Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Casey
#476923
Voordat ik Barfplaats.nl ontdekte, las ik over Barfen op vooral Amerikaanse sites. Ik heb dan ook maanden lang Chacho's droogvoer aangevuld met onder andere rauwe varkens pootjes....

Tot ik dus op dit forum kwam waar ik juist lees dat varken erg gevaarlijk is en vooral niet gegeven moet worden.

Hoe zit dit precies? In de VS wordt aangeraden varkensvlees eerst in te vriezen, ivm met een een of andere parasiet, maar over die enge bacterie die dodelijk voor honden is las ik helemaal niets.

Nu ligt het natuurlijk voor de hand gewoon het zekere voor het onzekere te nemen, en geen varken te geven.

Maar.... Varken is voor mij nu juist erg goed verkrijgbaar. Geit, schaap etc. is lastig (weinig moslims in Mexico Stad ;) en geit wordt meestal in al klaargemaakte vorm verkocht) rund erg duur (in Mexico wordt ieder stuk van een beest gegeten, en heeft alles dus economische waarde, ook de botten...). Op dit moment bestaat het vlees deel van Chacho's dieet dan ook uit ongeveer 80% kip, wat Chacho niet echt lekker vindt en wat ook niet aangereden wordt.

Zo af en toe een varkenspootje of een stuk varkenskop zou voor mij dan ook echt een uitkomst zijn. Maar ik wil natuurlijk niet mijn hond om zeep helpen!!!

Kan iemand hier zijn/haar licht over laten schijnen? Is er een manier om veilig varkensvlees te geven? Waarom wordt het in Nederland zo sterk afgeraden terwijl het in de VS volledig normaal gevonden wordt varken te geven?

Alle info is welkom!

Groetjes,

Kees
Gebruikersavatar
Door sylvia
#476931
Als je in Amerika woont is het anders, daar komt namelijk de ziekte van aujezki niet voor. Dory (202 spots) woont in Amerika en voert ook varkensvlees.
Door Jolly
#476958
sylvia schreef: Als je in Amerika woont is het anders, daar komt namelijk de ziekte van aujezki niet voor. Dory (202 spots) woont in Amerika en voert ook varkensvlees.
Nee niet vs, wel mexico ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#477106
Jolly schreef: Nee niet vs, wel mexico ;)
Ja dat weet ik , maar hij zei ook dat hij hier veel leest dat varkensvlees slecht is , en wij wonen in Nederland , maar woon je bv in Amerika dan kun je wel varken voeren.

Ik bedoelde niet of hij in Amerika woont.
Door 202spots
#477122
Casey schreef: Zo af en toe een varkenspootje of een stuk varkenskop zou voor mij dan ook echt een uitkomst zijn.
Ik zou GEEN varkens poot of kop geven, maar liever stuk varkens NEK, 'n stuk wervel en soms iets rib er aan, de nek heeft veel meer vlees dan de poot of kop.
Ik heb 1 keer 'n in de lengte doorgezaagde poot gegeven en ze konden heel moeilijk poopen omdat de ontlasting keihard was...dus voor mijn honden nooit geen poot meer, maar ze krijgen af en toe wel 'n stuk van de nek.
Afbeelding
Door Casey
#477145
Perfect zeg, hier heb ik wat aan. Als de ziekte in de VS niet voorkomt zal hij ook in Mexico niet voorkomen (dat check ik voor de zekerheid nog even) dus dan kan ik dus gewoon varkensvlees geven. Daar ben ik dus echt blij mee!
-> Chacho kan pootjes prima hebben (inderdaad in de lengte doorgezaagd, zo worden ze hier iha. ook verkocht). Zelfs als pup van 4 of 5 maanden at hij ze al, zonder probleem. Kop heeft hij nog nooit gehad (ik was bang voor die wurm die soms in de hersenen schijnt te kunnen zitten, cistocercocis oid?) en dat vind ik er ook niet uit zien :-\ maar ik zal ook de nek eens gaan proberen.

Hartelijk dank voor jullie advies!

Kees
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door