Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#474858
http://www.marvistavet.com/html/vaccina ... ntion.html

Mijn jongste hond is in okt. 2003 geënt op nr. 3, 4, 5, 6, 7, 8 met het merk Vanguard en kennelhoest Pneumadog. Toen wij hem kregen is hij in okt. 04 geënt op nr. 6, 7 en 8 (Weil, Para-infl. en Bordetella). In april 2005 heeft hij een extra Weil-enting gehad vanwege Weilgevaar bij ons in de regio.

Mijn oudste hond is altijd cocktal geënt met Nobivac en Bordetella van Pneumodog. Neem aan dat de Nobi-Vac DHPPI complete cocktail is. Ook hij heeft in okt. 04 nr. 6, 7 en 8 gehad en in april 05 extra Weil ivm Weilgevaar.

Nou is mijn vraag de volgende. Ik wil absoluut niet extra enten als het niet nodig is. In maart wil ik ze weer laten enten op alleen Weil (Lepto) ZONDER Parvo.
Als allebei de honden in 2003 volledige cocktail hebben gehad, is het dan verstandig om niet te enten op Parvo, HCC en Hondenziekte? Titerbepalen is nog niet aan de orde.

Wat zouden jullie doen?
Door Lizzy
#474935
Tja, lastig! Nobivac is bezig met een drie-jarige registratie voor de cocktai. En je kunt er dus gevoegelijk wel vanuit gaan dat de enting al lange tijd 3 jaar bescherming biedt. Bij mijn weten heeft Vanguard een 1 jarige registratie... Of deze enting ook langer bescherming biedt? Ja, IK denk dus van wel. Ik denk dat de entingen zelfs levenslang bescherming bieden, als ze goed aangeslagen zijn. Maar ja, bewijs heb ik er niet voor.

Wat ik alleen niet snap is het volgende: je oudste hond is in 2004 gevaccineerd voor Hondenziekte (nummer 4). Maar een los vaccin voor hondenziekte bestaat niet. Deze komt altijd met Parvo (Nobivac DP - puppy enting) of de cocktail. Dus ik denk dat Parvo in 2004 bij je oudste hond ook geent is? Of dat Hondenziekte ook niet geent is?
Door dogsunlimited
#474954
Nee, misverstandje. Misschien is het zo duidelijker. Allebei de honden hebben in 2003 de laatste cocktail gehad. Stanley is toen ook extra tegen Rabies geënt ivm opleiding Therapiehond. Vanaf okt. 2004 ben ik gaan deelenten en dat is Weil, Parainfl. en Bordetella. Bordetella en Rabies krijgen ze nu zowieso niet meer, dus blijft van die aparte enting alleen de Weil/Parainfl. over. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat Weil/Parainfl. als 1 enting samen horen, maar dat Weil ook als apart vaccin te enten is.
En ik las van jou in een ander topic over die Novibac DP - puppyenting met Parvo en Hondenziekte.
Maar hoe zit het dan met die Leverziekte HCC?
Is dat altijd in combi met Parvo en Hondenziekte en hoort dat dan gewoon bij de volledige cocktail?
Weil wil ik zowiezo enten (gevoelsmatig vind ik dit wel belangrijk al zijn hier ook de meningen over verdeeld).
Maar mijn jongste hond is nog wel erg jong met zijn 2 jaar en pas tot 1 jaar volledig geënt.

Stel dat ik in maart dus weer laat enten, dan lijkt het erop dat ik niet anders uitkom dan op een hele cocktail. ??? ??? Als jullie nog andere mogelijkheden zien, dan hoor ik dat graag.
Door Lizzy
#474990
barfje schreef: Nee, misverstandje. Misschien is het zo duidelijker. Allebei de honden hebben in 2003 de laatste cocktail gehad. Stanley is toen ook extra tegen Rabies geënt ivm opleiding Therapiehond. Vanaf okt. 2004 ben ik gaan deelenten en dat is Weil, Parainfl. en Bordetella. Bordetella en Rabies krijgen ze nu zowieso niet meer, dus blijft van die aparte enting alleen de Weil/Parainfl. over. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat Weil/Parainfl. als 1 enting samen horen, maar dat Weil ook als apart vaccin te enten is.
OK, yep duidelijker zo. Weil kan inderdaad ook apart gevaccineerd worden. Je kunt je afvragen of je uberhaubt tegen Pi wilt blijven enten ja... ik doe het niet. Voor mij valt Pi in de categorie 'niet dodelijke ziektes' en daar ent ik niet voor. Dat is al 1 enting uitgespaard ;D
En ik las van jou in een ander topic over die Novibac DP - puppyenting met Parvo en Hondenziekte.
Maar hoe zit het dan met die Leverziekte HCC?
Puppy DP kan overigens ook aan volwassen honden gegeven worden. Het bevat geen HCC.
Is dat altijd in combi met Parvo en Hondenziekte en hoort dat dan gewoon bij de volledige cocktail?
HCC komt inderdaad altijd met de cocktail (dus Parvo/hondenziekte/Para Influenza). In Belgie bestaat ook de Nobivac DHP en dat is dus Parvo, Hondenziekte en HCC. Maar helaas, in NL niet te krijgen.... HCC komt overigens in NL niet vaak meer voor. Zelf neem ik dus het risico en ent ik alleen mijn pup maar 1 keer tegen HCC. Ik ga er vanuit dat (omdat het een virus is) mijn hond in 1 keer voor de rest van haar leven geimmuniseerd is. Maar ja, dat is een zeer persoonlijke keuze natuurlijk....
Weil wil ik zowiezo enten (gevoelsmatig vind ik dit wel belangrijk al zijn hier ook de meningen over verdeeld).
Maar mijn jongste hond is nog wel erg jong met zijn 2 jaar en pas tot 1 jaar volledig geënt.
Als jij Weil belangrijk vindt, moet je dat zeker laten enten! Weil is overigens wel de enting met de meeste gemene bijwerkingen. Ik zou dus zeker nooit een combinatie-enting doen (met Pi of iets anders).
Stel dat ik in maart dus weer laat enten, dan lijkt het erop dat ik niet anders uitkom dan op een hele cocktail. ??? ??? Als jullie nog andere mogelijkheden zien, dan hoor ik dat graag.
Nou, je zou dus nog 1 jaar kunnen wachten, ervanuitgaande dat Nobivac bezig is met de 3 jarige registratie en toentertijd ook al dit vaccin maakte. Je kunt er (volgens mij) ook vanuit gaan dat het vaccin van de andere fabrikant tenminste 3 jaar bescherming biedt. Deze fabrikant geeft alleen z'n centjes niet uit aan het onderzoek hoe lang de enting nou werkelijk bescherming biedt.... Jammer! Maar goed, je neemt voor je gevoel misschien een risico maar misschien moet je het risico afwegen. Parvo en Hondenziekte zijn beide puppy-ziektes en volwassen honden met een goed immuunsysteem (gevoerd met rauwe/verse voeding) lopen dus niet veel kans deze ziektes te krijgen.

Je zou ook de belangrijkste ziektes kunnen enten: Parvo/Hondenziekte. HCC doe je dan niet. Weil kun je dan een paar weken later laten enten, zonder Pi. Misschien heb je de kans om je hond in Belgie te laten enten? Dan kun je Nobivac DHP laten enten en een paar weken erna Weil.

Moeilijk he.... Dit is een moeilijk onderwerp... En helaas kunnen we je er moeilijk in adviseren. Want jij moet je vooral prettig voelen bij hoe je ent....
Door dogsunlimited
#475179
Ja, zeker moeilijk. Maar ik ben al een stapje dichter bij wat ik eventueel zou willen. Helemaal niet enten geniet uiteraard mijn voorkeur, maar dan blijf ik weer hangen in het 'stel dat....' verhaal.

Ik denk dat ik Hondenziekte/Parvo zonder HCC laat enten. En apart de Weil-enting zonder Pi. Ik heb al gelezen dat die Weil-enting de cocktail tegenwerkt en dat kan ook verklaren waarom Stanley daar toen zo ziek van is geweest. Vorig jaar voor het eerst die deelenting Weil/Pi laten zetten en hij had nergens last van.

Nou, hartelijk dank voor het advies. Ik zal het ter harte nemen. Heb nog een maand bedenktijd. :P ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#475369
Ik zou voor elke entstof kiezen voor eens in de drie jaar de cocktail en tussendoor alleen weill. Als er geen andere wettelijke verplichtingen zijn tenminste.
Door Lizzy
#475625
Hitam schreef: Ik zou voor elke entstof kiezen voor eens in de drie jaar de cocktail en tussendoor alleen weill. Als er geen andere wettelijke verplichtingen zijn tenminste.
Ik geloof dat ik niet begrijp wat je bedoelt met "Ik zou voor elke entstof kiezen". En een andere vraag, waarom de cocktail?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#475885
Ik bedoel dat ik denk, net als jij, dat elke enting minstens drie jaar werkt, niet alleen de Nobivac.
Dus dit zou je als het minimale wettelijke entschema kunnen beschouwen.
Door Jolly
#475887
dus elk jaar weil enten (in dien je dat nodig acht met waterratten als honden) en dan om de 3 jaar een cocktail?
Door Ine
#475903
Jolly schreef: dus elk jaar weil enten (in dien je dat nodig acht met waterratten als honden) en dan om de 3 jaar een cocktail?
Yep, zo doe ik het ook, hoewel ik Weil ook die jaren niet heb laten enten!
Mijn honden krijgen dit jaar allemaal de cocktail weer, want de laatste was in 2003.
Ze hebben 4 januari de Rabiës gehad, dus wacht ik even met de cocktail tot half februari. Kaatje krijgt hem in mei en dan gaan ook voor haar de 3 jaar in!
Alleen nu nog op zoek naar een Weilenting, die een heel jaar lang werkt! :-\
Door Lizzy
#475920
Oh zo Tannetje, dank je voor je uitleg!

De Nobivac Weil enting heeft een officiele registratie van 1 jaar. En blijkbaar hebben ze dat omdat ze aan hebben kunnen tonen dat deze ook 1 jaar bescherming biedt.
Door Sennaruby
#475938
Maar hoe zit het dan met Vanguard? Die werkt waarschijnlijk ook wel een jaar denk ik, maar wat als dat niet zo is? soms hoor ik dat het risico op weil in het najaar het grootste is en dan weer in het voorjaar... ???
Mijn dierenarts wil wel apart Weil enten, maar dan wel met Vanguard. Wanneer kan ik dan het beste Ruby laten enten?
Door Lizzy
#475950
Als ik jou was zou ik eerst maar even contact opnemen met Pfizer Nederland: http://www.pfizerah.nl/html/home/frames/index.htm

Op de Internationale site van Pfizer kun je de entingproducten selecteren:

http://www.pfizerah.com/product_overvie ... species=CN

In ieder geval staat bij de cocktail PLUS lepto enting van Vanguard dit: "Revaccination: Annual revaccination with a single dose is recommended". Met andere woorden: 1 jarige registratie, ook voor Weil.
Door dogsunlimited
#476081
ine schreef: Yep, zo doe ik het ook, hoewel ik Weil ook die jaren niet heb laten enten!
Mijn honden krijgen dit jaar allemaal de cocktail weer, want de laatste was in 2003.
Ze hebben 4 januari de Rabiës gehad, dus wacht ik even met de cocktail tot half februari. Kaatje krijgt hem in mei en dan gaan ook voor haar de 3 jaar in!
Alleen nu nog op zoek naar een Weilenting, die een heel jaar lang werkt! :-\
Wat zit er normaal in de cocktail dan?
Bij de cocktail van 2003 zat daar ook Leptospirose, Kennelhoest en Bordetella (3, 4, 5, 6, 7 en 8 ) bij, maar dat wil ik niet meer. Nr. 8 is overbodig en van Lepto wil ik alleen Weil en dat apart geënt hebben. Ik dacht dat het vaccin van Leptospirose apart van de andere cocktail kon of is dat 1 vaccin voor alles??
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 24 jan 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#476115
De cocktail bestond uit 3 (parvo levend verzwakt) 4 (Hondenziekte) 5 (Leverziekte HCC) 6 (Leptospirose) en 7 (Para-influenza) Van Eurican Merial
Leptospirose wordt als vloeistof geleverd, waarin de anderen opgelost worden, had ik begrepen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door