Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ayra
#472675
Hoi allemaal!

Ik heb dringend jullie hulp nodig! Het gaat om een van de katten van mijn ouders. Deze heeft al een poosje een aangetast, kapot neusje. Dit werd de laatste weken steeds erger en mijn moeder is ermee naar de dierenarts gegaan. Ze heeft al een aantal weken een soort prednison. Dit hielp allemaal weinig. totdat ze de dosis weer hadden verhoogd, eigenlijk te hoog; 3 pilletjes op een dag. Maar dit helpt nu redelijk goed, het neusje begint te helen!

Maar aangezien lagere doses niet hielpen is er grote kans dat als ze de dosis straks weer verlagen, het weer terug komt. Ze heeft er gisteren ook nog een spuit Baytril en Dexa... (nog wat? weet de naam niet meer) ook een sterk kortwerkend prednison achtig iets. Ze werd nl een beetje snotterig en benauwd. Volgens de da kwam dit benauwde door de vernauwde neusgaatjes (omdat het al zo "weggegeten' is) maar deze poes ademde eerder gewoon, dus daar ligt het niet aan. de longetjes waren gelukkig wel schoon.

de prognose is niet goed volgens de da, deze hoge dosis prednison kan niet al te lang volgehouden worden. En er is dus een grote kans dat als we wel minderen, dat het neusje dan weer kapot gaat. En ze kunnen het niet weghalen... als ze het nou op dr rug had ofzo..

Ik weet dat een van de honden van Ineke - Ien (blanca dacht iK?) Ook zoeits had. Dat dr neus steeds kapot ging enzo, ook een auto immuun ziekte.

Ik heb voor mijn moeder al Carnibest lam mix voor de kat opgehaald, dit eet ze goed sinds 4 dagen!

Wat kunnen we nog meer doen wat betreft voeding, homepatie, voedingssuplementen oid? Straks kan de dierenarts weinig meer doen vrees ik, en deze poes is verder zo'n gezond en gelukkig lief beestje, die kunnen we gewoon niet zomaar opgeven!
#472980
Bedoel je Lupus (oftwel ERYTHEMATOSUS (SLE))? Ik denk dat de kans groot is dat de kat een andere auto-immuunziekte heeft. Wat ik begrepen heb is Lupus namelijk zeeeeer zeldzaam bij katten. Maar heeft de DA niet gezegd om welke auto-immuunziekte het gaat? Is de kat onlangs gevaccineerd?

Heeft de kat toevallig ook gaatjes in de lippen? Want dan zou je nog kunnen denken aan eosinofiel granuloom (en dat is met homeopathische middelen goed te behandelen).

Niest de kat?
#473024
Dit is niet door middel van een simpel advies op te lossen. Ik zou zeggen: ga naar een holistisch dierenarts.

Het is wel goed alvast met versvleesvoer te beginnen, maar daar ben je al mee bezig. Dat doet al heel veel.
#473196
Hitam schreef: Dit is niet door middel van een simpel advies op te lossen. Ik zou zeggen: ga naar een holistisch dierenarts.
Ik sluit me hier graag bij aan. Wij hebben ooit een kat gefokt die steeds allerlei wondjes had en op de leeftijd van 15 maanden al voor de rest van zijn leven aan de Prednison moest volgens de DA.

Een homeopatisch werkend dierenarts heeft toen iets voor de kat klaargemaakt en inmiddels is hij 8 jaar en gaat het prima met hem ;D
#473210
Bah, klinkt naar. Ik heb overigens wel honden gezien met weg gesneden neuzen. Naar verhaal, want dat is bij Greyhounds zodat ze beter kunnen ademen in de snelheid. Maar als het niet te ver is zou het dus wel kunnen. Niet dat ik zeg dat dat de optie is...

Ik zou het ook bij een holistisch arts proberen. Voor sommige problemen kunnen ze echt wonderen verrichten...

Heel veel succes en ik hoop dat je een oplossing kan vinden! (anders dan mijn morbide opening...)
#473338
bedankt voor jullie reacties!

@Lizzy; ik weet niet welke auto immuunziekte het is. Ik weet ook niet hoe ze de diagnose hebben gesteld hoor. Ik zal het aan mijn moeder moeten vragen. Volgens mij hebben ze er alleen maar naar gekeken.

Aan vaccinatie dacht ik ook, maar dit speelt al best lang. Het begon met een paar kleine wondjes. Mijn moeder dacht eerst dat ze veel vocht met andere katten. Maar het werd dus steeds erger, toen is ze naar de da gegaan.

Ik denk dat het misschien erfelijk is. de broer van de moeder van deze poes had aangetaste oortjes, ook heel erg. Bij hem hebben ze de punten van zijn oren weggehaald. Ze heeft geen gaatjes in dr lippen volgens mij. Ik maak er anders wel even een foto van vanmiddag!

Ze niest af en toe (heel weinig), haar neusje zit dicht sinds een paar dagen. dat komt misschien wel door de lage weerstand door de prednison? ze heeft er gisteren een antibiotica kuurtje bijgekregen.

@Hitam; Ik ga op zoek naar een holistische of homeopathische dierenarts maandag. Ik denk dat er hier in de buurt wel eentje zit. Ik weet niet of mijn ouders dat ook zien zitten, even overleggen maar! Kun je met een foto erbij er misschien iets over zeggen?

@James; de da zei daar gisteren ook iets over, de neus wegsnijden en dat ze dan via haar hals ademen. Maar ze had er nooit van gehoord dat dit bij katten was gedaan, zou ze nog overleggen.
Persoonlijk vind ik dat wel erg ver gaan. En dit is een buitenkat, ze zou dan binnen moeten leven. Dat willen mijn ouders denk ik ook niet, mijn vader is ook erg allergisch.
#473339
AstridStraver schreef: Ik sluit me hier graag bij aan. Wij hebben ooit een kat gefokt die steeds allerlei wondjes had en op de leeftijd van 15 maanden al voor de rest van zijn leven aan de Prednison moest volgens de DA.

Een homeopatisch werkend dierenarts heeft toen iets voor de kat klaargemaakt en inmiddels is hij 8 jaar en gaat het prima met hem ;D
Dat klinkt heel goed! maar deze kat heeft niet zomaar wat wondjes, haar hele neus in een grote wond zeg maar, en al gedeeltelijk weg. Het begint nu gelukkig redelijk snel te helen, daar zijn we al heel blij mee

Misschien als het helemaal weg is dat ze dan als onderhoud iets homeopatisch zou kunnen krijgen zodat het niet terug komt, Ik hoop het!
#473519
Ayra schreef: Dat klinkt heel goed! maar deze kat heeft niet zomaar wat wondjes, haar hele neus in een grote wond zeg maar
Bij de kater waar ik het over heb was zijn hele voetzool een wond en dat op meerdere poten :-[
#473824
AstridStraver schreef: Bij de kater waar ik het over heb was zijn hele voetzool een wond en dat op meerdere poten :-[
ach, wat een rotplek op de pootjes :-\

geeft wel hoop iig, dat hij al 8 is en gezond. Ik hoop dat de poes van mn ouders ook beter zal worden.
#473936
heb zo'n kat met open wonden die van binnenuit ontstaan.
Ze heeft jaren op de prednison gestaan en als het er doorheen piepte weer een flinke kuur.
Drie jaar geleden ben ik naar de homeopaat gegaan met haar.
Ze is toen meteen op vers gezet en behandeld met hom. granules. Oja ze moest ook nog ontgiften.
Het is niet zo dat de kwaal over is. Ze heeft nog steeds wondjes die opeens groter worden ipv kleiner. Groot is nu iets meer dan een halve cm doorsnee. Maar er komen nu wel snel korstjes op en het geneest.(even afkloppen)
En het is al drie jaar leefbaar zonder prednison.
#474058
Ik denk dat het handig is wanneer er eerst vast wordt gesteld om welke ziekte het hier gaat. Zo is het niet gemakkelijk om er iets zinnigs over te zeggen.... (behalve dan dat een bezoek aan een holistisch DA een errrrggg goed idee is!).
#474194
Lizzy schreef: Ik denk dat het handig is wanneer er eerst vast wordt gesteld om welke ziekte het hier gaat. Zo is het niet gemakkelijk om er iets zinnigs over te zeggen.... (behalve dan dat een bezoek aan een holistisch DA een errrrggg goed idee is!).
denk het ook Lizzy, als ik de verhalen lees!

Ben gisteren mijn camera vergeten, ik zal hem alvast aan de deurkruk hangen straks, en dan maak ik een foto van de poes haar neus.
#474268
ohh :-[ weer fototoestel vergeten...

Ik heb mijn moeder nog opgebeld. Ze wilde zelf liever verder kijken als ze weer thuis zijn (vrijdag).

Toen ik de kattenbak verschoonde zaten er volgens mij nog meer wormen in. Het leek gewoon een plasje, maar er zat een lange dunne sliert in. En haartjes leek het wel, misschien had ze overgegeven, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat bovenop een grote plas in de kattenbak doet :-\ ze heeft eergisteren toen we bij de da waren dus een wormenspuit gehad (ook een injectie). Voordat ze die spuit kreeg had ik alleen een paar stukjes lintworm gezien aan haar achterste, maar dit is wat anders geloof ik?!

Het neusje heelt wel op zich, maar tussendoor bloed het wel. Waar ze vaak slaapt zitten ook bloedspettertjes op de muur, van het niezen / schudden. Ze ademt wel een stuk beter, echt lang niet zo benauwd, maar nog wel wat waterig snotterig...

Toch heb ik het idee dat het zich onderhuids wat uit aan het breiden is... haar ooghoek was een klein beetje rood, misschien toeval..

liefst ging ik morgen met poes naar mijn eigen da, maarja, mijn ouders willen liever zelf kijken wat ze gaan doen, als ze thuiskomen vrijdag.
#478918
nou... t gaat er nog om spannen met de poes :'(

waarschijnlijk gaan ze haar in laten slapen, spuitje geven... klinkt allemaal zo stom :'(

ze hebben er al behoorlijk wat geld tegenaan gegooid. Mijn moeder was het wel met me eens dat de dierenarts zijn werk niet zo goed gedaan heeft... maar mijn vader is het er niet helemaal mee eens, om er nog meer geld aan te besteden...

Het lijkt ook niet meer te verbeteren, poes haar gezichtje word aan een kant, naar haar oog toe (wat ik al eerder dacht te zien) steeds dikker, haar oog wordt ook waterig, traant. Eergisteren was er nog weinig te zien wat dat betreft, maar nu ik haar vandaag zag.. haar ene oog waterig en daaronder helemaal dik :'( :'(

mijn moeder vond het nogal een hopeloos gezicht, het is ook zielig voor de poes, je kunt ook merken dat haar neus heel gevoelig is... en het zit dus duidelijk dieper nog...

Maargoed, mijn moeder zou nog overleggen met mijn vader, of ze toch niet nog bij een andere da de poes wat beter laten onderzoeken. Of er nog wat te doen is misschien.

Ik zie het somber in, mijn vader kennende :'(

Ik ben er verdrietig van, als ik het geld had, had ik haar zelf meegenomen voor een second opinion.. maarja, die mogelijkheden heb ik niet..

ik hou jullie nog op de hoogte...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door