Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Maaike_L
#476434
Het was hier vanochtend vreselijk glad, zelfs op de stoep. Juta nam een sprint maar gleed uit waardoor ze met een klap met haar zijkant tegen een lantaarnpaal kwam. De paal ging gewoon heen en weer van de klap.

In eerste instantie leek alles in orde. Ze gaf geen kick en ik mocht haar gewoon betasten. Echter begon ze zo'n 2 uur later met haar staart te kwispelen. Op het eerste gezicht niets vreemd. Maar het houdt niet meer op.

Wanneer ze ontspannen ligt slaat haar staart op de grond en in de rondte. ze draait zich regelmatig abrupt om alsof het irritant voor haar is. Ook komt ze regelmatig abrupt omhoog en hapt op kijkt ze richting staart/achterkant.

Ik heb de dierenarts gebeld en die dacht in eerste instantie aan een hersenschudding. Omdat het zo snel gegaan is dacht ik misschien over het hoofd gezien te hebben dat er iets met haar kop gebeurd is. Maar nu, ik geloof er niet zo in. Ze is volledig helder en als ze zich inspant lijkt de staart ook onder controle. Ze wil wel continu naar buiten, terwijl ze dat anders nooit wil. Eenmaal buiten hangt haar staart er ook rustiger bij dan binnen.

Iemand enig idee of dit daadwerkelijk een hersenschudding kan zijn of toch iets anders? En de andere vraag: aankijken zoals de dierenarts zegt of toch maar eigenwijs zijn en wel laten checken? :-\
Door Peet
#476445
Heb je arnica of traumeel in huis?
Zo ja, dat meteen geven.

Kijk even hoe haar reflexen zijn: bijv door haar in zit of liggend met haar kop een koekje te laten volgen met haar blik. Koekje ver weg en dan weer dichterbij houden. Doe even een paar gehoorzaamheids oefeningetjes en betast haar over haar hele lichaam. Als ze daar niet raar op reageert, zou ik het een dagje rust geven. Als je het niet vertrouwd, gewoon lekker naar de DA gaan.
Door Maaike_L
#476452
Peet schreef: Heb je arnica of traumeel in huis?
Zo ja, dat meteen geven.

Kijk even hoe haar reflexen zijn: bijv door haar in zit of liggend met haar kop een koekje te laten volgen met haar blik. Koekje ver weg en dan weer dichterbij houden. Doe even een paar gehoorzaamheids oefeningetjes en betast haar over haar hele lichaam. Als ze daar niet raar op reageert, zou ik het een dagje rust geven. Als je het niet vertrouwd, gewoon lekker naar de DA gaan.
Beide middelen helaas niet in huis.

Ik heb haar laten zitten, af en flat en staan. Daarbij viel me vanochtend al op dat ze het tijdens het staan niet heeft, maar wel weer snel wil gaan zitten. Ik mag haar ook gewoon overal betasten, maar... Ze heeft een deuk in haar staart, blijkbaar ook ooit al ergens tussen gehad en haar achterhand mag je dus eigenlijk niet aanzitten van haar. Dat maakt het dus moeilijk om haar reactie er nu op te zien, want ze accepteert het nooit, dus dat ze dat nu ook niet doet: logisch of een teken? Zo lastig in te schatten. :-\

Hier is te zien wat er gebeurt: http://www.youtube.com/?v=0JQ-MWIDIUo

Haar een koekje laten volgen zal ik zo eens doen.

De DA heeft tot 19:00 spreekuur, dus ik doe mijn best het aan te kijken. Maar pff, moeilijk hoor. Als haar staart aan de gang gaat begint ze ook steeds meer te knorren en tegensputteren, als dat verergert heb ik mijn besluit wel genomen. ;)
Door Peet
#476461
Maaike_L schreef:De DA heeft tot 19:00 spreekuur, dus ik doe mijn best het aan te kijken. Maar pff, moeilijk hoor. Als haar staart aan de gang gaat begint ze ook steeds meer te knorren en tegensputteren, als dat verergert heb ik mijn besluit wel genomen. ;)
Kan ik me voorstellen. Liever een keertje teveel dan te weinig, nietwaar? Dikke knuf voor haar :-*
Door Lizzy
#476466
Ik zou er ook mee naar een DA gaan. En ik zou zeker orthomanuele therapie en chiropractie in je achterhoofd houden als therapie. Sterkte! Houd je ons op de hoogte?
Door Maaike_L
#476490
De hele tijd zat ik al te kijken naar haar staart met het idee van: iets klopt er niet. Net zag ik eindelijk wat dat nu was. Ze draagt haar staart altijd omhoog, bijna in een krul en de hele dag hing hij al laag. Lekkere baas hè, dat ik er een dag over doe om daar achter te komen. ;)

Toch nog maar een keer de DA gebeld om ook aan te geven dat ik het idee heb dat het probleem toch eerder bij de staart ligt dan in een hersenschudding o.i.d. De assistente gaf aan dat het gedrag ook door pijn kan komen, dat ze daarom haar staart omlaag houdt (gewoon niet zo vrolijk dus eigenlijk) en dat ze daarom ook veel naar buiten wil. ::)

Nu maar afgesproken dat als het morgen nog zo is ik dan opnieuw bel. Ik heb echt mijn vraagtekens bij hun verklaring, maar ik ga het een dag geven (tenzij het uit de hand loopt natuurlijk).
Ik zou er ook mee naar een DA gaan. En ik zou zeker orthomanuele therapie en chiropractie in je achterhoofd houden als therapie. Sterkte! Houd je ons op de hoogte?
Wanneer je het hebt over dat soort behandelingen heb je dan ook bepaalde klachten in je hoofd ( ;D dat klinkt lullig, maar je begrijpt vast wel hoe ik het bedoel) waarvan je denkt: misschien is het dit of dat wel?
Door Lizzy
#476496
Nou, jij denkt dat ze in feite een klap tegen haar zijkant heeft gehad en niet tegen haar hoofd. Toch? Als dat het geval is, dan geloof ik niet dat zij een hersenschudding heeft. Ik denk dan eerder aan een wervel die niet goed zit, een zenuw die ergens klem zit. Zoiets. Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dat is dus waar ik aan dacht.
Door Maaike_L
#476514
Lizzy schreef: Nou, jij denkt dat ze in feite een klap tegen haar zijkant heeft gehad en niet tegen haar hoofd. Toch? Als dat het geval is, dan geloof ik niet dat zij een hersenschudding heeft. Ik denk dan eerder aan een wervel die niet goed zit, een zenuw die ergens klem zit. Zoiets. Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dat is dus waar ik aan dacht.
Ik ben wel blij dat je dat schrijft, want dat komt meer overeen met mijn gedachte. Het gaat natuurlijk snel zo'n klap, maar wat ik zeker weet is dat haar zijkant tegen die paal aankwam. Of er daarna nog iets met haar koppie is gebeurd, volgens mij dus niet.

Bedankt voor je reactie. Ik heb n.a.v. jouw gedachte toch een andere DA gebeld, gewoon eens horen wat die zegt. Die denkt toch eerder aan een kneuzing o.i.d. en wil haar daarvoor zien. Dus over een uurtje gaan we daarheen. Nu maar hopen dat het inderdaad een simpele kneuzing is en het niet iets ernstigers is. Ze begint toch ook meer te klagen valt me op en aan haar staart te zitten.
Door Maaike_L
#476634
Ben net terug en héél blij dat ik geweest ben. De DA heeft haar echt heel uitgebreid gecontroleerd. Of ze geen gebroken ribben had, geen hersenschudding, alle reflexen e.d. getest.

Wat bleek het nu te zijn: de zenuwen van de staart liggen het meest ver naar buiten. Deze is dus geraakt. Het doet haar daardoor zeer waardoor ze haar staart niet omhoog kan doen én het geeft een soort storing in de prikkels naar haar staart toe. Normaal krijgt een hond prikkels om de staart te doen kwispelen en te doen stoppen met kwispelen. Hier gaat het nu mis bij Juta, want die laatste prikkel volgt niet. Wanneer ze eraan denkt kan ze haar staart dus doen stoppen, maar wanneer ze ontspant/slaapt lukt dat niet en leeft de staart zijn eigen leven.

Ik heb mijn camera meegenomen om hem het filmpje van haar staart te kunnen laten zien. Wat is duidelijker dan dat dacht ik? Hij kende het wel, maar had dit effect nog nooit zelf gezien. Wou meteen het filmpje hebben. ;D

Ze heeft nu een injectie gekregen die met een uur zou moeten werken tegen de pijn en ik heb Rimadyl meegekregen voor de komende twee dagen. De pijn zou met 3 dagen over moeten zijn, maar haar staart kan tot zelfs 3 weken blijven hangen.

Er had dus ook een ontsteking kunnen ontstaan en ik moet er niet aan denken wat er dan was gebeurd. Ik had het me al wel eens eerder voorgenomen, maar nu weet ik het zeker, voor entingen blijf ik bij mijn huidige DA, maar voor andere zaken ga ik voortaan naar deze. Weliswaar een half uur rijden verderop, maar prima zorg. Onze eigen DA heeft er al eens een injectie in geduwd waar ik niet voor kwam en een tweede keer was ze op weg voor die injecties terwijl ik voor kale plekjes (mijt) kwam. :-X
Door Lizzy
#476636
Pfff, goed dat je gegaan bent! En zo te horen is ze inderdaad zeer goed onderzocht! Fijn he, zo'n DA. Mocht ze rest-klachten houden, denk dan ook zeker aan bovenstaande therapieen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door