Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chris113
#480606
Mijn honden worden deze week voor het eerst gedeeltelijk barf gevoerd.
Hendrik doet het geweldig. De nekjes en de vleugeltjes gaan prima. Hij kraakt mooi alle botjes. Hij poept mooi (wat een stuk minder dan de dikke drollen voorheen op de brokken :D) en is er erg blij mee. Ik durf hem ook wel een kippenkarkas voor te gaan schotelen, want hij kauwt goed, zelf met die grote bek.
Gijs is er ook erg blij mee: hap, slik, alles weg. Gisteren heb ik ze voor het eerst kippenvleugels gevoerd. Alles netjes kapot geknipt. Extra kapot geknipt, want ik voorzag al een probleem bij Gijs. En ja hoor, hap slik weg. Vastgehouden en tuurlijk mijn vingers aan gort. Werkhandschoenen aan en die vreet ie gewoon mee met de vingers. Iedere maaltijd kost me dus een werkhandschoen!
Hoe ga ik het voor elkaar krijgen dat Gijs ook knabbelt en kauwt? Op zich gaat het goed: ondanks hap slik weg verteert de boel goed en poept hij ook prima. Maar ik durf hem beslist geen karkassen of ander spul te geven! Zal ik voor hem dan toch de boel moeten malen? Of moet ik een keer een groot bot voor hem aanschaffen waardoor hij wel MOET kluiven? En zo ja, wat voor een bot dan?
Ik ben bij Gijs extra bezorgd, want hij heeft al een keer een verstopping gehad in zijn maag/darmkanaal met alle gevolgen van dien!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#480649
Klein spul glijd hier ook gewoon naar binnen zonder te knagen. Wil je ze dwingen tot knabbelen dan zul je toch iets groots moeten geven en wel zo groot dat het nooit in 1 x naar binnen kan.
Door Lizzy
#480653
Yep, geef hem gewoon een halve of hele kip, dan moet hij wel. Hier slikken ze vleugels na 1 krak in. Al jaren. En dat gaat al jaren goed. Maar tand/kiestechnisch gezien hebben ze natuurlijk helemaal 100 keer niks aan vleugels (of nekken).... Bij mij staan ze een keer of 2 per week op het menu om puur prijstechnische redenen.
Door Chris113
#480746
Angelique schreef: Klein spul glijd hier ook gewoon naar binnen zonder te knagen. Wil je ze dwingen tot knabbelen dan zul je toch iets groots moeten geven en wel zo groot dat het nooit in 1 x naar binnen kan.
En wat kan ik Gijs (als beginnend barfer) dan het beste geven als bot?
Door Chris113
#480748
Lizzy schreef: Yep, geef hem gewoon een halve of hele kip, dan moet hij wel. Hier slikken ze vleugels na 1 krak in.
Maar Gijs doet niet eens 1 krak! :-\
Door wil2
#480761
[quote="Chris113"]
Maar Gijs doet niet eens 1 krak! :-\
[/quote]

Die van mij ook niet ;D glijd in een keer naar binnen :P
Behalve hele kippen, die worden redelijk gegeten :P
Of konijn en zo ,maar voor de rest hap slik weg ;D
Door Chris113
#480765
Ik vind het gewoon wat eng eigenlijk. Maar ik zal me morgen aan een karkasje wagen...

Het stomme is dat ik van de week een worteltje gaf en dat knabbelde hij keurig op, maar een kippennek van hetzelfde formaat was fgdfoiuwrwm,wlaf jwe en weg!
Door Peet
#480773
[quote="Chris113"]
maar een kippennek van hetzelfde formaat was fgdfoiuwrwm,wlaf jwe en weg!
[/quote]

Hoe?

;D
Door bas rouge
#480780
Probeer gewoon eens een hele kip. Een van mijn honden is ook een onganse slokop en zij is eenmaal bijna gestikt in een runderstaart. Zo'n staart begint (eindigt) smal en zij sloekte dat via de smalle kant zo naar binnen en bij de basis aangekomen bleef dat steken. Een enorm beangstigend moment, ik heb toen ook willen stoppen met BARF met haar en alleen KVV willen voeren. Dat was te sneu, de andere een bot en zij een bak slobber. Ik voer haar nu grote stukken (kippen, konijn, lams- en geitenribben van minimaal 500 gram per stuk met veel vlees, runderstrot en kalfswervels). Nekken (kip en eend) vind ik niet eng, die zijn klein en kunnen bij zo'n grote hond niet blijven steken. Karkassen zijn meestal wat lastig qua vorm zo door te slikken dus die krijgt ze ook gewoon. Lappen pens weer niet, die slikt ze (1 kg.) ook zo in, nouja, zo. Het kost haar wel wat moeite en het komt meestal ook wel een paar keer terug maar trekken en sleuren daaraan, dat doet ze niet.
Ook een halve kip heeft ze een keer in zijn geheel naar binnen gewerkt, ik was net te laat om haar uit haar strot te trekken. Ik wist niet wat ik meemaakte :o
Maar goed, voor dit soort ongehoorde slokoppen is de beste remedie, grote stukken geven, goed bevleesd zodat ze niets kunnen beschadigen en op een rustige plek eten geven. Dat helpt bij mijn hond echt en vooral ook me er niet mee bemoeien. Ik heb een tijd gehad dat ik er bij stond en het vasthield en haar als het ware coachte bij het eten. Het haastige eten werd er alleen maar erger van. Daar heeft ze van geleerd dat je alles wat je voor je bek krijgt onmiddellijk en in 1 keer moet doorslikken want straks komt die baas en dan pakt ie het. Ik blijf er uiteraard wel bij, zal haar nooit gaan vertrouwen met haar eten maar ik houd het zijdelings in de gaten. Zij eet in de hal en ik sta af te wassen in de keuken bijvoorbeeld. Dus ik heb mijn aandacht niet -direct- bij haar.
Door Chris113
#480810
[quote="bas rouge"]......
[/quote]
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik zal gaan kijken voor de wat grotere dingen.
En de pens dus beter in stukken dan heel?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#480837
[quote="Chris113"]
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik zal gaan kijken voor de wat grotere dingen.
En de pens dus beter in stukken dan heel?
[/quote]

Ligt eraan hoe groot "heel" is. Als ik hier een penslap geef zijn het lappen van circa 2kg. per stuk. Die zijn groot genoeg om niet helemaal weg te kloeken en tegen die tijd dat het lapje op wegkloekformaat is dan is de honger ook over.
In stukken glijd het zo naar binnen, dus als je het met een stuk recreatie in je achterhoofd geeft heeft dat niet zoveel zin.
Een lapje van circa 1 kilo is voor jouw hond van doorslikformaat, zou ik dus ook niet doen.

Groot beginnersbotje, hele kip, zachte lams/geiterib met vlees.
Door Lizzy
#480947
[quote="Chris113"]
Maar Gijs doet niet eens 1 krak! :-\
[/quote]

Nee, ik heb er hier ook 1 die daar de moeite niet van in ziet ::). Dus daar zet ik zelf 2 keer de snoeischaar in.

En verder sluit ik me gewoon helemaal bij Bas Rouge en Angelique aan. De groter, de beter. Hele kippen, hele eenden (soms is de helft ook voldoende hoor. Hangt ook van de grootte van je hond af), hele konijnen, hele fazanten, grote stukken lams/geitenrib (en noooooit 1 enkele rib geven maar gewoon bij wijze van een heel karkas).
Door 202spots
#480959
Zoals hier boven al is gezegd...geef GEEN hele staart en ook GEEN hele kalkoen nek...beide hebben kans om zonder bijten doorgeslikt te worden mat alle gevolgen van dien...

Ik geloof niet dat er ooit 'n hond is geweest die 'n hele kip in 1 keer heeft doorgeslikt, dus ik zou OOK zeggen
hoe grote hoe beter!
Door 202spots
#480961
[quote="Chris113"]
Nou, fgdfoiuwrwm,wlaf jwe.....
[/quote]

Yup...deze taal word hier ook gesproken tijdens 't "eten" 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door