Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#479793
Nou, ik heb groente gekocht en mijn keukenmachine staat klaar, maar voordat ik mijn keuken in een slachtveld ga omtoveren, heb ik nog een vraagje over de verhoudingen van de groentes. Kan iemand mij even advies geven?

Ik heb (gekocht):

winterwortels (onbeperkt, geef ik ook aan mijn paarden)
een rode kool
kilo boerenkool
bosje selderie
kilo spruitjes
kilo bieten
kilo witlof
500 gr. broccoli
grote stronk andijvie


Verder heb ik nog knoflook en zeewiertroepie.

Wie kan mij helpen met verhoudigen/gewichten?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#479839
Sennaruby schreef: Nou, ik heb groente gekocht en mijn keukenmachine staat klaar, maar voordat ik mijn keuken in een slachtveld ga omtoveren, heb ik nog een vraagje over de verhoudingen van de groentes. Kan iemand mij even advies geven?

Ik heb (gekocht):

winterwortels (onbeperkt, geef ik ook aan mijn paarden)
een rode kool
kilo boerenkool
bosje selderie
kilo spruitjes
kilo bieten
kilo witlof
500 gr. broccoli
grote stronk andijvie

Verder heb ik nog knoflook en zeewiertroepie.

Wie kan mij helpen met verhoudigen/gewichten?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Fieke
Hoi Fieke,
Persoonlijk vind ik dat er teveel kool op je lijstje staat.... Rode kool, boerenkool, spruitjes, broccoli: allemaal koolsoorten. Ik zou er maximaal van 2 soorten een beetje in doen. Kool is best gezond, maar er zit wel een maar aan. Teveel en tevaak kool heeft een negatieve werking op de schildklier.

Ik zou dus zelf de hele andijvie gebruiken, de hele kilo witlof, de 500 gram broccoli, de bos selderij, 2 of 3 bietjes, een paar (handje) spruitjes. Verder zou ik er nog wat courgettes door doen (als ik jou was). Dat is lekker voor het volume. En ik zou er ook nog wat bladgroente bij doen. Te denken valt aan rucola-sla of waterkers ofzo.

Je kunt er wat teentjes knoflook doorheen doen, maar niet teveel. En zeewiertroepje? Ehhhh, wat is dat?
Door Sennaruby
#479840
Dat had ik al gezien astrid, maar daar staat niets over verhoudingen volgens mij..... Wel over boven de grond en onder de grond groeiende groentes, maar niet over gewichten of dat nog wat uitmaakt....
Door Lizzy
#479862
Ik moet je zeggen dat ik bij groentemix al helemaal nooit iets weeg. Ik zorg altijd wel dat:

* Ik niet teveel kool gebruik. Ik maak gemiddeld zo'n 7 kilo groentemix tegelijkertijd en dat vries ik dan in. Ik gebruik niet in iedere mix kool, maar als ik kool gebruik, dan zal het eerder zo rond de 500 gram liggen, qua gewicht. Schat ik (ik kwak er gewoon een stronkje broccoli of handje spruitjes bij ;D).

* Ik zorg dat ik altijd wel iets van onder de grond (zoals wortel ofzo) er in heb zitten, maar wegen : daar doe ik niet aan. Ik gebruik wel een grote verschijnenheid aan groentes, gebruik ook lekker wat bladgroentes en meestal wel iets van gekiemde groentes (alfalfa).

* Ik let erop dat ik niet teveel groentes in 1 mix gebruik die veel nitraat bevatten. Ik gebruik dus geen andijvie EN paksoi EN veldsla EN bietjes, maar meestal een van deze.

* Ik gebruik niet teveel spinazie vanwege het feit dat stoffen in spinazie zich schijnen te binden aan calcium. Ik gooi er soms wel een paar handjes in.

* Ik gebruik geen prei/ui. Wel gebruik ik altijd wat teentjes knoflook maar nooit zodanig veel dat het uitdraait op een halve teen per hond per dag. Dat vind ik veel te veel voor dag in dag uit, week in week uit te voeren. Gewoon, 4 of 5 teentjes op 7 kilo mix (en dat is hier dan voor drie honden en dus voor 20 a 25 dagen).
Door Lizzy
#479867
Sennaruby schreef: Dank je Lizzy!! Dat zeewiertroepje is gedroogd ijslands zeewier/kelp. Zou ik dat kunnen gebruiken?
Je kunt daar best een eetlepeltje van door de mix doen ja. Dat lijkt me prima. Maar dit soort toevoegingen gebruik ik zelf nooit bij iedere mix. Ik maak dus mix voor 20 a 25 dagen. De ene keer doe ik er wel iets in qua zeewier en de andere keer weer niet. Krijgen ze dus 20 a 25 dagen alle drie een miniscuul klein beetje zeewier en de 20 a 25 dagen erop weer niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door