Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door James
#472786
Beide schildklieren zijn dus verwijderd. Gisteren is hij getest op calcium met een waarde van 2.57 en dit schijnt de ondergrens te zijn.
Vandaag was het verder gedaalt naar 2.19 Hij heeft dus een injectie van de DA gehad en hij waarschuwde me al dat ik in het weekend ellende kan verwachten en dan gelijk naar een DA moet gaan. Ik kan proberen het iets op te vangen door veel calcium te geven. Maar wat kan ik een kat geven aan calcium?

Botten kan ik even tijdelijk niet malen. Ik heb al eierschalen bij zijn eten gedaan, maar wat kan ik nog meer doen?

Ik zag ergens dat zalmkop heel veel calcium bevat. En ook sesamzaadjes. Maar hoeveelheden kan ik niet vinden. Ook staat me bij dat eigeel calcium bevat, maar eiwit het juist weer afbreek? Of was het andersom?

En wat zijn behalve dus gemalen botten en eierschillen nog meer super goede calcium bronnen? En ik zoek dus niet calciumhoudende producten, maar echt calcium bommetjes zeg maar....
Laatst gewijzigd door James op zo 22 jan 2006, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#472806
Ik begrijp dit niet helemaal.
Je schrijft dat hij een injectie heeft gehad van de DA.
Wat is dat voor injectie dan?
Door peerle
#472810
ik wil ook wel wat meer uitleg, maar kan je naast eierschillen wel zeggen: er zijn ook calciumpilletjes bij drogisterijen en apothekers te koop voor zwangere vrouwen, die kan je ev. gebruiken, maar kijk dan idd ook goed naar hoe je dit moet omrekenen naar het gewicht van je kat.
Veel succes,
Peerle
Door Borke
#472817
Peerle brengt me op een idee!
Bij poezen kan na de bevalling een ernstig calciumtekort ontstaan en een vriendin van mij loste dat op door die poes 1 cm van een ouderwets schoolbordkrijtje te geven (dan wel een zonder kleurstoffen).

Ik zou er wel even wat meer over opzoeken als ik jou was voordat ik het aan mijn patient zou geven, maar die poes van mijn vriendin knapte er snel van op. Dat was echter eenmalig gebruik, dus check het even met je DA.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#472820
roefus schreef: Ik begrijp dit niet helemaal.
Je schrijft dat hij een injectie heeft gehad van de DA.
Wat is dat voor injectie dan?
Hoogstwaarschijnlijk een calciumspuit.
Door peerle
#472821
maar (zoals ik nu zie door het vorige topic bij katten te lezen), het moet natuurlijk wel opgenomen worden, wat je daaraan kan doen (buiten waarschijnlijk die hormonen geven,daar dienen ze toch voor, zeker ?) weet ik dan ook niet...
Toch nog succes gewenst,
Peerle
Door roefus
#472822
Angelique schreef: Hoogstwaarschijnlijk een calciumspuit.
ja, dat dacht ik ook.
dus ik vroeg me af, of niet met name de DA ook verder het 'weekend' in de gaten moet houden.
en als het niet 'opgenomen' wordt, of die spuit dan ook met schildklierhormoon te maken kan hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#472824
Heb even ergens een zinnetje van Lizzy tevoorschijnt getoverd.

*Overigens bevat sesamzaad ook echt waanzinnig veel calcium: 975 mg per 100 gram.


Even gegoogled.

Eigeel bevat per 100 gram 140mg calcium.
Door Fido
#472828
in de spoedkliniek van dieren (heb ik gewerkt) ligt ook schoolbordkrijt (wit) klaar ivm dieren die een hypocalcemie (calcium tekort) hebben.
Acute gevallen krijgen een calciuminfuus (of injectie). Hier heb je een da voor nodig.

Zelf kan je 1 cm schoolbordkrijt geven door het eten.

Groetjes Edith
Door James
#472830
Wat het voor spuit was, was me ook niet helemaal duidelijk. Normaal vraag ik altijd wel door, maar mijn hoofd loopt momenteel nogal over.
Het is inderdaad het schildklierhormoon waardoor calcium opgenomen wordt wat ontbreekt, dus ik zou zeggen dat die injectie het schildklierhormoon was. Maar daar heb je ook pilletjes voor. Waarom heb ik die niet alvast meegekregen voor het weekend als ze al vermoeden dat het fout gaat dit weekend.

Er zal vast wel een reden voor zijn. Maar ik heb dus geen idee. Maandag in elk geval al weer terug voor een test. En dat van die schoolkrijtjes heb ik ook wel eens gehoord. Maar horen en doen.... Zal inderdaad eens speuren op internet. Zal vast wel iets over te vinden zijn.

Ik iemand enig idee of zalmkop een goede optie is? Zit daar heeeeel veel calcium in, of is het alleen een goede calciumbron voor gezonde dieren. En sesamzaadjes iets voor een kat? Alhoewel ik op de fles van de Sesamolie geen calcium zie staan.

Hij eet ook nog eens erg weinig, dus ik kan ook weer niet te veel experimenteren. Want als ik maar iets te veel doorheen meng, lust hij het niet meer.

Kortom, tips zijn nog steeds van harte welkom!!! En ervaringen of wetenswaardigheden over schoolkrijt ook.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#472839
James schreef: Wat het voor spuit was, was me ook niet helemaal duidelijk. Normaal vraag ik altijd wel door, maar mijn hoofd loopt momenteel nogal over.
Het is inderdaad het schildklierhormoon waardoor calcium opgenomen wordt wat ontbreekt, dus ik zou zeggen dat die injectie het schildklierhormoon was. Maar daar heb je ook pilletjes voor. Waarom heb ik die niet alvast meegekregen voor het weekend als ze al vermoeden dat het fout gaat dit weekend.

Er zal vast wel een reden voor zijn. Maar ik heb dus geen idee. Maandag in elk geval al weer terug voor een test. En dat van die schoolkrijtjes heb ik ook wel eens gehoord. Maar horen en doen.... Zal inderdaad eens speuren op internet. Zal vast wel iets over te vinden zijn.

Ik iemand enig idee of zalmkop een goede optie is? Zit daar heeeeel veel calcium in, of is het alleen een goede calciumbron voor gezonde dieren. En sesamzaadjes iets voor een kat? Alhoewel ik op de fles van de Sesamolie geen calcium zie staan.

Hij eet ook nog eens erg weinig, dus ik kan ook weer niet te veel experimenteren. Want als ik maar iets te veel doorheen meng, lust hij het niet meer.

Kortom, tips zijn nog steeds van harte welkom!!! En ervaringen of wetenswaardigheden over schoolkrijt ook.
Zalmkop lijkt me niet echt een calciumbommetje, tis een leuke rmb maar meer ook niet.
Sesamolie hoeft niet dezelfde eigenschappen te bevatten als sesamzaad. Wil je dit geven dan zul je even bij een natuurwinkel (of die gele afdeling in de supermarkt) een zakje ongepelde sesamzaadjes moeten halen, deze malen in vijzel of koffiemolen en daar wat van door zijn eten doen.
Door roefus
#472852
Normaal zou ik denken dat als die spuit schildklierhormoon bevat (ik heb geen idéé) dat dat dan een stoot is, die ook het weekend moet aankunnen.
Tabletjes werken gedoceerd.
Waarom bel je die da niet om te vragen wat of je precies doen moet?
Is die spuit hormoon, dan moet je zorgen dat er calcium inkomt.
Waarom zegt die DA dan niet wat je doen moet?

Sorry, ik begijp dat je hoofd overloopt.
Maar als je niet weet wat in die injectie zat en je moet hem het weekend doorkrijgen......
Dan moet je toch weten wat je géven moet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#472901
Geef iniedergeval geen melk dat slijmt en bemoeilijkt calcium opname.

Maar waar ik eerder aan denk is dat je buiten die calciumbommetjes ook wel dingen moet geven die de calciumopname verbeteren zoals bv magnesium en vitamines
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door