Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Gebruikersavatar
Door sylvia
#479194
Er zijn steeds meer fretten eigenaren die willen gaan barfen met hun fret(ten). Ik weet dat er verschillende mensen met fretten op BP zitten (of meelezen) die rauw voeren.
Ik wil jullie oproepen om eens julie ervaringen hier neer te zetten zodat andere fretten eigenaren wat info kunnen lezen over fretten en rauw vlees.

Misschien willen jullie ook als de vraag over fretten gaat dit in de topic naam vermelden dat het een vraag over fretten betreft
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 30 jan 2006, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elfy
#481114
Jehhhhh, leuk dat er nu wel animo is voor een frettentopic!!

Nou, ik wil wel wat over de voeding van mijn fretten vertellen hoor! :D

Een paar jaar terug ben ik begonnen met Bibi te voeren naast de brokken. De fretten moesten hier heel erg aan wennen, maar het ging eigenlijk steeds beter. Omdat ik gemakkelijker aan Carnibest kon komen dan aan Bibi ben ik daarop overgestapt. Daarnaast gaf ik ook regelmatig eendagskuikens. Omdat ik steeds meer las en leerde over versvleesvoeding voor fretten ging ik ook steeds meer geven. Ze eten nu kippennek, vleugels, drumsticks, lamsvlees blokjes zonder bot, lamsribben, lamsnek, half om half gehakt lam/rund, kwartel, haaskarkas, duif, konijn, divers orgaanvlees, uuhhh, dacht dat dit het wel zo'n beetje was allemaal. Ze krijgen ook nog steeds Carnibest voor de kat met diabetes en af en toe kuikens, alleen blijf je behangen als je dat te vaak geeft! ::) Maar soms geef ik ze nog om met al die veertjes de boel eens schoon te vegen. ;) Muis zou ik graag geven, maar die zijn hier in de buurt onbetaalbaar en zelf kweken.... nou nee. Dan zit ik binnen een maand met een muizen overschot omdat ik die ene zo lief vind en die ander heeft dat schattige vlekje en en... Komt niet goed dus. Daarbij komt dat ik niet zou weten hoe ik ze moest doden want levend geven kan ik ook niet. :'( :-X
Het is voor mij (nog) niet mogelijk om alleen vlees te voeren. Daarvoor heb ik teveel fretten. Dus krijgen ze ook nog brokken te eten. Niet alle fretten eten het vlees heel graag en daardoor ook voldoende en ik heb er zelfs 1 bij die het pertinent weigerd om te eten. Hij gaat zelfs kokhalsen als ik het voor hem hou!! Omdat de fretten toch veel vlees erbij eten heb ik gekozen voor Carocat brokken. Daar zit dan wel iets minder eiwit en vet in (wat ik compenseer met het vlees) maar wel weer meer rijst ipv granen om over die andere troep nog maar te zwijgen. En het is de enige brok waar Beertje van mij tegen kan. Tot nog toe werd hij op alle andere brokken kaal en kreeg vreselijke jeuk!
Het is bekend dat de granen in brokken mede oorzaak van insulinomen zijn. Ik merk dat dat ook beter gaat met versvleesvoeding. Ik ben nu wel al een paar dagen aan het stoeien met de bloedsuiker van Bella die heel laag is (3,3 mmol met Dexoral) maar het is toch iets opgeklommen en niet meer zo piekerig (hoog/laag mmol) als voorheen. Ik heb de brokken bij haar groep ook helemaal weggehaald zodat ze niet meer die "granenshots" kan krijgen. Ze eet alles wat los en vast zit maar dat komt door de lage bloedsuiker. Ik heb liever dat ze dan vlees eet als brokken.

Het is een geweldig gezicht om de fretten aan een stuk vlees te zien scheuren!! Het leukste is als er meerdere een stuk vast hebben. Meestal zijn dat dan 2 stoere mannen die geen van beiden plannen hebben om los te laten en zit daartussen een slimme meid het middenstuk heerlijk op te eten!! ;D Af en toe een ijselijke kreet als er kapers op de kust zijn (liefst naast je oor...) Heerlijk toch!!! Daar kan geen bak van de "beste en duurste" frettenbrokken tegenop!!

Ik hoop dat er nog veel meer reacties in de topic komen en dat er een apart deel voor/over fretten komt!! Moet lukken toch?? ;) :)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#485191
Hoi Birgit,

Lang geleden. Leuk je hier te treffen.

Mijn fretten krijgen 1 keer per dag een bakje Carnibest voor fretten. Mijn oudje Lars, geeft er niet zoveel om. Maar wat hij binnenkrijgt dat heeft hij maar weer gehad. De jonkies doen er een moord voor. Alleen heb ik gemerkt dat Elvi met 2xdaags carnibest geen brokken meer wil eten en dat vind ik ook niet echt handig.
Ten eerste staat het vers vlees dan telang in de kooi als ik teveel in eens ga geven. Ten tweede heb ik zo de kans dat ze in heel mijn huis vlees gaan verstoppen en daar zit ik niet op te wachten. Daarbij weet je nooit wanneer het nodig is ze toch op brokken te hebben. Bij voorbeeld opname bij de da e.d.
Aangezien ze zo moeilijk over te zetten zijn op ander voer vind ik wel dat ze nog Totally Ferret erbij moeten eten.
Maar kippennekken heb ik nog in mijn vriezer liggen. Voor de hond. Kan ik dan zo'n hele nek geven?
Door conleeuw
#485302
kijk nou, je ben nooit te oud om wat te leren, ik heb dan wel geen fret, maar wist helemaal niet dat fretten ook brokjes konden eten, ik dacht dat ze alleen maar vers vlees moesten hebben, dus ik ga heel veel hier lezen, want vindt dit natuurlijk allemaal beren interessant ;D
Door Borke
#485388
conleeuw schreef: kijk nou, je ben nooit te oud om wat te leren, ik heb dan wel geen fret, maar wist helemaal niet dat fretten ook brokjes konden eten, ik dacht dat ze alleen maar vers vlees moesten hebben
Volgens mij is dat ook zo, net als met honden en katten ;D
Volgens mij hebben ze voor alle diersoorten zo'n beetje brokken bedacht als ideaal voedsel :-\
Door Elfy
#485506
pleuntje schreef: Daarbij weet je nooit wanneer het nodig is ze toch op brokken te hebben. Bij voorbeeld opname bij de da e.d.
Als er bij mij een fretje naar de dierenarts moet en ze blijven daar een poosje, dan krijgen ze gewoon een bakje Carnibest mee (tot afgrijzen van de assistentes daar. ;D ) Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, het is jouw dier en jij bepaald wat ze te eten krijgen. Brokjes zijn handiger... ja, maar dat is ook het enige dan...
Maar kippennekken heb ik nog in mijn vriezer liggen. Voor de hond. Kan ik dan zo'n hele nek geven?
Ja hoor, dat kan je rustig doen! Je zou hem voor de 1e keren even plat kunnen slaan met een hamer of ander zwaar iets en in iets kleinere stukjes kunnen knippen. Maar heel kunnen ze hem ook aan hoor! ;)
Door Daisy75
#489528
Ik geef mijn fretten ook vers vlees, maar niet fulltime, want ik heb 1 fret die zich waant als brokketarier...die trekt echt zijn neusje op voor alles wat op vlees lijkt...wat een trut niet?
Ik heb dus in hun hok altijd brokjes staan, maar geef ze verder ook idd eendagskuikens, kippepootjes en vleugeltjes, hart, kippenlevertjes, kippenekkies,maagjes, kip en kalkoenfilet, tartaar,konijn, en krijg binnenkort muskusratten van een vriend, dat zijn die dingen die ze als waterkonijn eten in belgie...etc etc......en wil ze erg graag Carnibest geven maar ze eten het totaal niet, jammer is dat, waarschijnllijk toch die toevoegingen, votaminen en zo die ze ruiken en niet willen hebben.
Muizen idd is mooi voermaar zo vreselijk duur das te gek voor woorden, dus dat valt af.
Ze vinden het erg lekker behalve dan die ene fret...
Mijn fretten wonen buiten en in de schuur en komen dan vrije avonden enzo lekker binnen spelen, ze zien er prachtig uit, en dit door combinatie voer en buitenlucht denk ik hoor.
Ik vind het super dat barfen met fretten..
Laatst gewijzigd door Daisy75 op za 11 feb 2006, 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Beert
#489546
Muizen vreselijk duur? Ik geloof dat de gemiddelde prijs ongeveer 50cent per muis is. Dat vind ik niet zo schrikbarend.
Door Happy Tail
#515423
nu Baya op 80% Barf en 20% KVV zit ben ik de rest van de beestenbende ook aan het KVV aan het zetten
We hebben 2 ex kerels, Max en Daan. Max is een wildkleur en Daan een eigenwijze Sandy
Max is van het begin af aan een moelijke geweest met zijn gezondheid. beide zijn uit het frettenasiel van.
Max was erg mager en nu is ie te dik, niet alleen vanwege zijn wintervet, maar zijn milt is extreem vergroot, zijn Lymfeknopen zijn in de winter oko helemaal vervet en tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen wat er met onze kerel aan de hand is. oh ja zo oud zijn de knullen nog niet, amper 3 jaar nu.
Ik heb ze altijd al op hoogwaardig voer gehad, nu hebben ze Pro plan en dat gaat erg goed. Totally ferret is ook erg goed bevallen. gaat er gewoon om dat er een hoog aandeel vlees in zit en dat is nu net als in de meeste frettenbrokken (net als bij hondenbrokken) niet het geval. Hopeless farms vind ik daarom ook erg slecht. Nu zet ik ze dus regelmatig ook Energique voor, gelukig eet Max dit goed, dus ik ben erg benieuwd wat dit voor zijn gezondheid betekend.
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door