Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#481760
Hobbes kwakkelt al weken met zijn spijsvertering: vaak diarree of dan weer korte, harde keutels. Vaak ook beide op een dag: heel wisselend dus.
Deze week kreeg hij (voor het eerst) heel hard bot: lams-ruggegraat, en dat verteerde niet helemaal. Er zaten stukjes bot in de poep. De laatste weken verdraagt hij ook geen gedroogde pensstaafjes meer. Hij at ze vroeger elke avond. Nu minder graag, of hij kotst ze na een tijdje uit.

We BARFEN sinds sept. en dat ging goed: steevast langere drollen dan nu, en niet hard en niet zacht. Na veel bot was het wel witte poep, maar ook dan was de poep niet extreem hard.

Het kwakkelen kwam nadat hij ziek was begin dec.: maag-darminfectie. Hij kreeg een 1-malige antibiotica-injectie, Primperid (anti-braak) en Finidiar (anti-diarree).

Na de ziekte kotste hij vaak de wat hardere botten (lamsrib, kippebout) uit. Wat bot betreft toen tijdelijk alleen kippenek en eierschalen gehad, nu gaat het wel weer met de ribben en bouten. De ruggegraat geef ik voor de zekerheid even niet (kan het kwaad, stukjes bot in de poep?)

Hij krijgt sinds een paar weken dagelijks gekookte pompoen door de groentenmix en ik ben gestopt met de gedroogde stukjes long als beloning (omdat orgaan laxerend is(?): dat lijkt wel de diarree te verminderen.

Heeft iemand nog tips?

Ik vond op deze site vaak probiotica genoemd: zou het iets zijn in dit geval en haal je dat bij de natuurwinkel?

Alvast dank!
#481762
Je zou inderdaad heel goed probiotica kunnen geven om de spijsvertering te ondersteunen, er zijn verschillende merken, van verschillende kwaliteit. Ikzelf geef Pro Bioforte van de Groene Os (even googelen) maar er zijn ook andere merken te krijgen.

Maar...als je vermoed dat het door de antibiotica is gekomen, dan zou je misschien beter kunnen beginnen met een ontgiftingskuurtje, om alle afvalstoffen uit z'n lichaam te werken. Drainagecompositum oid. Een soort 'ontslakkingskuurtje' zeg maar ;)

Sterkte!
#482132
Ik denk dat ontgiften geen gek idee is. Drainagecompositum van de Groene Os is goed. Je kunt ook Groene Leem gebruiken (reformwinkel). Je kunt ook ontgiften met Chlorella. Dat werkt iets zachter/vriendelijker. Ik zou zelf zeker probiotica gaan geven. Want de darmflora is (helaas) na een AB 'goed' kapot.

Ik vind zelf de probiotica van Akropharma erg goed. Deze heet Acidophilus (meeste reformwinkels en soms ook bij drogisten). Ik vind die van Solgar ook heel goed, maar wel duur. Deze heet ook Acidophilus (beide merken bevatten meerdere bacterie stammen). De Pro Soluble van Protexin (te bestellen via de dierenarts) vind ik ook goed. Verder heb ik nog te weinig ervaring met het eigen merk van De Tuinen en Etos om daar wat zinnigs over te zeggen. Dus ik zou die nog even niet kopen als ik jou was, want je hebt echt een goed product nodig (waar mensen goede ervaring mee hebben).
#482874
Dank voor de tips! Morgen ben ik vrij dus de stad in.

Ik neem aan dat het niet goed is met alles tegelijk te ontgiften? Of gaan sommige middelen goed samen?
(Groene leem heb ik al in huis.)

Ik las elders op BARFpl. dat je kinderhoeveelheden aan kunt houden, voor een klein hondje (8 kilo) moet je dan peuter/ babydosering nemen?

Groeten Hobbes
#482982
Hobbes schreef: Dank voor de tips! Morgen ben ik vrij dus de stad in.

Ik neem aan dat het niet goed is met alles tegelijk te ontgiften? Of gaan sommige middelen goed samen?
(Groene leem heb ik al in huis.)

Ik las elders op BARFpl. dat je kinderhoeveelheden aan kunt houden, voor een klein hondje (8 kilo) moet je dan peuter/ babydosering nemen?

Groeten Hobbes
Ik zou 1 ontgiftingsmiddel tegelijkertijd nemen, anders wordt het echt te heftig.

Voor een kleine hond kun je inderdaad ietsjes minder als de kinderdosering aanhouden. Hoewel je voor probiotica gewoon de helft van de volwassenendosering aan kunt houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door