Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#474217
Tunja heeft een viezige vacht met gelige schilfers erin en wat vettig. Het is alleen op haar rug. Ze verhaart ook op haar rug als een idioot: als je haar rug aait, neem je zo een hand haar mee (boven-haar, geen wol).Koppie en buik zijn verder gewoon schoon. Ook heeft ze een soort smet-plek op 1 poot, waar ze af en toe likt (bruinig verkeurd van het speeksel). Ze bijt er niet op, maar alleen likken.

Ze krijgt Carnibest Natuur, Smuldier en verder penslap en kippe-barf dingen als nekken en karkassen.

Iemand tips wat ik hier aan kan doen?
Omega 3/6 toevoegen ???
Door Lizzy
#474527
Wat gek! Klinkt een beetje als een seborroeïsche aandoening! Nou schijnt de oorzaak te kunnen liggen in:

droge omgeving, koud weer, stress, voeding, verminderde afweer, hormonen, een onschuldige schimmel.

Nu is het best koud... en de verwarming staat (neem ik aan) aan...... Maar ja, dan zou ze de voorgaande jaren ook last gehad moeten hebben..... Hormonen? Toch voeding? Schimmel?
Door K@rin
#474679
Vroeger had Sheddie dit ook ...........
Ik dacht eerst aan een vlooien-allergie, maar nadat hij voor 100% op CB is gegaan was het na verloop van tijd helemaal over en kreeg hij ook weer zijn mooie volle vacht.
Omdat hij maar 180 gram per dag krijgt en ALTIJD honger heeft, heb ik hem op de CB-light gezet, zodat hij dan iets meer kon eten ...........
>:( >:( >:(
TOEN kreeg hij na verloop van tijd weer precies hetzelfde !!
Hij staat nu weer op de Natuur en het is weer over, maar je ziet nog wel de roze plek op zijn kont. Dat moet er weer uitgroeien.
Corine en ik denken nu dat het aan de hoeveelheid pens in de light heeft gelegen en aan het feit dat de light minder vet is.

Misschien dat jij de laatste tijd meer pens of smuldier voert ?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#474688
Boefje heeft dit ook. Het wordt erger bij stress. Ik heb haar schildklierwerking laten onderzoeken, maar daar was niets mis mee. Wat bij haar wel helpt is het regelmatig wassen met Tasmanshampoo. De speciale anti-seborrheeshampoo van de da maakte de schilvers alleen maar erger.
Door Lizzy
#474741
Welke Smuldier geef je Peet? Want Carnibest Natuur + penslapjes + kip + Smuldier = wel allemaal kip, kip, rund, rund. Kun je ipv Smuldier zelf samengestelde dingetjes geven en op de zelfsamenstel-dagen dingen geven die niet in Carnibest zitten? Geef je olieen aan haar?
Door Peet
#474772
Lizzy schreef: Welke Smuldier geef je Peet? Want Carnibest Natuur + penslapjes + kip + Smuldier = wel allemaal kip, kip, rund, rund. Kun je ipv Smuldier zelf samengestelde dingetjes geven en op de zelfsamenstel-dagen dingen geven die niet in Carnibest zitten? Geef je olieen aan haar?
Ik geef eigenlijk alle smaken behalve hart (dus vlees, kip en compleet). Ik geef haar geen olieen oid, misschien moet ik daar mee beginnen? ....Kip en pens kan ik redelijk makkelijk aankomen, lamsvlees is gewoon erg duur hier áls het uberhaupt te krijgen is...(klein durp waar lam alleen met Pasen verkrijgbaar is ;)). De islamiet verkoop wel lam, maar alleen de mooie stukken voor mensen...ze "hebben geen snijdsels voor de hond" :-\

Overigens krijgt ze niet vaker dan eens in de 14 dagen pens. Vis is hemaal moeilijjk, alleen op vrijdag staat er hier een kar :-\
Door Lizzy
#474790
Peet schreef: Ik geef eigenlijk alle smaken behalve hart (dus vlees, kip en compleet). Ik geef haar geen olieen oid, misschien moet ik daar mee beginnen? ....
Mmmm... Maar ja, dat is dus toch weer kip en rund. Ik denk dat je menu wel erg uit kip en rund komt te bestaan op deze manier. Op zich is Smuldier compleet natuurlijk compleet, maar tis toch kip/rund.
Kip en pens kan ik redelijk makkelijk aankomen, lamsvlees is gewoon erg duur hier áls het uberhaupt te krijgen is...(klein durp waar lam alleen met Pasen verkrijgbaar is ;)). De islamiet verkoop wel lam, maar alleen de mooie stukken voor mensen...ze "hebben geen snijdsels voor de hond" :-\
Ja, kip en pens is inderdaad gemakkelijk aan te komen....
Overigens krijgt ze niet vaker dan eens in de 14 dagen pens. Vis is hemaal moeilijjk, alleen op vrijdag staat er hier een kar :-\
Kun je niet Carnibest smaken meer gaan afwisselen? Dus ook de lam&rijst en de eend&rijst gaan gven? Lust ze geen vis of kun je niet aan vis komen?

Qua olieen: je zou een tijdje borage olie kunnen gaan geven. Dat heeft een gunstige werking op hormonen en huid. Misschien dat het helpt?!

Zou het verstandig zijn om toch ook een afkrabsel te maken en te laten controleren op schimmels?
Door Audrina
#474820
Peet, heb je geen islamitische slagers o.i.d. in de buurt? Die hebben vaak lams- en geitenvlees en eend voor niet duur, heb je toch weer wat meer afwisseling. Ik weet niet hoe ver je wilt rijden voor je voer, maar er zitten bij jou in de omgeving zat islamitische slagers & slachterijen (als ik uit ga van regio Amersfoort, Hilversum, Utrecht hoor) en daar zit er vast wel 1 tussen met schappelijke prijzen. ;)

Snijdsels voor de hond hebben ze geloof ik bij geen enkele isl. slager. :-\
Door Peet
#474825
Lizzy schreef: Mmmm... Maar ja, dat is dus toch weer kip en rund. Ik denk dat je menu wel erg uit kip en rund komt te bestaan op deze manier. Op zich is Smuldier compleet natuurlijk compleet, maar tis toch kip/rund. Ja, kip en pens is inderdaad gemakkelijk aan te komen.... Kun je niet Carnibest smaken meer gaan afwisselen? Dus ook de lam&rijst en de eend&rijst gaan gven? Lust ze geen vis of kun je niet aan vis komen?
Ow, da's een goeie! Ik haal wel wat Lam-Rijst in huis!! Ik heb trouwens wel koolvisfile's in de diepvries, die krijgen ze zo 1x per week.
Qua olieen: je zou een tijdje borage olie kunnen gaan geven. Dat heeft een gunstige werking op hormonen en huid. Misschien dat het helpt?!
OK, ga ik proberen!
Zou het verstandig zijn om toch ook een afkrabsel te maken en te laten controleren op schimmels?
Tja, daar twijfel ik dus ook aan, want ze krabt helemaal niet... Ik ga wat Lam-Rijst geven en beginnen met de Boreage.

Als ik wil ontgiften, moet dat dan met een groene leemkuur? Dat krijg ik vast niet bij haar naar binnen :-X :-\
Door Peet
#474827
Audrina schreef: Peet, heb je geen islamitische slagers o.i.d. in de buurt? Die hebben vaak lams- en geitenvlees en eend voor niet duur, heb je toch weer wat meer afwisseling. Ik weet niet hoe ver je wilt rijden voor je voer, maar er zitten bij jou in de omgeving zat islamitische slagers & slachterijen (als ik uit ga van regio Amersfoort, Hilversum, Utrecht hoor) en daar zit er vast wel 1 tussen met schappelijke prijzen. ;)

Snijdsels voor de hond hebben ze geloof ik bij geen enkele isl. slager. :-\
De slagers hier zijn echt duur ('t Gooi hé). Slachters ben ik nog nooit geweest.....maar jij weet wel hoever ik wil rijden voor een mooi lappie ;D...daar ligt het niet aan. Er zit een slachterij in Mijdrecht, misschien dat ik daar mijn vechtgenoot eens op af stuur.... ;)..
Door Audrina
#474830
In cb lam-rijst zit ook een beetje kip. Dat weet je misschien zelf ook wel, maar ik zeg het voor de zekerheid toch maar even. ;)

En je kan ook ontgiften met bijv. Chlorella. Dat heb je zowel in poeder- als tabletvorm.
Door Audrina
#474831
Peet schreef: De slagers hier zijn echt duur ('t Gooi hé). Slachters ben ik nog nooit geweest.....maar jij weet wel hoever ik wil rijden voor een mooi lappie ;D...daar ligt het niet aan. Er zit een slachterij in Mijdrecht, misschien dat ik daar mijn vechtgenoot eens op af stuur.... ;)..
Je kan ook eens mee naar Isl. Centrum in Rotterdam :P alleen is die niet echt goedkoop met lamsvlees. :-\ Maar daar hebben ze wel weer hele eenden. ;D
Door Lizzy
#474833
Audrina schreef: In cb lam-rijst zit ook een beetje kip. Dat weet je misschien zelf ook wel, maar ik zeg het voor de zekerheid toch maar even. ;)

En je kan ook ontgiften met bijv. Chlorella. Dat heb je zowel in poeder- als tabletvorm.
Ja, in lam en rijst zit ook kip, maar ik denk toch dat er voornamelijk lam in zit dus dat helpt weer bij de afwisseling ;D! Een keer per week koolvis met bijv. een blikje sardientjes of zalm of makreel en wat restjes groente van je eigen maaltijd: prima maaltje!

Chlorella is ook een goed idee om te ontgiften!
Door Peet
#474844
Aha, ok, bedankt!

Ik ga op zoek naar Chlorella (van Bloem, oa dacht ik). En ik zal proberen wat meer variatie in het aanbod vleesjes & visjes te brengen :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door