Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#470651
ik stel nu 4 dagen in de week zelf samen.
maar ik vind het zo moeilijk de percentages. :-\ :-[
want ik geef 5 honden vlees, maar weeg niet, ja de zakken met vlees als ik ze klaar maak en als ik ze de vriezer uit haal.
maar als ik eten geef doe ik t op de gok, dan weeg ik dus niet. :-\
dus dan ben ik t even helemaal kwijt met de percentages. :-[

en hoeveel soorten vlees zou je minimaal moeten hebben om te zorgen dat er genoeg afwisseling is? :-[
Door Lizzy
#470728
Als je de tel wel weer wilt weten qua percentages, dan moet je een paar keer wel wegen. Dan weet je het toch weer, ongeveer? Ik weet ook nooit iets hoor, maar ik weet gewoon op het oog/en omdat ik wel ooit berekeningen heb gemaakt, wat ik ze ongeveer moet geven. Of is dat je vraag/[probleem niet?

Die tweede vraag vind ik moeilijk te beantwoorden, maar ik denk zelf dat je met vijf verschillende diersoorten (verdeeld over vleesbot, vlees, orgaanvlees en dus ook vis) een heel end bent. Ik ben benieuwd hoe andere mensen daar over denken!
Door danielle1980
#470823
Lizzy schreef: Als je de tel wel weer wilt weten qua percentages, dan moet je een paar keer wel wegen. Dan weet je het toch weer, ongeveer? Ik weet ook nooit iets hoor, maar ik weet gewoon op het oog/en omdat ik wel ooit berekeningen heb gemaakt, wat ik ze ongeveer moet geven. Of is dat je vraag/probleem niet?

Die tweede vraag vind ik moeilijk te beantwoorden, maar ik denk zelf dat je met vijf verschillende diersoorten (verdeeld over vleesbot, vlees, orgaanvlees en dus ook vis) een heel end bent. Ik ben benieuwd hoe andere mensen daar over denken!
ja ik heb toen essie barfde een schema gemaakt en toen we nu weer begonnen de percentages uitgerekend.
maar omdat de honden steeds van gewicht in eten wisselen is het zo moeilijk :-\
(tussen 600 en 1200 gram)
ik kan er dus af en toe wel naast zitten. ;)
bv met orgaan of iets te veel bot enz enz.
vroeg me af of dat eigenlijk erg is. :-[

5 dieren ong.
hmm best lastig nog hoor.
ik geef rund, kip, vis, lam en eend.
maar hoop binnenkort wat meer soorten te hebben.
want nu zit ik steeds dat rund eigenlijk met kip de hoofd maaltijden zijn. :-\
Door Lizzy
#471134
Nou, er iets naast zitten is helemaal niet erg hoor Danielle! Ik weeg ook niks meer en de ene keer krijgen ze meer als de andere keer. Voor pups vind ik dit overigens wel iets krapper komen als voor volwassen honden. Maar 600 of 1200 gram.... dat is natuurlijk niet 'iets'!
Door maja
#471155
een vraagje over die verschillende diersoorten , ik zit me namelijk suf te denken , hoe dat dan zit als je b.v
k.v.v geeft ik noem maar wat b.v bibi natuurmix die ook geen
toevoegingen aan vit. gebruikt alleen bot merg en
orgaanvlees en daar zitten toch ook geen verschilende diersoorten in , er zijn mensen die geven hun hond toch ook dagelijks bibi , is dat dan niet te eenzijdig?
als je nou b.v zelf rund met al die toevoegingen geef
krijgen ze dan een gebrek?
ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd want wil deze vraag al een tijdje stellen.
Door K@rin
#471193
danielle1980 schreef: maar omdat de honden steeds van gewicht in eten wisselen is het zo moeilijk :-\
(tussen 600 en 1200 gram)
WAAROM zit er zo'n groot verschil tussen de maaltijden ??

Als je dat verschil eens minder probeert te maken, zal je denk ik vaker in de goede richting zitten ............
Door danielle1980
#471347
Karin & Pyrs schreef: WAAROM zit er zo'n groot verschil tussen de maaltijden ??

Als je dat verschil eens minder probeert te maken, zal je denk ik vaker in de goede richting zitten ............
dat kan gewoon niet.
de honden schommelen nu ze aan t groeien zijn en ik krijg t niet stabiel.
essie krijgt altijd 600 gram en minx ook bv.
maar de 3 anderen wisselen vaak.
bv kaylee krijgt ong 700 gram normaal, maar als ze opeens weer even groeit heeft ze toch echt wat meer nodig, soms wel 1000 om niet mager te worden.
met bo is t aardig hetzelfde gewicht rond 900/1000
maar shane soms is weken 800 goed dan is ie precies goed, maar net als nu is ie weer mager en dan moet hij dus gewoon 1200 gram hebben. :-\ (dat voer ik langzaam op en blijf t geven tot ie weer goed is en als ie iets dikker is weer wat minder)

uh of doe ik dat verkeerd :-\
Door Lizzy
#471402
Als je hem bijv. 1000 gram standaard zou geven, blijft hij dan niet beter op gewicht? Ik merk dat bij Linga dus helemaal niet, dat ze de ene keer goed is en dan weer te mager wordt en meer eten nodig heeft?

Anyway, op zich is varieren in maaltijd grootte natuurlijk prima. Ik doe dat bij mijn volwassen honden ook. En een beetje op het oog/gokkend geef ik ze ook wat meer of minder vlees/orgaan en meer of minder bot. Zo krap komt het ook weer hoor! Maar nou moet ik wel zeggen dat mijn honden bijv. wel standaard even veel groente krijgen. Elke dag krijgt Linga 145 gram en Brutus en Pinkel ieder 100. Ik weet dat, omdat ik de bakjes af weeg als ik de groentemix maak ;D. Als ze wat meer vlees krijgen in week 1, dan zal percentage gewijs de hoeveelheid groente wat lager liggen als dat ze minder vlees krijgen in week 2. Maar ik geloof over het algemeen gesproken dat dit toch wel uitkomt tussen ergens de 10% en 20% en die marge vind ik prima (niet voor Linga. Die eet nog binnen een strakker regiem).
Door Lizzy
#471427
maja schreef: een vraagje over die verschillende diersoorten , ik zit me namelijk suf te denken , hoe dat dan zit als je b.v
k.v.v geeft ik noem maar wat b.v bibi natuurmix die ook geen
toevoegingen aan vit. gebruikt alleen bot merg en
orgaanvlees en daar zitten toch ook geen verschilende diersoorten in , er zijn mensen die geven hun hond toch ook dagelijks bibi , is dat dan niet te eenzijdig?
als je nou b.v zelf rund met al die toevoegingen geef
krijgen ze dan een gebrek?
ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd want wil deze vraag al een tijdje stellen.
Tja..... hele goeie vraag....!!!

Op zich zeggen ze bij Bibi (en alle merken versvlees) dat het 'compleet' is. Dat wil zeggen: er zitten voldoende vitamines en mineralen en eiwitten en vetten in zoals men ooit bepaald heeft dat de hond dat nodig heeft. En dat zal dan wel.... Of het werkelijk zo is? Wat is compleet? Is dat voor iedere hond, in andere situaties hetzelfde? Blijkbaar niet... anders zouden ze al niet met prakjes Light, Actief, Puppy, Senioren, etc. aankomen.... Maar goed, aangezien er geen controle uitgevoerd wordt over de inhoud van hondenvoer durf ik je niet te zeggen of het compleet is. Dat geldt voor brokken net zo goed als voor versvlees! Ook brokken worden niet op inhoud gecontroleerd (of de vitamines wel in de brok zitten zoals dat op de verpakking staat). Dat is nou 1 van de nadelen van de verantwoordelijkheid voor de voeding van je hond bij een fabrikant leggen... En dan geef je bij brokken NOG minder natuurlijke voedingsmiddelen en nog meer onnatuurlijke toevoegingen. En zelfs op die rommel wordt de gemiddelde hond nog oud... Toch zie je bij honden op brokken dat ze het jarenlang 'goed' doen op merk X en ineens een doffe vacht krijgen. Mensen schakelen dan vaak over naar merk Y en verdomd hoor, de hond krijgt weer een glimmende vacht. Tot weer een paar jaar later, de hond krijgt weer een doffe vacht of gaat stinken of iets. En mensen stappen dan over op merk Z en ja hoor, de hond doet het weer prima. Wie zegt jou en mij dat dat niet is omdat honden toch iets te kort kwamen, op den duur? Dat merk X, Y of Z weer tijdelijk aanvult?

Of het werkelijk een goed idee is om jaar in jaar uit 1 soort/smaak kvv te voeren? Ik durf het je niet te zeggen. Ik zou zelf nooit op 1 paard wedden. Mij spreekt het concept sowieso niet aan, daarom ben ik zelf gaan samenstellen. Ik vind het zelf geen goed idee, maand in maand uit en om jaar in jaar uit een product te geven waar alleen rund of alleen kip in zit. Of beide. Compleet of niet. Aangevuld met een premix of niet. Volgens mij kun je beter merken/smaken afwisselen en doe je er ook goed aan om vooral af en toe wat dingetjes aan je hond te geven die niet in versvlees zitten. Eitje, visje, spiervlees, vleesbotje.

Maar ja, net zo goed dat er honden zijn die het jarenlang of levenslang prima doen op brokken van merk X, zullen er ook legio honden zijn die het jarenlang of levenslamg perfect doen op versvlees merk X, smaak Y, zonder aanvullingen....

Toch vind ik versvlees en zelf samenstellen ook niet te vergelijken met elkaar. Het zijn twee verschillende concepten met twee verschillende uitgangspunten. Ik voer niet iedere dag compleet. Ik zie daar zelfs totaal de voordelen niet van en ook het nut niet van in. Ten tweede bereken ik niks. Ik bereken niet of mijn honden genoeg eiwitten, vetten, vitamines/mineralen, Calcium en Fosfor binnen krijgen volgens het boekje "huppeldepup nutrient requirements of dogs". Ik doe dat niet voor mijzelf, zou dat niet voor mijn kinderen doen (had ik ze gegaan), doe het niet voor mijn kat en niet voor mijn honden. Dus ondanks dat het beide rauw/vers is, vind ik het appels en peren vergelijken, versvlees en BARF. Ik ga er vanuit dat als ik mijn honden volgens (ongeveer) bepaalde percentages voer en een scala van voedingsmiddelen aanbiedt dat de hond alles binnen krijgt wat hij nodig heeft om op en top gezond te blijven.
Door danielle1980
#471488
Als je hem bijv. 1000 gram standaard zou geven, blijft hij dan niet beter op gewicht? Ik merk dat bij Linga dus helemaal niet, dat ze de ene keer goed is en dan weer te mager wordt en meer eten nodig heeft?
elke dag hetzelfde gewicht geven werkt niet. :(
zelf denk ik dat t misschien komt omdat we magerder vlees veel gaven als we zelf samenstelde.
nu hebben we sinds kort ook rundvlees met veel vet er nog aan en lamsvlees.

en het lijkt er op dat nu we zelf samenstellen dat ze daar minder van nodig hebben dan van kvv.
bv kvv hebben ze echt 4 kilo op een dag nodig met zn 5en.
nu doe ik met zelf samenstellen tussen de 3 en 4 kilo en het gaat al 3 weken goed, ze zijn niet magerder geworden. 8)
Anyway, op zich is varieren in maaltijd grootte natuurlijk prima. Ik doe dat bij mijn volwassen honden ook. En een beetje op het oog/gokkend geef ik ze ook wat meer of minder vlees/orgaan en meer of minder bot. Zo krap komt het ook weer hoor! Maar nou moet ik wel zeggen dat mijn honden bijv. wel standaard even veel groente krijgen. Elke dag krijgt Linga 145 gram en Brutus en Pinkel ieder 100. Ik weet dat, omdat ik de bakjes af weeg als ik de groentemix maak ;D. Als ze wat meer vlees krijgen in week 1, dan zal percentage gewijs de hoeveelheid groente wat lager liggen als dat ze minder vlees krijgen in week 2. Maar ik geloof over het algemeen gesproken dat dit toch wel uitkomt tussen ergens de 10% en 20% en die marge vind ik prima (niet voor Linga. Die eet nog binnen een strakker regiem).
maaltijd grootte kan ik denk ook niet voorkomen, bv de zalmkoppen die zijn gewoon net iets te zwaar toch krijgen ze t helemaal.
en dan krijgen ze ook s avonds nog wat eten, omdat ik 2 keer op een dag wil geven.
volgende dag krijgen ze dan wat minder.
groente krijgen ze allemaal 150-200 gram soms iets meer soms iets minder(als ik wat meer of minder overhou :P)

pff wat een zorgen, ik geef wel 3 dagen nog compleet en soms voor t makkelijke wel een hele week.
maar ja mn honden kijken dan in de bak van uh wats dat nou. ::)
Door Lizzy
#471494
Inmiddels is het een bekend verschijnsel dat honden minder nodig hebben van zelf samengestelde voeding. En ik blijf erbij dat dit komt omdat het niet gemalen is.

Maar ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. En als je je wel zorgen maakt: weeg dan 1 week alles wat je Shane te eten geeft en noteer het. Reken ik wel voor je uit hoe je percentages liggen. Heb je misschien een beetje idee en dat geeft je misschien meer vertrouwen.
Door danielle1980
#471503
Lizzy schreef: Inmiddels is het een bekend verschijnsel dat honden minder nodig hebben van zelf samengestelde voeding. En ik blijf erbij dat dit komt omdat het niet gemalen is.

Maar ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. En als je je wel zorgen maakt: weeg dan 1 week alles wat je Shane te eten geeft en noteer het. Reken ik wel voor je uit hoe je percentages liggen. Heb je misschien een beetje idee en dat geeft je misschien meer vertrouwen.
ok dats goed zal ik doen :D
bedankt :D
Door peerle
#471510
euhm...even in Lucy's BARF-map kijken...

Lucy heeft de laatste tien weken de volgende vleessoorten in de vorm van RMB's gekregen : kip (24 %), rund (29 %), kalkoen (17 %), lam (12 %), spiering (5 %), kwartel (3.6 %), konijn (3 %), eend (3 %) en pladijs (1.5 %). De reden waarom kip en rund zoveel zijn is omdat ik daar zo'n 28 weken geleden mee begonnen ben en dan langzaam andere RMB's heb geïntroduceerd. Konijn, kwartel en vis eet ze niet zo graag, en pladijs is zo weinig omdat ik het gewoon 1 keer in een maaltijd heb geprobeerd. Maar ik vind het wel belangrijk om veel verschillende soorten te geven (zoals lizzy al zei : niet al je geld op 1 paard zetten), en helemaal niet belangrijk om elke week 'volledig' te geven. Meestal maak ik op het einde van de week een overzichtje (duurt 10 minuten ofzo) en dan zie ik dat ze bv. wel 20 % orgaanvlees heeft gegeten, dus dan geef ik de week daarop wat minder orgaanvlees. Het rekenen is iets waar je even in moet komen, maar als je het eenmaal beethebt, ga je het zelfs leuk vinden (ik toch, en ik hou helemaal niet van wiskunde) ! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door