Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#480070
Het gaat de laatste tijd best goed met Ziggy. Haar ontlasting is redelijk goed en verder ziet ze er ook goed uit. Kai heb ik al twee jaar niet geënt (als ik het goed heb) en Ziggy is met 9 maanden hier komen wonen en sindsdien is zij ook niet meer geënt. Ze is nu anderhalf.
Maar ik zit dus te twijfelen of ik haar wel tegen weil ga enten. Ze zwemt als het straks weer warmer wordt bijna iedere dag.
Maar ik ben dus bang dat het haar gezondheid misschien heel erg gaat beïnvloeden. Wat zouden jullie doen? En als ik besluit haar te enten, wanneer kan ik dat het beste doen?
En hoe doen jullie dat met zwakke honden? Enten jullie gewoon of niet? Ik zou haar het liefst niet in laten enten, maar ik vind het toch eng.
Ik zit er ook over te denken om Kai bv. over twee jaar een keer in te laten enten tegen hondenziekte (is die apart verkrijgbaar?). Doen sommigen van jullie dat ook? Om de zoveel jaar enten.
Alle adviezen en tips zijn welkom!!
Door evds
#480141
Mijn honden zijn gezond en ik ent ze niet voor weil. Hiermee neem ik het risico dat ze ziek worden maar weil is niet dodelijk en kan goed worden behandeld. De enting is wel een gemene en er zijn ook een aantal varianten heb ik begrepen. Dus voor echte bescherming moet je eigenlijk weten welke variant "heerst" en dan daarvoor enten. De enting geeft een beperkte bescherming (9 maanden dacht ik) dus enten net voor het water/zwem seizoen zal wel aan te raden zijn maar dat zal je DA je precieser kunnen vertellen.

De enting tegen Hondenziekte is altijd samen met Parvo. Dus alleen tegen hondenziekte enten kan niet, helaas. Ik heb net (vorige week) de parvo en hondenziekte titer voor mijn jonge hond laten bepalen. Parvo was goed en hondenziekte onvoldoende. We hebben toen toch besloten om nog (een keer?) de puppie parvo/hondenziekte enting te geven.

Mijn oudere honden zijn nu alletwee 3 jaar niet ge-ent. Ik ga ook voor hen de titers bepalen en dan evt. selectief enten.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Er is al veel over geschreven op dit forum dus misschien moet je ook even de zoekfunctie gebruiken ;)
Door Ine
#480284
Mijn honden zijn in maart 2003 voor het laatst geënt, ook voor Weil.
Dit jaar zijn ze weer aan de beurt!
Door Helen
#480291
Balou is toen ze 1 was voor het laatst gecocktaild en daarna getitert en het was ok. Wel ieder voorjaar voor weil geent overigens. Ze zwemt 's zomers heel veel en ik durf het niet aan om niet te enten. Ze wordt volgend jaar als ze 5 is nog 1 keer gecocktaild. Ik weet nog niet of ik haar daarna nog ent.
Kuma heeft alleen de puppy entingen gehad en 2x rabies. Na 1 keer had ze onvoldoende titer. Volgens jaar wordt ze getitert en alleen zo nodig geent. Over de weil enting zit ik nog heel erg diep te denken...Kuma reageert erg sterk op entingen en is niet een hele sterke hond. Aan de ene kant vind ik het eng om te enten, maar ook om niet te enten....
Door Laura2004
#480655
Helen schreef: Balou is toen ze 1 was voor het laatst gecocktaild en daarna getitert en het was ok. Wel ieder voorjaar voor weil geent overigens. Ze zwemt 's zomers heel veel en ik durf het niet aan om niet te enten. Ze wordt volgend jaar als ze 5 is nog 1 keer gecocktaild. Ik weet nog niet of ik haar daarna nog ent.
Kuma heeft alleen de puppy entingen gehad en 2x rabies. Na 1 keer had ze onvoldoende titer. Volgens jaar wordt ze getitert en alleen zo nodig geent. Over de weil enting zit ik nog heel erg diep te denken...Kuma reageert erg sterk op entingen en is niet een hele sterke hond. Aan de ene kant vind ik het eng om te enten, maar ook om niet te enten....
Dat heb ik dus ook en ik ben juist blij dat het nu redelijk goed gaat met Ziggy en ben bang dat als ik haar laat enten dat ze er heel erg ziek van wordt. :-\
Ik vind het echt heel moeilijk. Maar tegen weil is het het beste om in het voorjaar te enten? Volgens mij zijn de meningen daar ook over verdeeld. Hier op BP stond dat je het juist niet in het voorjaar moet doen maar in het najaar als ik het goed heb.
Door Sennaruby
#480667
Ik heb gisteren met deze vraag gemaild met een dierenarts die werkzaam is bij Pfizer. Dit was zijn antwoord:

Honden lopen het grootste risico om leptospirose op te lopen in voorjaar, zomer en najaar. Waarbij de zomermaanden iets gevaarlijker lijken te zijn dan voor- en najaar. Overigens is besmetting (die plaatsvindt via de urine van ratten of honden) in de wintermaanden theoretisch wel mogelijk, alleen zal de bacterie die de leptospirose veroorzaakt onder die omstandigheden slechts kort buiten overleven. Het daadwerkelijke infectierisico is daardoor sterk verkleind. Los van de seizoensverschillen zijn er in Nederland ook regionale verschillen. Zo worden er relatief iets vaker gevallen gezien in bijv. de Betuwe, in het Friese Meren gebied en in Overijssel.

Voor wat betreft de vaccinatie geldt dat geen van de beschikbare vaccins onder alle omstandigheden gegarandeerd beschermt tegen infectie. Anders gezegd: een doorbraak blijft in theorie mogelijk, vooral bij massale infecties en/of honden met een verzwakt afweersysteem. Wel zal de ziekte dan in ieder geval aanmerkelijk minder ernstig verlopen.

Jaarlijkse herenting is voldoende, het verhaal dat leptospirosevaccins maar 6 – 9 maanden zouden werken is door diverse studies in de laatste jaren achterhaald. Dit neemt echter niet weg dat, gegeven het feit dat zoals hierboven aangegeven de vaccinbescherming niet helemaal 100% is, het logisch lijkt om de jaarlijkse herhalingsenting in het voorjaar te geven.

Groetjes,

Fieke
Door dogsunlimited
#480714
Ik heb gisteren gesproken met een DA verbonden aan Intervet. Heel eerlijk en open, alles in de strijd gegooid.
Het komt er op neer dat ik met een gerust hart een Puppy DP-enting kan geven. Dus Parvo en Hondenziekte, zonder HCC en Para Influensa.
En 4 weken daarna kan ik dan de Weilenting geven. Dat doe ik 6 weken daarna. Haar visie op die HCC is dat deze ziekte in Nederland nauwelijks voorkomt en de kans dat ze het krijgen erg te verwaarlozen is en met een gerust hart weggelaten kan worden. Die Para Influensa heeft een volwassen hond met een normale weerstand absoluut niet nodig. Zit bij de cocktail om mee te mengen, maar is zeker niet nodig volgens haar.
Joepie, weer 1 minder. En die kennelhoest vindt zij zowieso onzin in een prikvaccin. Als je toch op kennelhoest wilt enten, is het beter het neusvaccin te gebruiken omdat de werking hiervan vriendelijker en effectiever is. Maar voor volwassen honden zou zij het niet adviseren.
Weil adviseert zij voor iedere hond elk jaar. Te groot risico dat het opdoemt. En de Nobivac-cocktail werkt gegarandeerd 3 jaar en er zijn al resultaten bekend dat het langer werkzaam is, maar dat is per hond verschillend waardoor dit nog niet kan worden bevestigd.
Mijn volwassen honden krijgen dus mooi een Puppy DP-enting en 6 weken later een Weil-enting.
Nog bedankt Lizzy!
Door Lizzy
#480717
De ziekte van Weil (dat is een besmetting met Lepto Icterohaemorrhagia) verloopt meestal wel dodelijk hoor. De symptomen worden niet altijd tijdig herkent en de ziekte kan heeeeel snel verlopen.

De pest met die enting is dat er maar 2 lepto-bacterie stringen/types in het vaccin zitten en je hond dus altijd nog besmet kan raken met andere bacterieen. Aan de andere kant: in het vaccin zit dus de meest agressieve bacterie en dat is dus de Lepto Icterohaemorrhagia..... Maar, het is ook gebleken dat honden heel slecht immuniteit opbouwen door het vaccin.....

Daar komt bij dat het de aller agressiefste enting is van allemaal!

Tja, wat is wijsheid... Ik weet het zelf ook niet. Ik weet wel 1 ding: Pinkel wordt in ieder geval nooit meer gevaccineerd. Zij heeft zo'n last gehad van bijwerkingen. En de reactie op de enting kan steeds erger verlopen. Mond het uit in een auto-immuunziekte: dan ben je ook echt niet blij (en deze enting is wel berucht!). Maar ja, zo weet ik dus nog niet of ik Brutus/Linga laat enten tegen Weil.....

Meer over Weil in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

Overigens spreken de diverse fabrikanten elkaar wel tegen want er zijn er dus ook die beweren dat juist in de Randstad nog vaak besmettingen met Weil voor komt.... (helaas pindakaas kan niemand cijfers geven he! Ook DA's niet. Vreemd, niet?!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 31 jan 2006, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#480721
Was dat maar waar dat er cijfers waren. Dan was mijn keuze om geen Weil te vaccineren een stuk makkelijker. :P Ben wel ontzettend blij dat de mogelijkheid om zo min mogelijk te vaccineren wel steeds makkelijker wordt en verantwoord is.
Door Laura2004
#480735
Lizzy schreef: De ziekte van Weil (dat is een besmetting met Lepto Icterohaemorrhagia) verloopt meestal wel dodelijk hoor. De symptomen worden niet altijd tijdig herkent en de ziekte kan heeeeel snel verlopen.

De pest met die enting is dat er maar 2 lepto-bacterie stringen/types in het vaccin zitten en je hond dus altijd nog besmet kan raken met andere bacterieen. Aan de andere kant: in het vaccin zit dus de meest agressieve bacterie en dat is dus de Lepto Icterohaemorrhagia..... Maar, het is ook gebleken dat honden heel slecht immuniteit opbouwen door het vaccin.....

Daar komt bij dat het de aller agressiefste enting is van allemaal!

Tja, wat is wijsheid... Ik weet het zelf ook niet. Ik weet wel 1 ding: Pinkel wordt in ieder geval nooit meer gevaccineerd. Zij heeft zo'n last gehad van bijwerkingen. En de reactie op de enting kan steeds erger verlopen. Mond het uit in een auto-immuunziekte: dan ben je ook echt niet blij (en deze enting is wel berucht!). Maar ja, zo weet ik dus nog niet of ik Brutus/Linga laat enten tegen Weil.....

Meer over Weil in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

Overigens spreken de diverse fabrikanten elkaar wel tegen want er zijn er dus ook die beweren dat juist in de Randstad nog vaak besmettingen met Weil voor komt.... (helaas pindakaas kan niemand cijfers geven he! Ook DA's niet. Vreemd, niet?!).
Ik zit zo ontzettend te twijfelen. Ik ben met Ziggy dus echt doodsbang dat ze er ontzettend ziek van gaat worden en wat jij omschrijft klinkt ook niet echt lekker (over Pinkel).
Het probleem met Ziggy is dat ze in de zomer altijd lekker in het water gaat al is het maar om er doorheen te lopen om af te koelen. En ik vind het ook vervelend om het haar te verbieden. Dat kan ook niet als ze los loopt. En dat wil ik ook niet.
Kai die zwemt nooit, hij maakt zelfs zijn pootje niet nat. Hij drinkt hooguit een keer water uit een sloot, maar ja, dat risico neem ik gewoon.
Ik ga er echt even goed over nadenken, maar ik denk dat ik mezelf voor me kop sla als ze ziek wordt van de enting :-\
Door Ine
#480740
Mijn honden zwemmen dagelijks, ben ook veel in de randstad in de zomer. Verbieden doe ik het zwemmen niet en met de trainingen zit het er gewoon bij. Afgelopen 3 jaar zijn ze niet geënt voor Weil.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#481553
Altijd weer moeilijk zulke beslissingen...
Wij hebben besloten om Gitte (6 jaar) voorlopig niet meer te enten, die heeft al een stuk of 4 jaarlijkse all-in (tja, toen wist ik ook niet beter :-[) cocktails achter de rug, in januari 2004 is zij voor het laatst geënt, volgend jaar wil ik haar laten titeren.
Met Fedor (hij is nu 12 weken oud) zijn we gisteren bij Tannetje geweest. Hij had alleen met 6 weken de pup-enting gehad (hondenziekte en Parvo) daarna niets meer. Zijn titer voor Hondenziekte was goed, maar voor Parvo heel slecht, bijna niet te zien, dus helaas moest hij toch een parvo-enting. Over een maand of 8 laten we hem weer controleren, ben benieuwd, hij is tenslotte black-and-tan, dus het kan ook nog gebeuren dat de parvo-enting helemaal niet aanslaat.
En de Weilenting... die geef ik niet, ik weet dat ik een risico loop, maar dat durf ik wel aan. Gitte zwemt dan wel niet, maar al pootjebadend drinkt zij uit elke smerige baggerplas en sloot.
Door Laura2004
#481566
Nitus schreef:
hij is tenslotte black-and-tan, dus het kan ook nog gebeuren dat de parvo-enting helemaal niet aanslaat.
En de Weilenting... die geef ik niet, ik weet dat ik een risico loop, maar dat durf ik wel aan. Gitte zwemt dan wel niet, maar al pootjebadend drinkt zij uit elke smerige baggerplas en sloot.
Heeft de vachtkleur van de hond er dan iets mee te maken? Dat wist ik niet, kan je dat uitleggen aan mij?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#481571
Laura2004 schreef: Heeft de vachtkleur van de hond er dan iets mee te maken? Dat wist ik niet, kan je dat uitleggen aan mij?
Nou echt uitleggen.... ehhh... dit weet ik ervan: het blijkt dat bij Black-and-Tan honden zoals bv. de Dobermann en Rottweiler de Parvo enting vaak niet of nauwelijks aanslaat. Waarom dat is weet ik eerlijk gezegd ook niet. Fedor is ook zwart met bruin en heeft wel de blackandtan aftekeningen, maar ik weet niet of dit ook geldt bij herders :-\, dat zal in de toekomst blijken.
Door Laura2004
#481668
Nitus schreef: Nou echt uitleggen.... ehhh... dit weet ik ervan: het blijkt dat bij Black-and-Tan honden zoals bv. de Dobermann en Rottweiler de Parvo enting vaak niet of nauwelijks aanslaat. Waarom dat is weet ik eerlijk gezegd ook niet. Fedor is ook zwart met bruin en heeft wel de blackandtan aftekeningen, maar ik weet niet of dit ook geldt bij herders :-\, dat zal in de toekomst blijken.
Interessant, dat wist ik niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door