Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#483227
Vanmiddag om een uur of kwart over een kwam JayJay naar me toe, hij deed heel raar. Net of hij moest overgeven of er iets in zijn keel zat. Ik heb gekeken of er iets mis was in zijn keel maar alles zag er goed uit. Na ongeveer een kwartier begon hij vreselijk te schuimbekken. Het leek wel een overlopende wasmachine. Ik gelijk op Internet gezocht; aangezien hij geen epilepsie heeft, dan misschien een vergiftiging. Toch maar een Nederlandse dierenarts gebeld, gelukkig was hij nog aanwezig ondanks dat de praktijk om 13.00 uur dicht ging. Onderweg naar de DA heeft JayJay vreselijk overgegeven. De dierenarts vermoedde dat hij in aanraking is gekomen met een processierups. Daarvan zijn dus de kenmerken braken, schuimbekken, geirriteerd tandvlees en tong en kan tot gevaarlijke situaties lijden,o.a. zwellingen van keel en tong met het risico dat ze stikken; toevallig had hij er net een artikel over geschreven in een Nederlands weekblad dat aan de Costa's verschijnt. Hij heeft JayJay een soort pasta toegediend in zijn bekkie en een injectie in zijn voorpootje gegeven. Getuige het gegil was dat een pijnlijke. Bovendien heb ik twee plastabletten meegegeven in het geval hij oedeem ontwikkelt. Voorlopig mag hij de eerste uren alleen maar drinken en als hij blijft overgeven dan moet ik vanavond terugkomen. Maar het lijkt nu al een stuk beter te gaan.
Net was ik even de tuin aan het checken op verdwaalde drolletjes en zag opeens een groot graafgat in het grind en ja hoor, daar liepen ze.... een stuk of 25 van die ettertjes in een grote processie. Dat had de DA dus goed gezien. We hebben ze met een schep verwijderd en over de schutting gegooid.
Ondanks dat mijn man het helemaal niet zag zitten om gelijk naar een DA te gaan ben ik blij dat ik toch doorgezet heb.
Zo zie je maar weer, je probeert ze tegen alles te beschermen - hartworm, teken, rabies - en dan komt er weer zoiets op je pad.
Door Lizzy
#483233
Processierups? Sjeetje, en die zijn zo gevaarlijk voor honden? Goed om te weten! En ja joh, het leven bestaat uit vele risico's... Ik ben in ieder geval blij dat jij naar je intuitie hebt geluisterd!
#483241
Tja, maar voor mensen zijn ze ook niet zo prettig te zijn. Ze schijnen wel een miljoen haartjes hebben die voorzien zijn van een gifpunt. Die worden bij bedreiging afgeschoten en een nieuwsgierig snuffelende hond is dus een bedreiging. Maar de haartjes kunnen zich ook via de lucht verspreiden (dus inademen ook) met allerlei ontstekingen en zwellingen tot gevolg. In Nederland komen ze vooral in Limburg voor op eikebomen, in Vlaanderen overal en blijkbaar dus in Spanje ook terwijl hier geen eik in de buurt te vinden is. Ik dacht het toch even te melden zodat andere hondeneigenaren attent kunnen zijn op dit soort signalen en de nodige maatregelen kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#483266
Ik heb het even opgezocht omdat ze naar ik dacht voornamelijk in eikenbomen zitten, maar de larven zitten onder de grond, en komen dus van onder de grond naar boven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 03 feb 2006, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#483272
Syl, even offtopic..... ik zag dat spanielforum.nl al niet meer bereikbaar is. Is er al een ander adres bekend?

JayJay gaat tot nu toe gelukkig goed.... maar ik ben wel geschrokken inderdaad. Die hummels kunnen je ook niet vertellen wat er aan mankeert.... ze zijn toch wel mijn allessie (ondanks alle rommel die ze maken ;D)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#483273
macgirlie schreef: Syl, even offtopic..... ik zag dat spanielforum.nl al niet meer bereikbaar is. Is er al een ander adres bekend?

JayJay gaat tot nu toe gelukkig goed.... maar ik ben wel geschrokken inderdaad. Die hummels kunnen je ook niet vertellen wat er aan mankeert.... ze zijn toch wel mijn allessie (ondanks alle rommel die ze maken ;D)
Maandag is het forum hopenlijk weer online Anne is em aan het overzetten naar een andere provider.


Ja ik kan het me voorstellen, je maakt in iedergeval genoeg mee daar in Spanje :-X
Door Lizzy
#483303
sylvia schreef: Ik heb het even opgezocht omdat ze naar ik dacht voornamelijk in eikenbomen zitten, maar de larven zitten onder de grond, en komen dus van onder de grond naar boven.

Afbeelding
Whaaaaaa, ik krijg acute jeuk :o :o :o :o
Door Fido
#483317
iiieeeeeekksss

JEUK!

ff on topic (zo zeggen jullie dat toch?)

macgirlie, jij woont dus in Spanje. Hoe doe je dat met BARFen en evt. kvv.
Wij hebben familie in Spanje die het graag willen doen maar kunnen niets vinden.

Heb jij tips?

bvd. groeten,
Edith
#483470
Fido schreef: iiieeeeeekksss

JEUK!

ff on topic (zo zeggen jullie dat toch?)

macgirlie, jij woont dus in Spanje. Hoe doe je dat met BARFen en evt. kvv.
Wij hebben familie in Spanje die het graag willen doen maar kunnen niets vinden.

Heb jij tips?

bvd. groeten,
Edith
Hoi Edith,

Nee we wonen niet in Spanje. We hebben hier voor zes weken een huis gehuurd. Kompleet versvlees kennen ze hier volgens mij niet dus ik modder wat aan met kip, kipkarkassen, orgaanvlees en wat goedkoop rundvlees, aangevuld met dingen als af en toe wat groentemix, eieren, zuivel, vis uit blik etc. Maar dat is maar voor zes weken, thuis gaan ze weer over op de Duck. Maar als je volgens mij de Spaanse taal beheerst kun je volgens mij wel afspraken maken met de plaatselijke slager. In de supermarkt is best veel te krijgen zoals hele konijnen, kwarteltjes etc. maar dat is ook niet echt goedkoop. Wat ik ook vreemd vind is dat er geen verse pens te vinden is.... ik dacht dat de Spanjaarden dat zelf ook aten.

Een overdekte markt hebben we hier nog niet gevonden (hier mag vlees en vis verkocht worden) maar als je hier vast woont kom je daar wel achter, vermoed ik.
#483721
sylvia schreef: Ik heb het even opgezocht omdat ze naar ik dacht voornamelijk in eikenbomen zitten, maar de larven zitten onder de grond, en komen dus van onder de grond naar boven.

Afbeelding
Uiteraard heb ik ook nog even doorgezocht maar het gaat in dit geval niet om de eikenprocessierups maar om de pijnbomenversie. Er is niet veel Nederlandstalige info over beschikbaar maar op Spaanse sites wordt er volop over geschreven. Vandaar nog even de onderstaande info.

Er hangt hier inderdaad een nest in een van de pijnbomen in de tuin. Op een gegeven moment vallen ze naar beneden en bewegen zich met zijn allen over de grond, daarmee proberend een slang te imiteren. Voor nieuwsgierige honden en met name pups, die toch al graag alles in de mond stoppen reuze interessant. Ook de geur die ze verspreiden schijnen honden lekker te vinden.
Het gevaar voor honden zit hem er vooral in dat ze er een proberen op te eten, dit veroorzaakt een enorme jeuk aan bek en tong. De verschijnselen zijn dus schuimbekken, braken en apathisch gedrag. Het is verstandig om direct een dierenarts te raadplegen.

In het ergste geval schijnt het dat honden door de vreselijke jeuk een deel van hun eigen tong opvreten of dat die afsterft.

Geadviseerd wordt om honden in gebieden waar veel pijnbomen voorkomen aan de lijn te houden en in de gaten te houden waaraan ze snuffelen.
#483737
hier lopen ze ook in de zomer!
Mijn broer is ze ooit tegengekomen in het bos: hij zat helemaal onder de jeukende bulten! Goed te weten dat ze voor honden ook niet ongevaarlijk zijn, kan ik er nog beter op letten dit jaar.
Door Fido
#483742
macgirlie schreef: Hoi Edith,

Nee we wonen niet in Spanje. We hebben hier voor zes weken een huis gehuurd. Kompleet versvlees kennen ze hier volgens mij niet dus ik modder wat aan met kip, kipkarkassen, orgaanvlees en wat goedkoop rundvlees, aangevuld met dingen als af en toe wat groentemix, eieren, zuivel, vis uit blik etc. Maar dat is maar voor zes weken, thuis gaan ze weer over op de Duck. Maar als je volgens mij de Spaanse taal beheerst kun je volgens mij wel afspraken maken met de plaatselijke slager. In de supermarkt is best veel te krijgen zoals hele konijnen, kwarteltjes etc. maar dat is ook niet echt goedkoop. Wat ik ook vreemd vind is dat er geen verse pens te vinden is.... ik dacht dat de Spanjaarden dat zelf ook aten.

Een overdekte markt hebben we hier nog niet gevonden (hier mag vlees en vis verkocht worden) maar als je hier vast woont kom je daar wel achter, vermoed ik.
Dank je wel voor je antwoord.
Het is voor mensen die willen beginnen met vers vlees en BARFen best wel moeilijk dus.
De zelfverzekerheid om te gaan/durven BARFen ontbreekt. Helaas is de afstand (ondanks e-mail) voor deze mensen te groot om ze nét dat zetje te geven om het te gaan doen.

We blijven het proberen ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door