Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door veronique
#482307
We zijn al een tijdje aan het barfen maar tot nu toe heb ik altijd gezorgd dat de percentages uitkwamen per dag. Omdat dit niet altijd eenvoudig is, wil ik het volgende proberen.

Vita weegt bijna 10 kg. en krijgt op een week 1400 gram. = 200gr. / dag

Ma.=> ochtend : 50 gr. kalkoenvlees
avond : 150 gr.kip met bot
1 visoliecapsule

Di. => ochtend : 50 gr. rundsvlees
avond : 1 ei + 70 gr. groentenmix + 1 koffielepel gemalen eierschelp
3 krabstaafjes + 3 scampi's

Woe. => ochtend : 50 gr. kalfsvlees
avond : 150 gr. kalfsbot met vlees aan
1 visoliecapsule

Do. => ochtend : 50 gr. pens
avond : 150 gr. pens

VR. => ochtend : 50 gr. lamsvlees
avond : 150 gr. kip + bot

Za. => ochtend : 50 gr. rundsvlees
avond : 1 ei + 70 gr. groentenmix + 1 koffiel. gemalen eierschaal
60 gr. makreel of sardines (uit een blikje)
1 visoliecapsule

Zo. => ochtend : 50 gr. hart (runds of kip)
avond : 150gr. rundslever - kippemaag

De reden dat ik niet zo veel groentes geef is omdat Vita dan niet lekker meer ruikt
De pens is enkelvoudige pens van duck. Ik heb hen een mailtje gestuurd en ze hebben geantwoord dat er aléén maar pens in zit. Ik ben nog niet aan verse pens geraakt en heb ook niet zo'n mega grote diepvriezer.
Van vis heb ik al vanalles geprobeerd (zelfs gemixt) maar andere vis dan in het menu staan lust ze niet.

Graag jullie mening en alvast bedankt
Door Lizzy
#482327
veronique schreef: We zijn al een tijdje aan het barfen maar tot nu toe heb ik altijd gezorgd dat de percentages uitkwamen per dag. Omdat dit niet altijd eenvoudig is, wil ik het volgende proberen.
Het is ook nergens voor nodig om de percentages per dag uit te laten komen, dus ik geef je groot gelijk dat je het anders doet (dat beter bevalt).

Maar goed, je hebt de percentages zelf uitgerekend? Dus dat hoef ik niet te doen? Hoeveel geef je van wat? (oftewel, wat zijn de percentages?).
Vita weegt bijna 10 kg. en krijgt op een week 1400 gram. = 200gr. / dag

Ma.=> ochtend : 50 gr. kalkoenvlees
avond : 150 gr.kip met bot
1 visoliecapsule

Di. => ochtend : 50 gr. rundsvlees
avond : 1 ei + 70 gr. groentenmix + 1 koffielepel gemalen eierschelp
3 krabstaafjes + 3 scampi's

Woe. => ochtend : 50 gr. kalfsvlees
avond : 150 gr. kalfsbot met vlees aan
1 visoliecapsule

Do. => ochtend : 50 gr. pens
avond : 150 gr. pens

VR. => ochtend : 50 gr. lamsvlees
avond : 150 gr. kip + bot

Za. => ochtend : 50 gr. rundsvlees
avond : 1 ei + 70 gr. groentenmix + 1 koffiel. gemalen eierschaal
60 gr. makreel of sardines (uit een blikje)
1 visoliecapsule

Zo. => ochtend : 50 gr. hart (runds of kip)
avond : 150gr. rundslever - kippemaag

De reden dat ik niet zo veel groentes geef is omdat Vita dan niet lekker meer ruikt
De pens is enkelvoudige pens van duck. Ik heb hen een mailtje gestuurd en ze hebben geantwoord dat er aléén maar pens in zit. Ik ben nog niet aan verse pens geraakt en heb ook niet zo'n mega grote diepvriezer.
Van vis heb ik al vanalles geprobeerd (zelfs gemixt) maar andere vis dan in het menu staan lust ze niet.

Graag jullie mening en alvast bedankt
Ik denk dat je voldoende afwisselende vleessoorten geeft. Kalfsvlees is qua vlees niet echt geweldig (bot is prima) omdat het niet echt veel voedingsstoffen bevat. Als je een keer aan iets anders kunt komen (denk aan hert of geit of konijn ofzo), dan zou ik dat doen als ik jou was. Ik weet niet hoeveel % bot je geeft? Je zou daar nog iets mogen afwisselen trouwens. Maar als je genoeg geeft, dan zou ik zelf geen eierschaalpoeder geven.
Door veronique
#482784
Lizzy, bedankt voor het antwoorden. Nu zie ik dat er een fout in zit. Pens is natuurlijk ook orgaanvlees :-[. Ik zal mijn menu aanpassen en terug plaatsen.

Ik koop het meeste vlees in de aanbieding. Als er paardenbiefstuk of zo in reclame staat, dan krijgt ze die ook. Onlangs had ik konijn, ze krijgt er een mooi stuk van. wil die muts dat niet eten :(. Ze begint precies erg kieskeurig te worden. Als ik voor mijn man lamskoteletjes koop (ikzelf lust geen lamsvlees), dan is er voor Vita ook eentje bij. Zo probeer ik een beetje variatie te brengen in de verschillende vleessoorten en botten. Eend heb ik nog niet in de aanbieding gezien. Staat hier 11,50 € / kilo. Dat vind ik echt wel te duur. We blijven zoeken :D
Door veronique
#483090
Ik heb het menu aangepast en de percentages nog eens herteld.

ma -> 50g kalkoenvlees
150g kip + bot
1 vissoloiecapsule

di -> 50g rundsvlees
50g krabstaaltje en scampi
ei + 70g groentenmix + gem. eierschelp

wo -> 50g hart ( runds,kip)
150g kalfsbot (met vlees aan)
1 visoliecapsule

do -> 50g pens
50g krab en scampi
50g kalkoen

vr -> 50g lamsvlees
150g kip + bot
1 visoliecapsule

za -> 50g rundsvlees
60g makreel of sardines
ei + 70g groentenmix + gem. eierschelp

zo -> 50g lamsvlees ( soms lamskoteletje met stukje bot aan)
150g rundslever - kippemagen

Dit zijn de percentages :
910 gr. vleesbot + vis == 65% (waarvan schat ik ong. 23 à 25% bot en ong. 17% vis)
250 gr. orgaanvlees == 18%
140 gr. groentenmix == 10%
100 gr. rest == 7%

Ik zou ook nog graag rauwe honing bijgeven maar hoeveel mag ze daarvan hebben?

Ik zou dit menu houden als basis en dan regelmatig afwisselen met ander vlees en bot. Naargelang ik kan vinden
Door Lizzy
#483205
Ik vind het er goed uit zien! Alleen snap ik iets niet... :-[. Ik zie staan 'kalkoenvlees, rundvlees, lamsvlees'. Maar in je percentage berekening zie ik geen vlees (als in spiervlees) niet terug komen. Mis ik iets?
Door veronique
#483318
[quote="Lizzy"]
Ik vind het er goed uit zien! Alleen snap ik iets niet... :-[. Ik zie staan 'kalkoenvlees, rundvlees, lamsvlees'. Maar in je percentage berekening zie ik geen vlees (als in spiervlees) niet terug komen. Mis ik iets?
[/quote]

Ik zal het even proberen uiteen te zetten.
Vita krijgt 1400 gr./ week.
Daarvan krijgt ze in totaal : 910 gr.spiervlees, vleesbot en vis.= 65% van het totaal
Nu even die 910 gr. ontleden :
160 gr. vis (moet ik toch bij spiervlees rekenen hé)
300gr. puur spiervlees, waaronder : lams, runds, kalkoen
450 gr. vleesbot (van kip en kalf)

Van die 910 gr. heb ik dus 17,58% vis - 32,97% puur spiervlees en 49,45% vleesbot (ik denk dat het vleesbot ong. 50/50 vlees -/bot is)

Ik moet het toch op deze manier uitrekenen hé? of ben ik verkeerd? Ik heb de hulp van mijn dochter al ingeroepen want ik kon er al bijna niet meer aan uit :-\
Laatst gewijzigd door veronique op vr 03 feb 2006, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#483565
Hahaha, OK, nee nou snap ik het. Dit heb je prima berekent. Alleen denk ik dat het voor jezelf gemakkelijker is wanneer je het vlees en de vleesbotten apart van elkaar berekent en opschrijft. Vis kun je inderdaad laten vallen onder vlees. Als het hele rauwe vis is, dan is het eigenlijk een beetje van alles. Want het bevat vlees en orgaan en graat. Ik denk dat het 5% graat bevat en 15% orgaan/kop en de rest vlees/vel en daarom reken ik het gemakshalve bij vlees. Eigenlijk is een hele vis een heel prooidier ;D

Maar goed, terugkomend op je menu: ik vind het er prima uitzien. Je afwisseling is goed, je percentages zijn prima!!
Door veronique
#483581
Oef, ik ben er dan toch uitgeraakt.
Lizzy, bedankt dat je het nog eens hebt willen bekijken.
Wat de vis betreft, ik ga het haar blijven aanbieden maar tot nu toe lust ze alleen dus :krab, scampi, garnaal, makreel (blik) en sardines (blik). Van een lekkerbek gesproken.
Door Lizzy
#483716
OK, nou vis uit blik mag je helemaal onder vlees rekenen. Daar zit geen orgaantje of graatje meer in. Tja, ik denk dat de meeste honden altijd de voorkeur zullen geven aan vis uit blik.... Daarom ben ik ook zo blij dat onze Linga bij het afspenen al vis heeft gekregen. Ling is DOL op rauwe vis!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door