Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kokimo
#484579
Sybe had toen ik hem kreeg last van jeuk, en bij een bezoek aan de DA bleek hij oormijt te hebben. Hij heeft hiervoor Orydermil (juist geschreven?) gekregen voor 20 dagen.

Ben daarna terug geweest bij de DA (tevens voor laatste vaccin) en bleek dat de oormijt weg was maar dat er nog wel veel oorsmeer zat. Ik had nl volgens haar standaard 2X/week de oren moeten reinigen met oordruppels.

Klopt dit? Moet je dit standaard altijd doen bij een hond met hangoren?

Hj heeft overigens nog jeuk want hij krabt er nog wel eens aan en zijn ene oor is rood van buiten (binnenkant oor als je deze omdraaid) en er zitten korstjes op. De DA heeft dit ook gezien maar hield het bij de grote hoeveelheid oorsmeer... kan dat dan ook jeuk veroorzaken?

Kan ik trouwens aloe vera gel op de korstjes en de roodheid smeren? Zou dit helpen?( dit bevindt zch overigens niet helemaal binnenin het oor mar aan de binnenkant als je het oor omkeert zeg maar....)
Door Cathelijn
#484586
ik als lange-oren-honden bezitter heb juist van mijn dierenarts het advies gekregen niet elke week de oren te druppelen. Dus standaard druppelen: nee zou ik zeggen.
Dat het altijd een aandachtspunt is en blijft, en dat het nu niet goed lijkt met zijn oren: ja...

Het lijkt mij trouwens niet dat oorsmeer jeuk veroorzaakt hoor: ik zou nog eens teruggaan naar een (andere?) da.
Door Lizzy
#484588
Sommige honden met hangoren hebben inderdaad snel last van vieze oren en dingen als oorontsteking. Maar niet iedere hond heeft dat hoor! Brutus is nu bijna 10 jaar en heeft superschone prachtige hangoortjes ;D! Ik heb zijn oren in 10 jaar nog nooit schoongemaakt. Ik zelf ben niet erg dol op het standaard schoonmaken van oren. Als het niet hoeft, dan liever niet. Vind ik (en ik denk dat niet iedereen het met me eens is ;D).

Als ik eerlijk ben, dan denk ik dat Sybe oorontsteking heeft.... Dat geeft jeuk en dat doet pijn, dat soort voor veel oorsmeer en roodheid. Het kan zijn dat er nog mijt bij/in zit, maar dat hoeft niet.

Nou moet ik zeggen dat Pinkel ook wel eens last heeft gehad van veel oorsmeer dat jeukte en toch was er geen sprake van een ontsteking. Maar, haar oor was niet rood, deed geen zeer, voelde niet warm. Ik heb het goed gekregen met oordruppels van VSM (prodier oordruppels). Ze heeft daarna ook nog een keer oorontsteking gehad en dat heb ik ook weggekregen met diezelfde druppels.

Oorsmeer kan dus volgens mij wel jeuk veroorzaken, maar meestal is er toch sprake van veel oorsmeer door een ontsteking of ontstaat er door vieze oren een oorontsteking (beetje het kip en het ei verhaal, denk ik). Ik denk dat ik toch even terug naar de DA ging....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 feb 2006, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kokimo
#484595
maar helpt aloe vera gel tegen de roodheid aan de buitenkant?

En ik behandel mijn eigen kinderen altijd met homeopathische middelen bij oorontsteking (capsicum annuum / ferrum phosphoricum/ belladonna) en dat helpt voortreffelijk bij ze!!! zou ik dit ook aan Sybe kunnen geven om te proberen? en dan gewoon zoals ik bij de kids doe, drie dagen geven?

Ik kan nl niet aan VSM middelen komen hier....... in la France
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#484598
mijn ervaring is ook dat hoe meer ik probeerde het oor mooi schoon te houden hoe meer ik kon wachten op oorproblemen. Dus tegenwoordig maak ik zelden nog de oren schoon (en Bas heeft ook hangoren) en dat gaat veel beter, het ziet er iets minder uit maar dat vind ik minder erg dan oorontstekingen e.d.
Door Lizzy
#484604
Kokimo schreef: maar helpt aloe vera gel tegen de roodheid aan de buitenkant?

En ik behandel mijn eigen kinderen altijd met homeopathische middelen bij oorontsteking (capsicum annuum / ferrum phosphoricum/ belladonna) en dat helpt voortreffelijk bij ze!!! zou ik dit ook aan Sybe kunnen geven om te proberen? en dan gewoon zoals ik bij de kids doe, drie dagen geven?

Ik kan nl niet aan VSM middelen komen hier....... in la France
Zijn er ook geen Nederlandse firma's (Internet shops) die in Frankrijk willen leveren?

Nou ja, aloe vera gel kun je zeker proberen hoor! Er zijn veel mensen die er bij zweren, bij deze gel!

Qua de homeopathische middelen die je noemt: je weet natuurlijk nog niet zeker of Sybe werkelijk oorontsteking heeft. Hoe ziet de ooruitvloeiing er eigenlijk uit?

Is het zwart/bruin kolengruisachtig (duidt op mijt)?
Is het honingachtig?
Is het waterig, etterig, bloederig?
Is het zwart/bruin, olie-achtig?
Is het zwart/bruin, chocolade pasta-achtig?
Door Kokimo
#484620
toen hij nog last van mijt had was het donkerbruin/koolkleur.
Nu heeft hij nog geen uitvloeiing gehad sinds ik afgelopen woensdag bij de DA ben geweest en toch heb ik op haar aanraden woensdag en zondag oordruppels gebruikt voor het reinigen........ ook de fokker heeft me dit aangeraden (toch lees ik hier op het forum het tegenovergestelde en inderdaad hebben mijn ouders dit ook nooit gedaan met onze vorige teckel....)

Ik denk dat ik naar een andere DA ga... van de week! en alvast wat aloë vera gel op de oortjes....
Door nelb
#484627
Een tijdje geleden had een van mijn honden wat vieze oren, veel oorsmeer, en omdat ik toch bij de da was, heb ik om reiniger gevraagd. Dit werd door de da ten sterkste afgeraden. Zij merken dat er door oor reinigers juist meer kans is op ontstekingen.
Hun advies aan mij: water met een beetje azijn in een spuit en dan (voorzichtig) in het oor spuiten en daarna droog en schoonwrijven.
Zijn oren zijn schoon en ik heb verder geen problemen gehad.
Groet,
Nel
Door nelb
#484639
Klein beetje gewone witte/blanke azijn in water!
Maar doe voorzichtig hoor, mijn hond had geen ontsteking!
Want dat kan, lijkt me, gaan prikken.
Nel
Door Lizzy
#485220
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik volstrekt tegen het rommelen ben met oren. Ik heb een Basset gehad met chronische oorproblemen en de meer ik rommelde met zelf samengestelde troepjes, de erger werd het. Ik heb ook appelazijn geprobeerd.... arme hond..... Wat heb ik eigenlijk niet geprobeerd? Het arme diertje bleek gewoon een ontsteking met de Pseudomonas-bacterie te hebben.... (uiteindelijk een goede kweek laten maken).

Persoonlijk vind ik: als het oor een beetje ontstoken is: prodier oordruppels. Als het erg ontstoken is desnoods AB zalf (prodier is ook te bestellen vanuit NL voor Frankrijk!). Als het vuil echt te vuil is: prodier oordruppels of een goede reiniger (en over wat een goede reiniger is zijn de meningen ook zeer verschillend ;D. Ik gebruik hier ook alleen nog maar prodier) maar het voordeel van een echte oorreiniger is dat er vluchtige/makkelijk drogende bestanddelen inzitten waardoor het oor niet nat blijft en de boel van binnen 'lekker' kan gaan broeien. Als het oor niet te vuil is: niks aan doen. Als het dier jeuk of pijn heeft: dierenarts.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 feb 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kynida
#485278
Toen ik Binke's oren nog regelmatig schoonmaakte met oorreiniger had hij juist heel veel last van vieze oren. Trouwens het kan toeval zijn maar sinds ik Binke knoflook geef een paar keer per week heeft hij geen last meer van oormijt en blijven zijn oren ook veel schoner en zijn ze een keer vies, dan wrijf ik ze voorzichtig schoon met een wattenschijfje en eventueel een wattenstaafje voor die lastige hoekjes aan de binnenkant van zijn flappers, NOOIT in de gehoorgang ermee hoor!
Door Kokimo
#486213
Lizzy schreef: Het arme diertje bleek gewoon een ontsteking met de Pseudomonas-bacterie te hebben.... (uiteindelijk een goede kweek laten maken).
Lizzy, heb je dit uiteindelijk goed kunnen behandelen? Met wat?
Misschien moet ik dat ook aan de DA hier vragen. Het gekke is dat ik vorige week ben geweest ter controle van de oormijt. Deze was verdwenen maar de oren nog rood (van het krabben) en er zat nog veel oorsmeer. Meer heeft de DA er niet van gezegd.

Maar ik ben er niet happy mee en ga dus terug!
Ik heb de oordruppels prodier gevonden op een site en besteld!
Door Lizzy
#486254
Kokimo schreef: Lizzy, heb je dit uiteindelijk goed kunnen behandelen? Met wat?
Misschien moet ik dat ook aan de DA hier vragen. Het gekke is dat ik vorige week ben geweest ter controle van de oormijt. Deze was verdwenen maar de oren nog rood (van het krabben) en er zat nog veel oorsmeer. Meer heeft de DA er niet van gezegd.

Maar ik ben er niet happy mee en ga dus terug!
Ik heb de oordruppels prodier gevonden op een site en besteld!
Dit is uiteindelijk behandeld met een AB-zalf tegen de pseudomonas-bacterie. Lokaal. Maar, aan deze bacterie zou ik zelf pas gaan denken bij chronische ontstekingen. Ik zou toch maar even terug gaan naar de DA. Kun je naar een andere DA?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door