Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annieke
#474299
Ik heb voor Luna een voerstandaard. Nu las ik in de bieb dat daarmee de kans op een maagdraaiing aanzienlijk vergroot wordt. Zal ik dan die voerstandaard maar weghalen? ??? Ze is een witte herder van 9 maanden.

Ik heb 'm overigens gekocht op aanraden van de verkoper, terwijl ik eerst zelf zo'n aardewerken bak met van die leuke gekleurde strepen/hondenpootjes erop in gedachten had. :-\
Laatst gewijzigd door Annieke op zo 22 jan 2006, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#474314
Ik weet niet wat je hond eet, maar ik weet wel dat ik niet uit standaards KAN voeren. Want leg ik daar een halve kip of half konijn in, dan pakken mijn honden dit uit de bak en leggen dit op de grond. Dat is gewoon DE natuurlijke reactie van honden, van de grond eten. Voor mij is dit signaal genoeg. Ik geef mijn honden niet en nooit meer eten uit een standaard!
Door conleeuw
#474321
ik voer wel uit een standaard, en wat levert dat mij op, niet veel, maar de drink bak van Jazz staat in de standaard, en daarnaast haar bak, dus plaats ik haar eten in haar bak, en zij doe ermee wat zij niet laten kan, zo wordt de ene keer vlees naar de kamer meegenomen en eerst aangevallen en gedood, de andere keer wordt het uit het bak gegeten, nou ja, er boven hangend, maar de over grote meerderheid van de tijd haalt ze het eruit en zet het op de grond en eet vrolijk verder, de rest van de honden vreten op vloer niveua en slepen niet zo met hun eten. ;)
Door Annieke
#474334
Ze krijgt nu Smuldier en Rodi. Lizzy, dat ben ik wel met je eens ja, ik zie dat Luna haar stukkies brood (die ze heel sporadisch krijgt, meer als tijdelijke maagvulling dan iets anders) uit de bak haalt en ze dan op de grond liggend heel relaxed oppeuzeld. ;D En met de kipfilet die ze laatst kreeg, zelfde verhaal. Die werd na wat gelik gewoon uit de bak op de grond gesmeten. ;D

Het lijkt mij (na er eens over nagedacht te hebben) inderdaad vreemd dat een hond minder kans op maagtorsie zou hebben (het verhaal van de verkoper) door verhoogd te eten. Een wolf doet dat immers ook niet? ::)
Door Lizzy
#474369
Dat verhaal over het voorkomen van maagtorsies met voerstandaard is gewoon achterhaalt.... helaas... (was dat maar het ei van Columbus...). Nu zou ik een hond en een wolf niet helemaal willen vergelijken want honden zijn gefokt met totaal andere lichaamsbouwen dan de oorsprong (misschien was dat niet zo slim???). Maar een voerstandaard helpt dus zeker niet bij het voorkomen van een maagtorsie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 22 jan 2006, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robert Koncarevic
#474484
Lizzy schreef: Dat verhaal over het voorkomen van maagtorsies met voerstandaard is gewoon achterhaalt.... helaas... (was dat maar het ei van Columbus...). Nu zou ik een hond en een wolf niet helemaal willen vergelijken want honden zijn gefokt met totaal andere lichaamsbouwen dan de oorsprong (misschien was dat niet zo slim???). Maar een voerstandaard helpt dus zeker niet bij het voorkomen van een maagstandaard.
Maar kan het kwaad om ze wel uit een standaard te laten eten?
Door Lizzy
#474501
Robert Koncarevic schreef: Maar kan het kwaad om ze wel uit een standaard te laten eten?
Ik weet het eerlijk gezegd niet... Maar sinds een aantal jaar lees ik op diverse sites dat het geven van eten uit een verhoogde standaard de kans op maagtorsie vergroot. In plaats van verkleind. Als dat werkelijk het geval is (en ik durf het echt niet te zeggen): ja, dan kan het dus wel kwaad.....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#474585
Lizzy schreef: Ik weet het eerlijk gezegd niet... Maar sinds een aantal jaar lees ik op diverse sites dat het geven van eten uit een verhoogde standaard de kans op maagtorsie vergroot. In plaats van verkleind. Als dat werkelijk het geval is (en ik durf het echt niet te zeggen): ja, dan kan het dus wel kwaad.....
Zo'n jaar of 2 geleden is er een redelijk groot onderzoek geweest naar maagdraaiingen en daar kwam uit dat die standaards de kans zou verhogen. Nu zal iedereen wel uit dezelfde bron z'n info halen, net als daarvoor toen het net andersom was. Grote verschil is alleen dat de dingen die men altijd noemde zoals spelen na het eten, op hoogte eten, maaltijd verdelen zaken waren waarvan men het vermoeden had dat deze in verband konden worden gelegd met maagdraaiingen en het onderzoek van 2 jaar geleden een onderzoek was waarbij ze de achtergronden van tig honden die aangeboden werden met maagdraaiing na zijn gaan trekken een naar de grootste gemene delers zijn gaan zoeken.
Door nisha
#474740
nog nooit gehoord.

zelf gebruik ik standaard omdat ze in de dierenwinkel hadden gezegt dat het beter is voor hun voorpoten,moeten ze niet zo doorhangen,zeker bij honden met bv ED

sonja
Door Lizzy
#474749
son schreef: nog nooit gehoord.

zelf gebruik ik standaard omdat ze in de dierenwinkel hadden gezegt dat het beter is voor hun voorpoten,moeten ze niet zo doorhangen,zeker bij honden met bv ED

sonja
Ja, en dit is dus echt een broodje aap. Een hond eet hoeveel minuten per dag? Per week? Van dat eventjes door de pootjes staan krijgt een hond geen ED. Zouden alle wolven ED hebben. En niks is minder waar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#474828
Opvallend vind ik gewoon dat als ze mogen kiezen het voer van de bak naar de vloer wordt verhuisd en dat ze daar rustig verder gaan kanen. Oke, zul je bij brokjes en kvv waarschijnlijk niet zien, maar zodra er iets te verslepen valt dan doen ze dat ook.
Door Lil
#474862
Weet niet wat de voors en tegens zijn. Heb nog zo'n ding buiten staan van de tijd dat ik brok voerde. Weet wel wat voor een voordeel het heeft: ik hoef me als stijf mens niet zo te bukken ;D ;D ;D
De hond gaat standaard met al zijn eten op het gras liggen. Binnen staan een lage waterbak (kunnen de katten ook eraan) en ook een lage voerbak voor bijvoorbeeld groentemix en tafelrestjes. Vlees voer ik hier niet in, want dan ligt het standaard op de vloerbedekking >:(
Laatst gewijzigd door Lil op ma 23 jan 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#478516
Hier ook geen voederstandaard het ding zou niet eens 1 dag overleven denk ik.
Alles krijgen ze hier in grote stukken en de keren dat ze lever of spiervlees met groenten etc krijgen dan gaat dit in een gewone bak.
Door herder_lover
#478672
hier wel 2 standaarden. Op de grond is hier niet handig, zouden er de hele dag hagedissen en leguanen in badderen, om van de mieren nog maar te zwijgen ;D

Groentenmix eten ze uit de bak, het vlees sjouwen ze eruit. Maar ik geef het gewoon in de standaard bak en dat gaat goed... Op de grond betekent ook dat de bak ervan door gaat :D Dus blijft het lekker op de standaard staan ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door