Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evil Knievel
#471615
hallo iedereen,

Een vriendin van mij barft haar honden (dit klinkt echt heel raar) en ik wilde dat ook gaan doen met mijn twee katten. Ik heb nu al zo een half uurtje dit forum afgestruind, maar overzichtelijke antwoorden op mijn vragen vind ik vooralsnog niet (er zijn ook zoveel onderwerpen).

Ik heb een kitten (een kater van ca. 7 maanden oud) en een volwassen poes; van beide weet ik niet hoe zwaar ze zijn, want we hebben geen weegschaal. Poes (ja zo heet ze ::)) is een gewone, niet heel erg grote poes, dus die schat ik op zo'n 3,5 kg. van Kater (ja, erg inventief, ik weet het) vind ik het moeilijker te schatten, maar ik gok op een kilo of 3.

Ik heb begrepen dat je zo tussen de 100 en de 200 gram per dag moet geven voor volwassen katten, maar hoe zit dat met kittens?

wat moeten ze precies hebben? Ik zie vitamine b supplmenten en vis-/zalmolie staan, naast gevogelte, schaap, vis en orgaanvlees. Hoevaak moeten ze van wat? Bot, zo begreep ik, is ongeveer 10 % van de totale maaltijd. Telt visgraat daar ook in mee?

Mogen ze ook rund of varken? Ik weet dat honden geen varken mogen, maar hoe zit dat met katten?

Hoe te beginnen? Ze zitten nu nog gewoon aan de droge brokjes. Moet ik dit langzaam opvoeren of kan ik beter in een keer over? Ik denk dat Poes daar geen probleem van zal maken, maar Kater heeft al moeite met een wat groter stukje gehakt (al kan dat ook zijn omdat ik daar zijn niesziektepilletjes in doe).Ik heb begrepen dat ik om te beginnen misschien beter de boel kan knippen of stukslaan met een hamer.

Sorry voor dit lange verhaal hoor, maar ik weet er echt niks van en ik wil graag goed geïnformeerd beginnen.

alvast bedankt voor alle hulp! ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#471708
Evil Knievel schreef: hallo iedereen,

Een vriendin van mij barft haar honden (dit klinkt echt heel raar) en ik wilde dat ook gaan doen met mijn twee katten. Ik heb nu al zo een half uurtje dit forum afgestruind, maar overzichtelijke antwoorden op mijn vragen vind ik vooralsnog niet (er zijn ook zoveel onderwerpen).

Ik heb een kitten (een kater van ca. 7 maanden oud) en een volwassen poes; van beide weet ik niet hoe zwaar ze zijn, want we hebben geen weegschaal. Poes (ja zo heet ze ::)) is een gewone, niet heel erg grote poes, dus die schat ik op zo'n 3,5 kg. van Kater (ja, erg inventief, ik weet het) vind ik het moeilijker te schatten, maar ik gok op een kilo of 3.

Ik heb begrepen dat je zo tussen de 100 en de 200 gram per dag moet geven voor volwassen katten, maar hoe zit dat met kittens?
De beste methode is gewoon op het oog voeren dat houd in dat je voelt of de katten (honden) niet te mager of te dik worden en daar de hoeveelheid voer op aanpassen.Dit geldt ook voor kittens.
wat moeten ze precies hebben? Ik zie vitamine b supplmenten en vis-/zalmolie staan, naast gevogelte, schaap, vis en orgaanvlees. Hoevaak moeten ze van wat? Bot, zo begreep ik, is ongeveer 10 % van de totale maaltijd. Telt visgraat daar ook in mee?
Ik zou zeker geen vit b gaan suplementeren bij een gezonde kat. vis/zalmolie is wel een goed idee
Ikzelf tel graat nooit mee voor de calcium
Het geheim van BARF ligt in variatie, wij geven hier geen kant en klaar oplossing , je moet zelf een beetje lezen. Er staan wel voorbeeld menuutjes waar je wat ideeen aan op kunt doen. Je kunt dan b.v. zelf een menu samenstellen wat je wilt gaan geven en dat hier op het forum laten toetsen, je krijgt dan reacties wat iedereen van je menu vindt.
Mogen ze ook rund of varken? Ik weet dat honden geen varken mogen, maar hoe zit dat met katten?
Er zijn mensen die varken voeren maar hier op barfplaats wordt dit niet gepromoot i.v.m. de ziekte van aujezki die dodelijk is
Hoe te beginnen? Ze zitten nu nog gewoon aan de droge brokjes. Moet ik dit langzaam opvoeren of kan ik beter in een keer over? Ik denk dat Poes daar geen probleem van zal maken, maar Kater heeft al moeite met een wat groter stukje gehakt (al kan dat ook zijn omdat ik daar zijn niesziektepilletjes in doe).Ik heb begrepen dat ik om te beginnen misschien beter de boel kan knippen of stukslaan met een hamer.
Als ze het willen eten kun je het beste gewoon in 1 x overstappen. kippenvleugels zou ik inderdaad eerst helemaal verbrijzelen en ze zo laten wennen aan het eten van botten , kippennekken zou je zou kunnen proberen en ééndagskuikens kun je zo ook geven.
Door Evil Knievel
#471758
fijn, dank je wel!

Had van die vriendin van mij wat kalkoenvleugeltjes gekregen, en die heb ik nu eerst heel hard met een hamer kapotgemept en daarna geknipt.

Kater vindt het bijzonder interessant, Poes had het na 5 minuten wel gezien, ze vond het nogal hard werken geloof ik.

Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan en ik zal zeker verslag uitbrengen.


Bedankt!
Door tieneke
#471761
Evil Knievel schreef: fijn, dank je wel!

Had van die vriendin van mij wat kalkoenvleugeltjes gekregen, en die heb ik nu eerst heel hard met een hamer kapotgemept en daarna geknipt.

Kater vindt het bijzonder interessant, Poes had het na 5 minuten wel gezien, ze vond het nogal hard werken geloof ik.

Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan en ik zal zeker verslag uitbrengen.


Bedankt!
Ik zou de kalkoenvleugels meteen weghalen en niet meer ongemalen geven,ze zijn knetterhard en vlijmscherp!
Door 202spots
#471764
Evil Knievel schreef: Had van die vriendin van mij wat kalkoenvleugeltjes gekregen, en die heb ik nu eerst heel hard met een hamer kapotgemept en daarna geknipt.
Ben het met Tieneke eens!!!
Kalkoen vleugels kan je echt NIET met kippenvleugels vergelijken!!
Ik geef ze niet een ongemalen aan mijn honden,en zou 't ook niet aan katten geven.
Door Evil Knievel
#471765
ok....

slecht advies van die vriendin dus... :-X :-\ :'(

Ik zal het ook aan haar doorgeven, ze geeft het aan haar honden. is er nog iets anders dat ik moet weten?

denk je eens iets goeds te doen...
Laatst gewijzigd door Evil Knievel op wo 18 jan 2006, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#471801
Evil Knievel schreef: is er nog iets anders dat ik moet weten?
Zelf eerst in de bieb gaan lezen is nooit weg... ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door