Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sas
#479711
Hallo allemaal,

misschien voor een aantal van jullie oud nieuws, maar voor mij nieuw:


Het is om hondsdol van te worden…

De EU regels voor reizende honden zijn weer eens veranderd. Maar gelukkig wordt het allemaal wel makkelijker en mogelijk ook goedkoper. Goed nieuws dus !

Wat is er veranderd ?

Tot voor kort moesten honden die de grens over gingen ieder jaar opnieuw tegen rabiës worden ingeënt. Ook als het vaccin waarmee je hond was ingeënt langer geldig was dan 1 jaar moest je toch een nieuwe prik halen. Dat is nu niet meer nodig.

Tenminste, als je naar een EU land op vakantie gaat. Dat betekent dus ook Engeland, Noorwegen en Zweden, maar Zwitserland niet. En je dierenarts moet wel een rabiësvaccin gebruiken dat meerdere jaren geldig is. Je hond hoeft dus pas opnieuw te worden ingeënt als de geldigheidsduur is verstreken. Dat kan je dus moeite en veel geld besparen.

Hoe kun je geld besparen ?

Als je niet meer ieder jaar een prik hoeft te halen, bespaar je dus op zowel consult- als vaccinatiekosten bij je dierenarts. Er is in Nederland slechts één vaccin verkrijgbaar dat 3 jaar geldig is. Dit is Nobivac Rabiës, geproduceerd door Intervet. Dit vaccin is kwalitatief hoogwaardig, even duur en net zo effectief werkzaam als de korter geldige vaccins. Als je dierenarts dit type vaccin (nog) niet gebruikt kun je hem of haar daar natuurlijk gewoon om vragen.

Gemak dient de baas !

Maar binnen de immuniteitsperiode inenten blijft erg belangrijk. Want als je te laat bent voor een prik moet je minimaal 21 dagen wachten voordat je naar het buitenland mag. Ook als je hond al eens een bloedtest heeft gehad, is die dan niet meer geldig.

groetjes saskia
Door tieneke
#480304
Let er goed op dat de Da een aantekening maakt in het paspoort dat de nobivac enting voor 3 jaar is,anders is deze niet geldig!
Door Donald
#481023
Wij kregen bij de 3 jarige rabiës een penning. Is het dan ook verplicht om die om te doen in het buitenland? ???
Door Sennaruby
#481096
Ik heb wel vaker gehoord dat honden bij een rabiesenting een penning kregen. Ik heb er zelf nog nooit een gekregen. Ik heb geen idee of ze die moeten dragen, volgens mij is het paspoort genoeg.
Door tieneke
#481500
Donald schreef: Wij kregen bij de 3 jarige rabiës een penning. Is het dan ook verplicht om die om te doen in het buitenland? ???
Heb ik nog nergens over gelezen,weet wel dat ze bij de grens om het hondenpaspoort kunnen vragen.
Als je dat niet kunt tonen dan kom je er in ieder geval niet in.
Door K9Jordan
#483734
Donald schreef: Wij kregen bij de 3 jarige rabiës een penning. Is het dan ook verplicht om die om te doen in het buitenland? ???
Nee maar je moet hem wel bij je hebben voor het geval ze er om vragen. Mijn vader krijgt voor de hond sinds jaar en dag al een penning bij de rabiesvaccinatie. HIj is er vooral bij de grens bij hogarije en tjechie wel met regelmaat naar gevraagd. Ook frankrijk wil steeksproefsgewijs bij de grens alles zien van de hond.
Door Ine
#483782
K9Jordan schreef: Nee maar je moet hem wel bij je hebben voor het geval ze er om vragen. Mijn vader krijgt voor de hond sinds jaar en dag al een penning bij de rabiesvaccinatie. HIj is er vooral bij de grens bij hogarije en tjechie wel met regelmaat naar gevraagd. Ook frankrijk wil steeksproefsgewijs bij de grens alles zien van de hond.
Een penning lijkt me geen bewijsstuk, een chip en europees paspoort lijkt daar meer op.
Door K9Jordan
#483877
ine schreef: Een penning lijkt me geen bewijsstuk, een chip en europees paspoort lijkt daar meer op.
Oke is was niet volledig...uiteraard moet je bovenstaande ook bij je hebben!
Door tieneke
#483892
ine schreef: Een penning lijkt me geen bewijsstuk, een chip en europees paspoort lijkt daar meer op.
Iedereen kan wel zo'n penning bij zich hebben,leen ik hem even van iemand ;)
Nee de chip en het paspoort is het enige dat in orde moet zijn.
In ons geval moest er een verklaring in het paspoort staan dat de honden volledig gezond waren dit omdat zij in het land zouden blijven!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door