten schoonmaken, en toen bleek dat hij veel tandsteen had, een gebarsten tand (is getrokken) en ontstoken tandvlees. Zijn adem leek een beetje beter te worden, maar is na een paar weken weer op oude stanksterkte.
Soms zelfs op een meter afstand te ruiken. :-\
Mogelijk dat zijn gebit hem last bezorgde, want hij is minder depri (is nu zelfs van de clomicalm af), eet ook stukken kippenek en veel stabieler. Maar die lucht!!!!!

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Waar zou dit vandaan kunnen komen en vooral: wat zou er aan te doen zijn?
Alvast bedankt voor de reactie.
Door Femke
#484328
Sunday (okee dan wel een hond) stonk laatst ook enorm uit zijn giechel, en ik kon niets vinden.
Op advies van Lizzy ben ik Chlorella gaan geven en het is wel minder geworden.

Zowiezo kan chlorella geen kwaad als je kat net narcose en medicatie heeft gehad, dus is dat misschien het proberen waard?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#484392
Is de ontsteking of het tandsteen aan het terugkomen?
Ik weet niet meer of hij nu wel of niet botten wilde eten. Maar dat zou voor beide goed zijn.

Anders inderdaad ontgiften en/of weerstand verhogende supplementen gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#484715
mijn kat had dat ook; was echt een gebitsprobleem en zodra het tandvlees begon te verkleuren kwam die lucht ook weer tevoorschijn (zo erg zelfs dat ik op weg naar de DA met de raampjes open heb moeten rijden :-X).

Toch nog maar een keer goed naar tandvlees en gebit (laten) kijken?
Door hamada
#484830
bedankt voor de reacties.
Ik hoop dat het niets met zijn nieren is, maar hij ziet er verder fantastisch uit qua vacht, gewicht, etc. en blijft ook gewoon drinken en plassen.
Ik dacht zelf ook dat het misschien zijn tandvlees was en heb hem wat vit.Q10 gegeven, dat schijnt goed voor tandvlees gedoe te zijn. Maar na een week bleef het stinken. :P Af en toe krijgt hij stukjes kippenek. Die eet hij wel, net als grotere stukken vlees uit zijn CB.Dus hij zal niet echt pijn hebben met eten denk ik.
Ik denk dat ik chlorella ga proberen en misschien echinacea force. Hopelijk helpt dat wat.
en we hoopten nog wel dat hij na zijn tandsteeningreep weer prodentfris zou zijn :-\
Door Dtje
#484975
Soms schijnt een slechte adem ook veroorzaakt te worden door een maag/probleem. Dan komt de vieze lucht dus vandaar uit jouw neus in ;D. Maar ik weet niet of dat het is aangezien hij goed eet en drinkt en ontlast.
Maar goed misschien iets om in je achterhoofd te houden als er verder niks gevonden wordt aan zijn gebit?
Sterkte ermee.
Door hamada
#486627
Heb net chlorella in huis gekregen, dus ik ga dat in elk geval proberen. Ik begreep dat dat ook goed werkt op maag/darm werking dus dat kan dan evt. op die manier ook aangepakt worden. Het zijn tabletjes van 200mg. Wat is een normale dosering: 1x p.d. ?

Prince vindt kippenek lekker, maar hij is met stukken nek minuten bezig om het weg te krijgen. Na 2 stukjes heeft hij het dan echt wel gehad.
Hij heeft als kortharige pers ook zo'n klein bekkie...zelfs zijn kvv zit hij soms weg te kauwen of hij hele schapen of kippen tegelijk moet wegwerken ;D Een hele kippenek laat hij al gauw liggen waarna de honden er een aanval op doen. Weg nek ;)
Als ik volgende week bij de da moet zijn neem ik Prince misschien toch ook even mee, toch z'n tandvlees nog even laten controleren. De da raadde wel aan brokken te geven voor zijn tanden, maar omdat hij daar vorig jaar toen zo giga aan de diarree is gegaan overweeg ik dat ook absoluut niet. Ik heb de indruk dat als hij wat grotere stukken vlees krijgt dat dat ook wel wat helpt tegen tandsteen. Overigens viel tijdens het schoonmaken op dat de kant waar hij meestal zijn vlees at schoner was dan de andere kant. Dus ik hoop dat hij met kvv toch de goede kant op gaat.
Door hamada
#492447
vanochtend bij de da geweest. Prince stinkt nog steeds, de chlorella hielp nog niet. en nu bleek dat hij toch weer/nog tandvleesontsteking heeft. Na het schoonmaken heeft hij geen ab. gehad, dus dat gaan we nu eerst proberen. Mogelijk dat de bestaande ontsteking nu weer de kop op heeft gestoken.
als hij dan ontstekingvrij is, en het begint weer, dan moet ik wrsch. gaan spoelen met iets bacteriedodends (tenminste, de tanden van Prince). Maar we kijken het aan.
Vanochtend vond ik >:( wederom een grote plas van Prince in huis, na een aantal weken zonder problemen zonder clomicalm. Mogelijk dat de tandvleesontsteking, die nu wel erg stinkt, ook maakt dat hij dit gedrag vertoont. Hij eet ook de laatste dagen minder graag.
Hopelijk gaat hij met zijn ab weer vooruit. en in zijn CB gooi ik dan wel elke dag probiotica.
Door Nelly
#495483
hamada schreef:
Hij heeft als kortharige pers ook zo'n klein bekkie...zelfs zijn kvv zit hij soms weg te kauwen of hij hele schapen of kippen tegelijk moet wegwerken ;D
Dit begrijp ik niet zo goed. Heb 2 (langhaar) Perzen gehad, maar die hadden echt geen kleiner bekkie dan m'n 2 HTK-katten. Integendeel, Tim de blauwe jeweetwelkater had een flinke muil met een paar tanden erin om respect voor te hebben.
Denk toch dat het probleem van jouw kat ergens schuilt in de kaakontsteking; misschien het gewricht ook ontstoken? Dan zou hij ook niet goed kunnen kauwen en/of bijten lijkt me. Ook zou dat de ontstekingslucht kunnen verklaren.
Door hamada
#495630
in vergelijking met mijn vorige katten, ook htk-monsters heeft Prince wel een heel klein bekje met ook, vind ik, vrij kleine tanden en kiezen. Zijn koppie is trouwens wel heel plat, hoewel zijn traanklieren niet afwijkend lijken te zijn. (tenminste, de ene die hij nog over heeft ;D) In het begin was het geven van de dwangvoeding en de pillen ook een heel gedoe. Nu is hij zo gewend aan medicijnen dat als hij maar een pil ergens in zijn bek krijgt geworpen, hij die wel wegslikt ;) maar achter in zijn keel duwen blijft heel moeilijk.
Heeft trouwens ook hele kleine neusgaten.

Hij reageert trouwens goed op de ab en stinkt ook nu al veel minder. Hopen dat na de kuur dit effect zo blijft.
Ga maar eens grotere stukken kipfilet en rundvlees geven om voor te bereiden op kippevleugels en nekken.
En hij is nu al weer een paar dagen zindelijk, dus misschien toch een reactie op pijnlijk tandvlees :-\
Door Nelly
#495683
Oh, dat verklaart veel, die 2 (broer en zus) van mij hadden nog vrij normale koppies, eigenlijk helemaal niet zo plat, wel vrij grote (hele mooie goudkleurige) ogen.
Wel fijn dat jouw kat zo gemakkelijk met pillen geworden is. Dat kon je van die van mij niet zeggen :-X
Door hamada
#502477
de antibiotica hielp prima: er is geen vieze lucht meer te bekennen :D En nu maar hopen dat de tandvleesontsteking wegblijft. Ik geef Prince nu iedere dag wat grotere stukken vlees (rund, kip) en vis ook de grotere stukken vlees voor hem uit de CB, en ga hem toch weer met kippenekken proberen te verleiden.
Ook zijn plasgedrag is weer beter, dus misschien toch een reactie op de pijn in zijn bekkie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door