Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door emielenjolanda
#476254
Hallo, hallo

Wij zijn nog maar net begonnen met Barf ( kip en pens gaan er bij Bas in als zoete koek :)) maar toch heb ik nog een klein vraagje. Misschien al een keer gesteld maar toch voor alle zekerheid. Hoeveel eieren mag een hond max per week. Denk bijvoorbeeld aan cholestorol.
En op welke manier worden de eieren het beste gegeven; in 1 keer, zonder schaal enz. BAs weet namelijk nog niet zo goed wat hij er mee aan moet. het ei gaat wel op maar alles zit eronder.

Groetjes :D
Laatst gewijzigd door emielenjolanda op wo 25 jan 2006, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#476266
Voor een te hoog cholestorol hoef je bij honden niet bang te zijn. Twee tot vijf rauwe/hele eieren per week moet kunnen. Ik voer er zelf 2 per week. En ik geef ze met schaal. Want een compleet ei is gewoon completer. Alleen eiwit kan voor een biotine tekort zorgen, maar samen met eigeel (dat veel biotine bevat) compenseert het prachtig. De binnenkant van het ei bevat veel fosfor en de schil veel calcium. Prachtig toch! Je kunt een ei ook breken en met schil en al door het eten doen.
Door Filou
#476277
Ik geef ook 2 eieren per week. Ik laat het wel stukvallen in zn eetbak, anders loopt Filou ermee naar zn mand of ander deel van het appartement. ;D
Door Lil
#476279
Filou schreef: Ik geef ook 2 eieren per week. Ik laat het wel stukvallen in zn eetbak, anders loopt Filou ermee naar zn mand of ander deel van het appartement. ;D
Zie het al helemaal voor me ;D
Door emielenjolanda
#476293
Inderdaad Bas liep er ook mee door het huis en liet een heel spoor ei achter. Wij erachter aan met een doekje zag er een beetje vreemd uit ;D. In ieder geval bedankt voor de info.
Door Filou
#476303
wat ik mij nu eigenlijk afvraag, is, wassen jullie die eieren af?? Want toen ik eischaalpoeder moest maken, zei Lizzy me: afspoelen en laten drogen... :-\
Door Lizzy
#476309
Filou schreef: wat ik mij nu eigenlijk afvraag, is, wassen jullie die eieren af?? Want toen ik eischaalpoeder moest maken, zei Lizzy me: afspoelen en laten drogen... :-\
Wanneer je eierschaalpoeder maakt, moet je het ei er eerst uithalen. Als je het ei kapot maakt en de schil wilt gebruiken, dan zit de hele schil onder de eiwitsmurrie. Voordat je de eierschil gaat drogen, kun je deze dus beter eerst afwassen.

Ik was de eieren sowieso wel, maar nodig vind ik het niet. Nou ja, wassen: ik leg de eieren altijd eerst een paar minuten in warm water. Mijn honden vinden dat lekker, een niet ijskoud ei ;D
Door Daisy75
#476310
Filou schreef: Ik geef ook 2 eieren per week. Ik laat het wel stukvallen in zn eetbak, anders loopt Filou ermee naar zn mand of ander deel van het appartement. ;D

hahaha ik ken dat dat doen die eikels van mij dus ook, dus ik laat ze idd ook stuk vallen, of klein tikkie erop...en voer ook veel buiten moet ik zeggen hoor.
Ik geef ze ook ongeveer 2x per week een rauw eitje met schil.
Met makreel en zo hetzelfde verhaal daar rennen ze ook mee naar de bank....aaaaah.
dus vandaar buiten eten! ;D
Door peerle
#476312
ik geef lucy zo'n 2 à 3 (scharrel!)eieren per week. Of ik de schaal maal in een vijzel en erbij doe hangt ervan af of haar ontlasting oké is. Eerst deed ik de schaal er altijd bij, maar nu ff zonder schaal omdat haar ontlasting iets te hard werd.
Door judith1967
#476341
Nou dit toch over eieren gaat ,ik heb ook nog een vraagje
Wat beteken nou die verschilende benamingen.Bassie heeft doosjes met eiren en overal staat een andere benaming op.
Wel een domme vraag,maar ik weet het echt niet :-[
Ik heb namelijk een doosje eieren waarop staat scharrel;nou ik neem aan dat ze dan vrij rondlopen.Een doosje waarop staat ;vrije uitloop.En volgens mij nog een andere benamin,maar die weet ik effe niet meer.
Wil wel eieren kopen ,waarvan ik weet dat de kippen wel een leuk leventje leiden,en zowiezo geen legbatterijkip.
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 25 jan 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door emielenjolanda
#476369
Volgens mij hebben vrije uitloop kippen het nog beter dan scharrelkippel. hebben meer ruimte en kunnen ook naar buiten. Scharrelkippen zitten met zijn allen in een schuur en niet in kleine hokjes, maar nog steeds met heel veel op een kluitje. ik haal mijn eieren op de kinderboerderij vlakbij mijn werk. Voor een doosje van 12 stuks betaal ik 1,50.
Door judith1967
#476375
Oke,bedankt,ik wil eigenlijk voortaan ook wel eieren gaan kopen,waarvan de kippen een goed leven hebben
Dus dan zijn vrije uitloop eieren nog het beste om te kopen dan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door