Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marengo
#474031
We hebben al sinds we Baloo hebben (mei 2005) problemen om de juiste voeding te vinden voor hem.

In het 'kort' samengevat:

- Toen Baloo uit het asiel kwam, was hij te mager en kende geen hondenbrokken, na een paar dagen is hij droogvoeding van Royal Canin beginnen eten

- Door de droogvoeding had hij last met zijn stoelgang, ofwel kon hij niet gaan, ofwel had hij diarree

- Op aanraden van dierenwinkel naar Canex veranderd, stoelgang bleef een probleem

- Ondertussen hadden we ook ontdekt dat hij wondjes had op zijn poten, maar die hadden we ontsmet en verdwenen

- Hij kwam wel eindelijk bij (van 22 kg tot 25 kg)

- De wondjes kwamen jammer genoeg ook terug, ik vreesde al dat het meer was dan wat schaafwondjes

- Dan maar naar onze DA, die gaf hem spuit tegen eczeem en als het niet beterde zou hij pilletjes moeten nemen (op basis van cortisonen)

- Aangezien ik dat niet wou, heb ik contact opgenomen met een andere DA (die pro vers voer is), nadat bleek dat de spuit niet werkte. Ondertussen was ik op eigen initiatief overgeschakeld naar Duck enkelvoudig en groenten.

- Conclusie van die DA: hij moet een maand zonder vlees, enkel groenten en rijst.

- Hij schreef ook homeopatische medicijnen voor, tegen de jeuk en om zijn darmflora weer op peil te brengen. Zolang hij die medicijnen nam verdwenen zijn wondjes, maar eens de medicijnen op waren (een week of twee later) kwamen de wondjes weer terug. Ik begon al twijfels te hebben aan die DA omdat hij zei dat ik rijst moest geven en ik een paar keer gelezen had dat ze daarjuist allergisch op kunnen reageren.

- Omdat Baloo weer veel en veel te mager werd ben ik na een maand weer vlees beginnen geven, minder rijst en meer groenten. De wondjes bleven redelijk stabiel, er kwamen er geen bij maar gingen er ook geen weg. Zijn ontlasting is sinds hij vers voer krijgt vaster, hij heeft geen diarree meer, maar hij gaat wel nog steeds heel vaak vind ik. Zo een vier keer per dag gemiddeld.

- Ik was ten einde raad en wou een bloedonderzoek. Dat is gebeurd door de DA die bij mijn ouders de paarden komt verzorgen (een derde DA dus, ik wou zijn mening ook weten).
Baloo is inderdaad veel te mager! Hij veronderstelt dat Baloo een probleem heeft bij het verteren en de oorzaak daarvan zou een slechte werking van de pancreas kunnen zijn.

De eerste resultaten zijn ondertussen binnen:

Hij heeft een serieus vitaminentekort, lichte anemie en hypocalcemie. Volgende week volgt het meer gedetailleerd onderzoek naar zijn pancreas.

Hij besluit dat Baloo eerst moet verdikken en zijn vitaminentekort moet wegwerken omdat dat echt wel prioriteit heeft. Later zullen we bekijken waardoor hij wondjes heeft en die behandelen (kans is groot dat het één met het ander te maken heeft).

We geven op aanraden van de DA Hills Canine i/d in blikvorm omdat hij een moeilijke brokkeneter is en hij nu zeker niet nog mag vermageren.

Mijn spaarpot is echter niet zo tevreden met die Hills, ik moet meer dan 2 blikken per dag geven en die 12 blikken hebben mij 32€ gekocht. Dus ik geef 32€ uit voor eten voor nog geen 6 dagen. :o Ik heb veel over voor mijn hond, maar op deze manier moet ik mijn vriend dumpen en een miljonair zoeken.

De DA gaf zelf ook toe dat het nogal duur was en stelde voor om toch ook droogvoer te proberen (€70 voor 14 kg, zou hij 300 gr per dag van nodig hebben)

Maar ik ben niet pro Hills, ik zou liever vers voer geven.
Ik had gezien dat Duck ook een speciaal pancreas dieet heeft, ik heb gelezen dat hier al een paar mensen ervaring hebben met dit dieet? Is dat het proberen waard?

Zijn er nog mensen die een hond hebben met verteringsproblemen? Wat hebben jullie dan gedaan?

Sinds ik hem weer (op eigen initiatief eind december) op Duck (lam en rijst) en groenten gezet heb is hij al een halve kilo bijgekomen op 2 weken. Dus volgens mij is hij ook zo sterk vermagerd door een vleestekort, kan dit?
Door Lizzy
#474041
Een hond kan helemaal niks met rijst en groentes. Het bevat veel te weinig vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en ook calcium. Op de lange duur gaat een hond op dit dieet dus gewoon dood. Terwijl honden echt veeeeeel kunnen hebben hoor!

Ik zou deze hond zelf op Duck Pancreas zetten. Gewoon om eens te kijken of zijn ontlasting daar op verbeterd. Overigens vind ik vier keer per dag ontlasten niet zo gek hoor. Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid ontlasting die geproduceerd wordt. Als je het idee hebt dat er een beer in de bosjes heeft zitten poepen (zulke grote hopen), dan is het inderdaad niet goed. Dan wordt de Duck op de een of andere manier niet goed verteerd. Als het kleine hoeveelheden zijn, dan is 4 keer per dag ontlasting helemaal niet abnormaal.

En ja natuurlijk wil die DA je op brokjes en blikjes... Daar verdient hij aan. Niet aan Duck. Heb je gelezen wat er in die gorigheid zit?

Hier:
Corn meal, brewers rice, dried egg product, chicken by-product meal, corn gluten meal, pork fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), soy fiber, chicken liver flavor, vegetable oil, taurine, ethoxyquin (a preservative), minerals (dicalcium phosphate, salt, potassium citrate, potassium chloride, calcium carbonate, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite), vitamins (choline chloride, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement,, vitamin E supplement, niacin, thiamine mononitrate, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement).

En vraag nog eens aan je DA wat er nou PRECIES in die meuk zit dat jouw hond gezond moet maken..... Dit is toch geen hondenvoer? Dit geef je nog niet aan een varken :o.

We hebben hier een aantal honden met pancreasproblemen gehad die al dan niet tijdelijk op Duck Pancreas hebben gestaan die echt met sprongen vooruit gingen. Overigens is het misschien ook een idee om eens te kijken of je een slachterij kan vinden die jou de pancreas kan leveren. Dan kun je ook zelf gaan samenstellen en je hond verse pancreas geven! Veel goedkoper! Er zijn ook enzymen die je over het voer moet gooien dat kan helpen bij pancreasproblemen, maar mijn ervaring is dat deze toch minder goed helpen als echte verse pancreas.

Goed, ik zou dus zelf voor Duck pancreas gaan of voor zelf samenstellen. Eventueel kun je je hond als oppeppertje chlorella geven. En je zou hem 2 keer in de week een lekker zacht kalfsbot (wervels of ribben ofzo) kunnen geven (voor het calcium). En dan zou je over 3 maanden nog eens bloed kunnen laten prikken.
Door Duco
#475184
Mijn duitse herder "Duco" heeft heel zijn leven, ruim 5 jaar, last van een alvleesklier die niet werkt. Ik heb zo'n beetje alle voersoorten gehad die er bestaan. Het minst tevreden was ik over de light voersoorten van de dierenziekenhuis. Door dat ze light zijn wordt je hond veel te mager en ze vragen er enorm veel geld voor. Ik ben twee jaar geleden Duck Pancreas gaan voeren en toen ging mijn hond van 30 naar 40 kg in een paar maanden tijd. Na nog geen jaar kreeg Duco steeds meer hekel om Duck voer te eten. Op een gegeven moment liet hij regelmatig zijn voer staan. Ik heb toen ook nog eens verse alvleesklieren wezen halen bij een slachthuis. Hij heeft daar geen grammetje van op want hij grilde er van. Tien ben ik overgestapt op Royal Canin German Shepherd met daar overheen Zymoralpoeder. Dit at hij heel graag en met zijn ontlasting ging het redelijk goed. Wat ik een nadeel vond was dat hij maar rond de 31kg bleef hangen terwijl 40kg voor hem normaal zou zijn. Net voor de afgelopen kerst las ik op dit forum over Carnibest voer. Ik heb dat gekocht en heb daar de Zymoralpeoder over gedaan. Hij kreeg zulke vaste ontlasting dat ik met de Zymoralpoeder ben terug gegaan naar 30 a 40% van de hoeveelheid van voorheen en zijn ontlasting is nog perfekt. Ik ben er super tevreden over.
Duco had / heeft ook een huidprobleem. Kale zwarte plekken. Steeds de boel open krabbelen of bijten. Het schijnt met dit vers voer over te moeten gaan. Nu moet ik zeggen dat ik nu van het weekend voor het eerst een ommekeer ten goede zie. De kale zwarte plekken beginnen weer wat lichter en wat roze te worden, dus dat ziet er ook weer wat aangenamer uit.
Kortom, zoals het er nu naar uit zie kan ik je Carnibest met eventueel een beetje Zymoralpoeder aanbevelen.
Over een poosje ga ik langzaam proberen of Duco helemaal zonder Zymoral kan.
Laatst gewijzigd door Duco op ma 23 jan 2006, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#475283
Mijn kat had op droogvoeding last van hetzelfde probleem: pancreatitis. Toen ik haar, na een aantal jaar, overzette op vers kon ik de pancreaspillen weggooien. Ik zou lekker overgaan op vers, bijvoorbeeld Duck Pancreas...eventueel aangevuld met enzympoeder oid ;)
Door Marengo
#475649
Bedankt voor de reacties!

Lizzy, dat zacht kalfsbot moet ik dat ook bij een slachterij gaan halen of kan dat gewoon bij de beenhouwer?

Duco: Carnibest is dat verkrijgbaar in België?

Ik ga de Duck Pancreas gaan halen vanmiddag denk ik en zien wat daarvan het resultaat is!
Door Lizzy
#475658
Ik denk dat je het aan beide moet vragen want ik weet eerlijk gezegd niet waar je die het best kunt kopen.... En de reden dat ik je een kalfsbot adviseer is vanwege het calcium tekort maar ook omdat kalfsbot lekker mager is (belangrijk bij pancreasproblemen). Ik zou hem er niet te lang op laten kluiven. Minuutje of 5 a 10. Je kunt dus wel het beste vragen om een kalfsbot van een nietdragend deel. Dus wervels, ribben (geen enkele ribben geven!) of schouders. Dit is wel een mooie foto van kalfsshouder:

Afbeelding

Meer foto's op barfclub.
Door Duco
#475857
Marengo schreef: Bedankt voor de reacties!

Lizzy, dat zacht kalfsbot moet ik dat ook bij een slachterij gaan halen of kan dat gewoon bij de beenhouwer?

Duco: Carnibest is dat verkrijgbaar in België?

Ik ga de Duck Pancreas gaan halen vanmiddag denk ik en zien wat daarvan het resultaat is!

Verkooppunten in België

Roks Dierbenodigdheden St.Willebrord (BR)
Equihof Ruitershop Riemst
Door Marengo
#476282
Bedankt Duco!

Bij mijn ouders komt een beenhouwer aan huis en het zou kunnen dat hij pancreas en kalfsbotten mee kon nemen voor mij.
Laatst gewijzigd door Marengo op wo 25 jan 2006, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marengo
#477409
Update:

Het is GEEN pancreasprobleem

Vandaag heb ik ook de uitslag van het pancreasonderzoek gekregen. Dat is negatief, met andere woorden, zijn pancreas werkt normaal. Hij heeft dus problemen met de darmen en hij moet heel zijn leven een speciaal dieet volgen. Ik mag hem de voeding geven die ik wil, zolang het maar speciaal uitgebalanceerd voedsel is voor de darmen. De DA heeft de Duck Pancreas bekeken en dat is ook darmsparend en dus heel goed voor hem.

Ben echt opgelucht dat hij niet op die Hills is blijven hameren, ik vertrouw deze DA en zou het jammer gevonden hebben als hij niet openstond voor andere dingen.
Door Duco
#478101
In de tijd dat ik Duco "Duck Pancreas" gaf vertelde ze me dat een hond die geen pancreas probleem heeft absoluut geen Duck Pancreas mocht eten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ze in een winkel geen Duck Pancreas in de vriezer mogen hebben omdat anders mensen per vergissing het Pancreas voer aan een gezonde hond kunnen geven. Vraag me niet waarom het niet mag, maar het is me toen verteld.
Door Lizzy
#478107
Nou, ik zou aan een hond zonder pancreas problemen ook geen Duck Pancreas geven. Maar ik snap alleen niet zo goed wat voor schade dat aan zou kunnen richten? Een wolf eet toch ook prooi MET pancreas? Of zouden de hoeveelheden in Duck vele malen groter zijn?
Door Duco
#478183
Lizzy schreef: Nou, ik zou aan een hond zonder pancreas problemen ook geen Duck Pancreas geven. Maar ik snap alleen niet zo goed wat voor schade dat aan zou kunnen richten? Een wolf eet toch ook prooi MET pancreas? Of zouden de hoeveelheden in Duck vele malen groter zijn?
In duck pancreas zitten alvleesklieren van koeien. Ik kan me zo voorstellen dat een hond met epi een te kort aan enzymen heeft. Die komen via duck pancreas bij een hond binnen omdat die enzymen in die koeien alvleesklieren zitten. Heb je een gezonde hond die dan extra enzymen krijgt, dan wordt dat waarschijnlijk te veel van het goede.
Als je dan toch Duck wilt voeren geef je hond dan "Duck Uitmuntend"
Door Marengo
#478301
???

Dus geen Duck Pancreas (€15 de vuilbak in) en wel Duck uitmuntend? Maar is de Duck uitmuntend darmsparend?
In de Hills i/d die ik anders zou geven zit ook extra pancreas.

Pff, ik dacht dat ik eindelijk op de goede weg was, maar dat is dus nog niet het geval. Ik zal eens mailen naar Duck, maar wat doe ik voorlopig? Ik heb nog een volledig gamma Duck in de diepvries, had net 16 kg lam en rijst gekocht voor zijn bloed getrokken werd, heb ook nog enkelvoudig rund en kip, heb nog uitmuntend, pens. Blijf ik afwisselen of hou ik het toch voor de veiligheid op de Hills?
Door Lizzy
#478315
Marengo schreef: ???

Dus geen Duck Pancreas (€15 de vuilbak in) en wel Duck uitmuntend? Maar is de Duck uitmuntend darmsparend?
In de Hills i/d die ik anders zou geven zit ook extra pancreas.

Pff, ik dacht dat ik eindelijk op de goede weg was, maar dat is dus nog niet het geval. Ik zal eens mailen naar Duck, maar wat doe ik voorlopig? Ik heb nog een volledig gamma Duck in de diepvries, had net 16 kg lam en rijst gekocht voor zijn bloed getrokken werd, heb ook nog enkelvoudig rund en kip, heb nog uitmuntend, pens. Blijf ik afwisselen of hou ik het toch voor de veiligheid op de Hills?
Ik zou die Hill's gewoon lekker weggeven en direct een mail sturen naar Duck Natuurvoeding. Zelf snap ik nog steeds niet waarom een wolf de gehele prooi eet, inclusief de pancreas, maar waarom de hond geen Duck Pancreas zou mogen eten.... Maar tot dat je van Duck gehoord hebt, zou ik zelf gewoon die andere Duckvoedingen geven. Als je nu toch een mailtje stuurt, heb je dit weekend of maandag antwoord van hen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 27 jan 2006, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door