Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Robert Koncarevic
#366624
Sari heeft een grote bult op elk van zijn voorpoten (zie foto).

Afbeelding

Het zijn redelijke grote bulten (grote aardappel) en ze voelen hard aan. Bij aanraking en knijpen doen ze geen pijn (Sari reageert niet). Hij ligt er ook altijd op.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Moet ik me zorgen gaan maken en naar de dierenarts gaan, of is het iets dat vanzelf verdwijnt? Sari houdt namelijk niet echt mee van de dierenarts.

Groeten,

Robert en Sari
Door Helen
#366630
Dat zijn leggers. Er zit weinig vet of andere bescherming om het ellebooggewricht en als een hond veel op een harde ondergrond ligt, ontwikkelen zich daar "kussentjes".
Het is geloof ik niet schadelijk of zo, maar mooi is anders natuurlijk. Het kan volgens mij ook wel zelf wegtrekken als je kan voorkomen dat je hond de hele tijd op een harde ondergrond ligt.
Laatst gewijzigd door Helen op ma 08 aug 2005, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#366635
Helen schreef: Dat zijn leggers. Er zit weinig vet of andere bescherming om het ellebooggewricht en als een hond veel op een harde ondergrond ligt, ontwikkelen zich daar "kussentjes".
Het is geloof ik niet schadelijk of zo, maar mooi is anders natuurlijk. Het kan volgens mij ook wel zelf wegtrekken als je kan voorkomen dat je hond de hele tijd op een harde ondergrond ligt.
Daar moest ik ook meteen aan denken.
#366644
Doedels schreef: Hoe lang zitten die bulten er al? En worden ze groter?
Ze zitten er al een tijd, en ze zijn groter geworden.

Voor mijn vakantie waren ze nog niet zo groot. Toen ik vakantie terug kwam waren ze groter.
Door Helen
#366647
Robert Koncarevic schreef: Ze zitten er al een tijd, en ze zijn groter geworden.

Voor mijn vakantie waren ze nog niet zo groot. Toen ik vakantie terug kwam waren ze groter.
Heeft hij in de kennel gezeten op vakantie en daar veel op beton gelegen? Dat zou nl een hoop verklaren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366649
Robert Koncarevic schreef: Ze zitten er al een tijd, en ze zijn groter geworden.

Voor mijn vakantie waren ze nog niet zo groot. Toen ik vakantie terug kwam waren ze groter.
Dan heeft hij op zijn logeeradres dus op een harde ondergrond gelegen
Door Doedels
#366656
Robert Koncarevic schreef: Ze zitten er al een tijd, en ze zijn groter geworden.

Voor mijn vakantie waren ze nog niet zo groot. Toen ik vakantie terug kwam waren ze groter.
Dan lijkt het echt op ligbulten. Komt vaker voor bij zware rassen. Als het je lukt om hem uitsluitend op een zachte ondergrond te laten liggen, kunnen ze weer wegtrekken. Zie het verhaal van Helen.
#366659
In de kennel lag zand. Maar hij heeft op een harde ondergrond gespeeld met pups. En Sari kennende is hij voor de pups gaan liggen om zo met ze te spelen. Zou het ook daarvan kunnen komen.

Ik ga maar tapijt voor Sari aanschaffen voor in de gang. Dan kan hij overal zacht(er) liggen. Ik zijn kamer heb ik al tapijt gelegd. Maar het tapijt is nou ook niet bepaald zacht. En het is een beetje ruw.

Zou Sari dan op een kussen moeten liggen?
Laatst gewijzigd door Robert Koncarevic op ma 08 aug 2005, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#366669
Robert Koncarevic schreef: In de kennel lag zand. Maar hij heeft op een harde ondergrond gespeeld met pups. En Sari kennende is hij voor de pups gaan liggen om zo met ze te spelen. Zou het ook daarvan kunnen komen.

Ik ga maar tapijt voor Sari aanschaffen voor in de gang. Dan kan hij overal zacht(er) liggen. Ik zijn kamer heb ik al tapijt gelegd. Maar het tapijt is nou ook niet bepaald zacht. En het is een beetje ruw.

Zou Sari dan op een kussen moeten liggen?
Een kussen is prima. Maar dan moet Sari er wel steeds op liggen. Het gaat er om dat het bot niet tegen het vel gaat drukken. Het lichaam probeert die druk op te heffen door grote bulten aan te leggen. Dus een tapijt heeft alleen zin als het zacht is. Een vriendin van mee heeft een Duitse Dog en zij sleept overal waar ze komt een groot zacht kleed met zich mee. Lastig, maar de hond heeft wel baby zacht ellebogen.
#366672
Ik ga het eerst proberen met een zacht kleed. Kijken of hij erop wil blijven liggen. Mijn ervaringen met Sari zijn dat hij erop gaat liggen als je het hem zegt. Maar in de loop van de nacht verplaatst hij zich naar een andere plek in huis.

Maar het is zeker het proberen waard, want die bilten zien er niet uit.
Door hamada
#367235
Ooit zag ik ergens speciale kussentjes die met een soort elastiek om de poot van de hond vastgezet konden worden. Hierdoor kregen de ellebogen voldoende bescherming. Ik weet niet meer waar dit te koop was, ergen op internet geloof ik :-\
Maar misschien zijn er mensen die dit wel paraat hebben?
#474730
hamada schreef: Ooit zag ik ergens speciale kussentjes die met een soort elastiek om de poot van de hond vastgezet konden worden. Hierdoor kregen de ellebogen voldoende bescherming. Ik weet niet meer waar dit te koop was, ergen op internet geloof ik :-\
Maar misschien zijn er mensen die dit wel paraat hebben?
Ik heb gezocht maar niet gevonden.
#474731
De bult (vochtbult / legger) van Sari is nog groter geworden. Aan de rechterkant is de bult zo goed als weg, maar aan de linkerkant is hij gegroeit. Hij is zelfs mak gaan lopen. Of dit door de bult of iets anders komt weet ik niet. Na wat beweging gaat het veel beter met het mank lopen.

Een zachte ondergrond help niet bij Sari. Hij blijft er niet op liggen. Hij gaat overal liggen maar niet daar waar hij moet. Maar ik geef de moet niet op.

Van het weekeinde geprobeerd om naar de da te gaan, zodat hij kan kijken wat het is en of het niet ontstoken is. Sari in d eauto krijgen was al een opgave, maar bij de da naar binnen......geen beginnen aan. Ik ga dit weer rustig opbouwen met hem.

Maar in de tussentijd blijft Sari met de vochtbult zitten.
Heeft er iemand nog advies hoe of waarmee ik de bult kan doen verdwijnen.

Ik heb gelezen dat paardebloem kan helpen.

"De paardebloem wordt al sinds 1546 beschreven vanwege zijn medicinale werking, het
kruid bevat onder meer provitamine A, B en C.
De paardebloem is zeer urine drijvend, voedzaam, werkt versterkend voor de lever en
verbeterd de spijsvertering.
Het kruid werkt eetlust bevorderend en is uitermate heilzaam bij een oedeem
(vochtbult)
of bij nier/urine problemen."

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of weten jullie een ander middel?

Iemand zei ook tegen me dat peterselie zou kunnen helpen omdat dit ook vochtverdrijvend werkt. De hond moet er vaker van plassen, waardoor het vocht in zijn lichaam afneemt.
Door Helen
#474747
Als hij er zelfs kreupel door loopt zou ik zeker een DA laten kijken.
Zijn de ellebogen van Sari ooit nagekeken op afwijkingen?
Als je Sari niet bij de DA krijgt, kan de DA niet aan huis komen? Of dat Sari iets kalmerends krijgt in de auto? Of dat je iemand anders meeneemt die je kan helpen om Sari de auto uit te krijgen bij de DA?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door