Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Qwertu
#479953
Hoi barfers en kvv'ers,

Mijn hond heft een dikke 2 weken terug een antibioticum kuur gehad tegen kennelhoest. Nu vraag ik me af of dat enig verband heeft met het beginnen met vlees. De darmflora zal niet al te best zijn?

Hoe zit dat?
Door Laura2004
#479954
Als jouw hond verder geen darmklachten heeft dan denk ik dat het geen probleem is om gewoon over te schakelen naar een kvv. Ik denk dat het alleen maar beter is. Ik zou dus gewoon overgaan op kvv.
Door Lizzy
#479956
De darmflora heeft natuurlijk wel een mega-opdonder gehad van de AB. Ik zou zelf probiotica gaan geven. Om de darmflora weer op te peppen. En een normaal gezonde hond zou ik gewoon overschakelen op vers. Mocht de hond sowieso al een gevoelige spijsvertering hebben: dan zou ik zelf langzaam overschakelen.

Toevallig heb ik pas nog in een ander topic uitgelegd hoe ik dat zelf zou doen:

"Ik zou versvlees kopen en hier maar kleine beetjes van tegelijkertijd geven. En ik zou het versvlees de eerste dagen heel licht koken. Als het vlees afgekoeld is, moet je de probiotica erover heen doen (het moet echt goed afgekoeld zijn want van warmte sterven de goede bacterieen direct). Ik zou dan zelf steeds minder brokken gaan voeren en steeds meer versvlees. Nog steeds wel licht gekookt, aangevuld met probiotica. Maar, ik zou hier al echt een goed aantal dagen over doen. Langzaam overschakelen lijkt me echt het beste.

Als je hond helemaal over is op versvlees en geen brokken meer eet, dan zou ik het vlees overgieten met gekookt water ipv het te koken. Als dat goed gaat, dan zou ik een paar dagen 3/4 overgieten met gekookt water en 1/4 rauw geven. Blijf probiotica erbij geven. Als dat een paar dagen goed gaat, 1/2 met gekookt water en de andere 1/2 rauw geven. En zo verder, totdat je het helemaal rauw geeft.

En in de tussentijd natuurlijk goed blijven monitoren hoe het gaat. Als je denkt te snel te gaan: het overschakelen direct vertragen".
Door Qwertu
#479963
Die probiotica....
overleven die "goede" bacterien dan wel het maagzuur van een hond?
Ik bedoel, de maag maakt geen verschil tussen de pathogene en de apathogene bacterien.

En het is gewoon "mensen" ;D probiotica toch? Die hebben dan weer een hogere PH...waar die bacterien wel resistent tegen zijn?
Laatst gewijzigd door Qwertu op ma 30 jan 2006, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#479970
Qwertu schreef: Die probiotica....
overleven die "goede" bacterien dan wel het maagzuur van een hond?
Ik bedoel, de maag maakt geen verschil tussen de pathogene en de apathogene bacterien.

En het is gewoon "mensen" ;D probiotica toch? Die hebben dan weer een hogere PH...waar die bacterien wel resistent tegen zijn?
Goeie vraag!
Door Sennaruby
#479987
Ja, dat bedoel ik. Hij schrijft: Er zijn mensen die denken dat ze bacteriën kunnen toevoegen aan het eten (zoals bij mensen), maar dit werkt niet bij een hond, omdat deze in de maag vernietigd worden door het sterke maagzuur. Toch zullen een aantal bacteriën kans zien om het lichaam binnen te komen via de slijmvliezen in de mond en uiteindelijk hun weg wel vinden naar de darm – maar het duurt veel langer dan bij een mens om te herstellen van een antibioticakuur.
Gebruikersavatar
Door Binno
#480025
Ik merk hier wel degelijk positieve resultaten van probiotica, zelfs al na één of twee capsules. Dus zullen er toch wel een aantal bacteriën hun tocht overleefd hebben...
Door Lizzy
#480050
Bij mijn weten schrijft Eliasen juist dat er wel bacterieen overleven. Besides that, de probiotica van tegenwoordig wordt juist zodanig samengesteld/gemaakt dat de bacterieen maagzuurresistent zijn en zeker wel overleven.
Door geer
#480276
Ik heb zelf ook goede ervaringen met Probiotica. Zal eens uitzoeken hoe het zit met het passeren van de maag.

Wat ik wel zou aanraden, na het gedonder wat ik met mijn eigen hond heb gehad na een AB-kuur, is om een ontgiftingskuurtje te geven. Drainagecompositum oid. Zo zet je het lichaam nog eens extra aan het werk om alle afvalstoffen af te voeren. Mijn eigen hond heeft erg lang last gehad van de gevolgen van de ab-kuur, pas nu ik 'draineer' merk ik dat ze gewoon teveel troep in haar lijf had. En ze eet rauw.
Door geer
#483556
Wat ik me toch even afvraag he... Als je ervan uitgaat dat geeneen goede bacterie die je toevoegt de maag overleeft, is vuile pens ten behoeve van de darmflora vanwege de 'goede bacterieen' ook een fabeltje? En hoe bouwt, bijvoorbeeld na een AB kuur, de darmflora dan weer op...als geeneen goed bacterietje de maag langskomt?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door