Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#477419
Het heeft een opstartperiode nodig gehad om helemaal over te gaan op zelf samenstellen maar ik denk dat ik er nu ben. Het weekmenu.
Bolke is 9 kilo
Barousse is 36 kilo
Rein is 32 kilo

Maandag:
Ochtend: kipkarkas (Bolke 75 gr., Barousse en Rein 350 gr.)
Avond: orgaan (hart) en kopvlees (Bolke 100 gr. hart, 50 gr. kopvlees en Barousse en Rein 400 gr. hart en 250 gr. kopvlees)

Dinsdag:
Ochtend: eend (Bolke 150 gr., Barousse en Rein 400 gr.)
Avond: groentemix en geitenvlees (Bolke 50 gr. groente en 50 gr. geit en Barousse en Rein 200 gr. groente en 400 gr. geit)

Woensdag:
Ochtend: geitenrib (Bolke 100 gr. en Barousse en Rein 500 gr.)
Avond: lamsvlees (Bolke 100 gr. en Barousse en Rein 400 gr.)

Donderdag:
Ochtend: kipkarkas (Bolke 75 gr. en Barousse en Rein ieder 500 gr.)
Avond: groentemix, orgaan (lever) en fytomix (Bolke 50 gr. groente, 60 gr. lever en 60 gr. fytomix en Barousse en Rein 200 gr. groente, 200 gr. lever en 200 gr. fytomix).

Vrijdag:
Ochtend: kopvlees (Bolke 100 gr. en Barousse en Rein 300 gr.)
Avond: vis en lamsrib (Bolke 100 gr. vis en 100 gr. lamsrib en Barousse en Rein 300 gr. vis en 400 gr. lamsrib)

Zaterdag:
Ochtend: ei, fruit en zuivel (Bolke 1 ei, 40 gr. fruit en 40 gr. zuivel en Barousse en Rein 2 eieren, 200 gr. fruit en 170 gr. zuivel).
Avond: Geitenrib en geitvlees (Bolke 100 gr. rib en 50 gr. vlees en Barousse en Rein 300 gr. rib en 200 gr. vlees)

Zondag:
Ochtend: kipnek (Bolke 100 gr. en Barousse en Rein 400 gr.)
Avond: groentemix en pens (Bolke 50 gr. groentemix en 100 gr. pens en Barousse en Rein 200 gr. groentemix en 400 gr. pens).

Zo nu en dan zal ik dit afwisselen met runderstrot, testikels, lamsnek, kalfswervels, runderlap, hele kip, parelhoen e.d. maar ik wil dit graag als basis aanhouden. Het orgaanvlees is wisselend afkomstig van kip, kalkoen, rund, geit en lam.
Door Lizzy
#477578
Zo hee, ziet er goed uit zeg!!! Ik denk dat ik de percentages maar niet ga uitrekenen, want volgens mij heb je dat zelf al gedaan en zit het helemaal snor! Je afwisseling in vlees/vleesbot/orgaanvleessoorten is ook subliem te noemen!
Door bas rouge
#477610
Dank Lizzy, de heren en dame zijn er ook zeer mee in hun nopjes kan ik zeggen. Het is echt leuk om te doen en zeker als je door de eerste onzekere fases heen bent. Ik krijg er meer en meer lol in. ;)
Door Chris113
#477644
[quote="bas rouge"]
.... als je door de eerste onzekere fases heen bent....[/quote]

Mmmm, ik geloof dat ik daar nu middenin zit... Ben ik zakjes aan het maken volgens mijn schema met daarin spiervlees (nu kreeg ik van de supermarkt een dikke kilo rund voor 1,50 euro) en dan vind ik de porties voor Gijs zo weinig. En dan heb ik ze al ruimer gemaakt om het advies van Lizzy te volgen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#477648
[quote="bas rouge"]Dank Lizzy, de heren en dame zijn er ook zeer mee in hun nopjes kan ik zeggen. Het is echt leuk om te doen en zeker als je door de eerste onzekere fases heen bent. Ik krijg er meer en meer lol in. ;)[/quote]

Ja het is leuk he om een goed menu samen te stellen. Het kost even tijd (niet alleen het uitrekenen maar ook het kijken naar je honden om te weten waar ze het goed op doen) maar als je eenmaal een goed menu hebt en je hebt ingredienten die makkelijk en consistent te krijgen zijn, dan wordt het wel makkelijker. Ik heb nu een goed menu en sinds een maandje hoef ik niet meer op mijn briefje te kijken; ik doe het vanuit de losse pols en blote hoofd.
Door bas rouge
#477661
[quote="Chris113"]
Mmmm, ik geloof dat ik daar nu middenin zit... Ben ik zakjes aan het maken volgens mijn schema met daarin spiervlees (nu kreeg ik van de supermarkt een dikke kilo rund voor 1,50 euro) en dan vind ik de porties voor Gijs zo weinig. En dan heb ik ze al ruimer gemaakt om het advies van Lizzy te volgen.

[/quote]

Het heeft gewoon echt even wat tijd nodig om uit te vinden wat je honden eten, waar ze het goed op doen, waar je makkelijk en continue aan kan komen voor een degelijke prijs en wat dan een compleet menu maakt. Maar wanhoop niet, het lukt echt. En blijf vragen stellen hier.....!
Door Chris113
#477666
Dat doe ik ook zeker, vragen stellen...

Maar het is al leuk dat de monsters het zo lekker vinden. Zonet wat groentenmix in elkaar gedraaid en ze even laten proeven. Dat eten ze ook, gewoon zonder toevoegingen, dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken :D

Overigens heb ik vaak wanneer ik voor mijn gezin kook groenten over. De afgelopen week heb ik dat iedere keer gemalen (van wat ik dus overhou aan schoonmaken enzo) en in blokjes ingevroren. Dus ook nog budgetvriendelijk bezig, want al die verschillende blokjes samen is weer een mixje ;D
Door jon
#477774
Leuk om te lezen dit menu, vooral ook omdat je ook een wat kleinere hond hebt. Ook ik begin de smaak van het zelf samenstellen aardig te pakken te krijgen en leer graag van de menu's van anderen. Heb vandaag voor het eerst kipkarkas gekocht ben benieuwd of dat net zo goed gaat als bij bolke!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door