Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#476221
Hoeveel geven julie aan je katten?
Onze Franny van 12 jaar kreeg 20 gram per kg lichaamsgewicht en dat was voldoende voor haar om mooi op gewicht te blijven (ze weegt 5.5 kg en is bijna 12 jaar).

Nu krijgen alle 6 de maine Coon katten kvv en samen wegen ze ca 40 kg en eten dan 1 kg per dag, dat is dus 25 gram per kg lichaamsgewicht.
Een aantal van hen mag wel een pondje afvallen, de lichtste weegt 4.6 kg en de zwaarste bijna 10 kg.
Het zijn echte binnenkatten, die op hun eigen overdekte dakterras buiten kunnen spelen. De leeftijden varieren van 3-12 jaar.

CB adviseert op de verpakking 30-40 gr per kg lichaamsgewicht.
Door Nelly
#476245
Eigenlijk kijk ik nooit zo naar hoeveelheden, ik voer gewoon naar gevoel; als het te weinig is dan melden ze zich wel en als het teveel is dan gaat het overschot naar de honden.
Door Borke
#476789
Ik voer de hond met gemak oo gevoel, mar dat is er maar eentje.
De katten zijn met zijn zessen en dan ben ik benieuwd wat anderen ongeveer geven?

Een van de katten mag best wat afvallen, maar de rest is prima op gewicht.
Door Mevroi Kruim
#477109
Bij mij eten ze met z'n vijven 500 gram Barf per dag. Ongeveer. Hoeveel ze wegen ??? geen idee; Kruimel bijna niks, Sjors en Knor flink wat, die krijgen dus ook meer. Ze zijn goed op gewicht, zeker niet te dun, en blijven dat bij dit regime ook.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 26 jan 2006, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#477112
Onze kat Truus van 18 jaar is maar een klein katje van krap 3 kilo, maar die vreet met gemak 150 gram CB op een dag, 50 gram per kg dus. Vaak krijgt ze tussendoor ook nog een kippennek of een stuk kipkarkas of wat hart, naast die CB. Je zou denken dat ze tonnetje rond is, maar er mag nog wel wat bij. ;) Aan minder CB heeft ze niet genoeg, dan gaat ze lopen mauwen en klieren.
Door superzonica
#477234
Mijn poes Bombur is 10 jaar, weegt 2,5 kilo en krijgt 's ochtends nog brokken, gewoon een handje ofzo, doe het op gevoel, als het te weinig is komt ze wel klagen ;)

's avonds krijgt ze Tolerant, zo'n 50 gram

daar doet ze het prima op, wil wel overstappen op volledig vers maar dat wil de portemonnee nog even niet ;)
Door Borke
#477399
Kruimel schreef: Bij mij eten ze met z'n vijven 500 gram Barf per dag. Ongeveer. Hoeveel ze wegen ??? geen idee; Kruimel bijna niks, Sjors en Knor flink wat, die krijgen dus ook meer. Ze zijn goed op gewicht, zeker niet te dun, en blijven dat bij dit regime ook.
OK mijn zestal Maine Coons weegt 40 kg, jij hebt er 5 die zouden samen de helft kunnen wegen, 4 kg is voor een huiskat een normaal gewicht.
Dat is dus redelijk vergelijkbaar dan, onze katten zijn echte binnenkatten, lang niet zo actief als katten die vrij naar buiten gaan.
Nou ja maar eens voelen of ze op gewicht blijven en ze over 1 maand weer eens wegen en het gewicht controleren. Ik heb zo'n grote electronische babyweegschaal waar ik ze prima op kan wegen ;D
Door jeanne
#478207
superzonica schreef: Mijn poes Bombur is 10 jaar, weegt 2,5 kilo en krijgt 's ochtends nog brokken, gewoon een handje ofzo, doe het op gevoel, als het te weinig is komt ze wel klagen ;)

's avonds krijgt ze Tolerant, zo'n 50 gram

daar doet ze het prima op, wil wel overstappen op volledig vers maar dat wil de portemonnee nog even niet ;)
wat is Tolerant???
Door jeanne
#478258
onze Sjonnie eet helemaal niet zo veel, ik denk ongeveer maximaal 100 gram per dag????
in het begin at ie dubbel zo veel.
maar ik denk dat ie gewoon een beetje uitgegroeid is. hij is bijna 1 jaar.
hij ziet er goed uit, word niet mager, en blinkt als een spiegeltje.
ik heb geen flauw idee hoe zwaar hij is, we hebben geen weegschaal in huis ;D ik schat een kilo of 3, 4 ?
Door roefus
#478262
ik heb wel een weegschaal in huis, maar om de kat te wegen moet ik er eerst zelf op staan, dan met kat.......
om het gewicht van de kat te berekenen.....

ennuh.....ik wil er zelf niet op.....dus da's lastig.....
ik weet geeneens hoeveel sjors eet.
hij krijgt 's ochtends en 's avonds een portie.
gaat het niet op?
dan verdwijnt het in de hondenbak (de keer erna).

ik dub er verder niet over.
de samenstelling is oké en sjorsje glimt méér als mijn zwarte schoenen (mits ik ze gepoetst had).
dus ik vertrouw er maar op ;D
Door K@rin
#478560
Tinker, Sugar & Spice doen 2 dagen met 1 kg CB ...........
ik heb geen flauw idee hoeveel ze wegen.
Ik schat Tinker 5 kg, Spice, 4 kg & Sugar 3 kg
Dat is dan 12 kg bij elkaar en komt het op ca. 40 gram per kg lichaamsgewicht.

Ik moet ze zo toch ff wegen voor de wormenkuur, kijken of ik gelijk had ;)
Door Debora
#478733
Omdat de 2 katers sochtends ook nog eens kuikens krijgen, eten ze minder van de cb. Hier ook: wat overblijft is voor de hond(en)
Door Borke
#478766
Karin & Pyrs schreef: Tinker, Sugar & Spice doen 2 dagen met 1 kg CB ...........
ik heb geen flauw idee hoeveel ze wegen.
Ik schat Tinker 5 kg, Spice, 4 kg & Sugar 3 kg
Dat is dan 12 kg bij elkaar en komt het op ca. 40 gram per kg lichaamsgewicht.

Ik moet ze zo toch ff wegen voor de wormenkuur, kijken of ik gelijk had ;)
Zijn het 'buitenkatten'en zijn ze jong, want dan zijn ze actiever dan onze binnenkatten, die op een na niet zo actief zijn.
Door K@rin
#478786
Ja ze zijn vaak buiten en vanochtend heb ik nog zitten genieten bij het kijken naar de manier waarop ze in de bomen klommen ;)
Het zijn vrij ondernemende typetjes, die ik niet alleen binnen wil/kan houden, want dan slopen ze hier de tent ........... ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door