Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miss Zoe
#478381
Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Ik heb onder andere een boxer reu van twee jaar. In zijn eerste levensjaar heb ik hem, op aanraden van de boxerclub, versvlees gegeven. Maar dit ging toen helemaal fout. Hij ging ontzettend aan de diaree, werd brood mager, ging bloed poepen en heeft uiteindelijk ruim vier maanden aan verschillende antibiotica gezeten. Toen ben ik weer over gegaan op brokken. Na een aantal verschillende merken te hebben geprobeert zit hij nu ongeveer een jaar op Farmfood. Dit was de enige brok waar hij het goed op deed. Maar nu begint hij weer minder te eten, wordt zijn vacht wat vetter en heeft hij wat roos. Andere honden willen ook ineens maar wat graag zijn poep opeten, wat volgens mij betekend dat er nog een aantal voedingsstoffen inzitten die zijn lichaam niet heeft opgenomen. Nu weet ik alleen niet meer wat ik hem moet geven. Heb uit verschillende richtingen gehoord dat vers vlees toch wel de beste oplossing is, maar ik moet toegeven dat ik wat huiverig ben voor weer veel diarree, antibiotica en een lusteloze hond. Ik weet dat het lichaam tijd nodig heeft om zich in te stellen op vers vlees en dat daar wat diaree bij kan komen, maar zoals mijn boxer het had was niet meer normaal en gewoon zielig voor hem.

Heeft iemand misschien ervaring met bovenstaande? Ik zou graag lezen wat jullie gedaan hebben met darm problemen en vers vlees, of het positief of negatief heeft uitgepakt.
bedankt alvast.
Door Lizzy
#478391
Hoi! Allereerst natuurlijk welkom op Barfplaats!

Jeetje, wat een toestanden met je hond... Tja, ik ben ook van mening dat versvlees het beste is voor iedere hond. Toch zijn er wel eens een heel enkel keertje honden die er niet tegen kunnen. Hoe het baasje ook zijn/haar best doet om de hond over te schakelen. Eigenlijk zijn alle honden die niet tegen rauw/vers kunnen goed gebaad bij een gekookte voeding die het baasje zelf samenstelt. Ik heb recepten voor gekookte voeding en die wil ik je met liefde sturen, hoewel ik rauwe voeding (als ik jou was) toch een kans zou geven.

Wat ik zou doen: ik zou een goed probiotica product kopen (goede bacterieen). Dat versterkt de darmflora. Ik vind zelf de Acidophilus van Solgar en Akropharma erg goed (Akropharma is goedkoper).

Ik zou versvlees kopen en hier maar kleine beetjes van tegelijkertijd geven. En ik zou het versvlees de eerste dagen heel licht koken. Als het vlees afgekoeld is, moet je de probiotica erover heen doen (het moet echt goed afgekoeld zijn want van warmte sterven de goede bacterieen direct). Ik zou dan zelf steeds minder brokken gaan voeren en steeds meer versvlees. Nog steeds wel licht gekookt, aangevuld met probiotica. Maar, ik zou hier al echt een goed aantal dagen over doen. Langzaam overschakelen lijkt me echt het beste.

Als je hond helemaal over is op versvlees en geen brokken meer eet, dan zou ik het vlees overgieten met gekookt water ipv het te koken. Als dat goed gaat, dan zou ik een paar dagen 3/4 overgieten met gekookt water en 1/4 rauw geven. Blijf probiotica erbij geven. Als dat een paar dagen goed gaat, 1/2 met gekookt water en de andere 1/2 rauw geven. En zo verder, totdat je het helemaal rauw geeft.

En in de tussentijd natuurlijk goed blijven monitoren hoe het gaat. Als je denkt te snel te gaan: het overschakelen direct vertragen. En tja, dan is het toch even afwachten hoe het gaat....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#478744
Ik ben het met Lizzy eens. Voorlopig licht gekookt geven en de darmen opbouwen. Soms is daar meer voor nodig. Dan alleen versvlees.
Jekunt met homeopathie en kruiden ook veel doen.
Door Lil
#479064
Ik kan zelf samenstellen aanraden, want ik heb ook zo'n allergie hondje dat constant darminfecties had (dat is waarschijnlijk wat die van jou ook had met dat bloed en diarree. dat gebeurde bij mij vier maal per jaar). Ik kon maar geen goede brok vinden. Daarna kvv geprobeerd, zelfde probleem omdat daar granen inzitten. Ik stel nu al twee jaar zelf samen en hij kan echt alles verdragen, gelukkig maar. Ik weet niet of jij met versvlees kvv bedoelde of zelf samenstellen. Verder zou ik inderdaad het advies van lizzy opvolgen.
Door Miss Zoe
#479590
Bedankt voor het advies. Ik ga het advies van Lizzy uitproberen. En dan vooral heel langzaam opbouwen. Ik hoop dat hij het er goed op doet. Zou wel fijn zijn als ik eindelijk iets vind dat hij én lekker vindt én waar hij het goed op doet. Ik zal jullie vast nog om meer advies vragen...maargoed, daar is barfplaats voor, toch?!
Tot later. xx
Door Daisy75
#479670
Miss Zoe schreef: Bedankt voor het advies. Ik ga het advies van Lizzy uitproberen. En dan vooral heel langzaam opbouwen. Ik hoop dat hij het er goed op doet. Zou wel fijn zijn als ik eindelijk iets vind dat hij én lekker vindt én waar hij het goed op doet. Ik zal jullie vast nog om meer advies vragen...maargoed, daar is barfplaats voor, toch?!
Tot later. xx
heel veel sterkte hoor...mijn hond had ook darm problemen, maar die is er helemaal vanaf nu met vers voer...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door