Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
#471531
Een van onze Maine Coons (Lola) at altijd Royal Canin brokken.
Zij is bijna 4 jaar oud en heeft een vettige, piekerige, klittende en dunne vacht, de slechtste vacht van ons zestal Maine Coons.
De mooiste vacht heeft onze oudste Maine Coon Franny die alleen kvv eet (CB lam).

Zo ontstond bij mij het plan om de andere 5 ook aan de CB te krijgen, hopend op een vachtverbetering, daar een lelijke vacht bij katten immers een indicatie is voor een minder goede algehele conditie.

Sinds enkele dagen krijgt het vijftal nu 's avonds ca. 200 gr. CB lam naast de brokken. Vier katten eten ervan en Lola eet er het meeste van. Vanochtend zag ik een vuurrode plek aan de binnenzijde van haar achterpoot (bovenzijde), daar waar haar vacht het dunste is. De regio onderbuik en bovenachterpoten aan binnenzijde is heel erg dun qua vacht.

Vragen:

1.
Zou dit nou gewoon toeval zijn, want dan ga ik er wellicht maar mee naar de DA, of kan het een reinigingsreactie zijn?

2.
Ik ben maar begonnen met het smeren van Calendula zalf, heeft iemand andere tips?
Overigens laat ze de zalf zitten en likt ze het er niet direct af, ze vindt het ook neit vervelend als ik het erop smeer.
Door Mevroi Kruim
#471616
Lijkt mij een ontgiftingsreactie. Maar ik zou het wel in de gaten houden (dat doe je natuurlijk ook ;)) en als het er erg griezelig uit gaat zien toch ff naar de da.
Door tieneke
#471685
Volgens mij een ontgiftingsreactie ;)
De enige goede tip in deze situatie is al je katten op barf te zetten,echt je bent waarschijnlijk nog veel minder kwijt dan die brokkenzooi.
Kvv wordt inderdaad een dure aangelegenheid met 5 grote katten.
Door Borke
#471741
[quote="tieneke"]
Ehhh 6 katten dus ;D
[/quote]
Ja maar die 6e eet al KVV ;D

Maar even serieus heeft iemand ervaring met dit soort ontgiftingsreacties bij kat (of hond)?
Ik dacht er aan omdat het precies op de plek is waar haar vacht het dunste is, alleen het rare is dat ze het alleen aan een kant heeft en ze likt er dus steeds aan :-\
Door Borke
#471857
tieneke schreef: Ben uiterst serieus ;)
Wij hebben dit ook meegemaakt met onze vorige Leo.
Ok :) vertel er eens wat meer over.
Hoe lang duurde het en wat heb jij er toen aan gedaan?
Door Borke
#472441
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en de vlek is aan het wegtrekken. Ik heb er niets anders aan gedaan dan er wat Calendula zalf op smeren ;D
Nu geloof ik dus helemaal dat het een soort reinigingsreactie is, dat is mooi want dan 'gebeurt' er iets in het lijf van Lola en krijgt ze straks hopelijk de prachtige vachtconditie van haar broer en haar moeder!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door