Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sylvi@
#470786
Voor mijn opleiding (paraveterinair) konden we vandaag urine meenemen van je hond/kat om bij het practicum te onderzoeken.

Op 2 puntjes was de urine niet 'goed' de ph was eigenlijk te hoog, 7 dus en er zat echt super veel struviet in bij mijn oudste hond.

Dus nu zou het verstandig zijn om iets in haar eet patroon te wijzigen waardoor ze dus iets zuurdere urine krijgt (na kleuring van de urine, dat spul scheen ook zuur te bevatten, was de struviet weg).

Mijn honden eten 5 dagen Bibi, 1 maaltijd orgaan vlees, 1 keer kippennekken en 1 keer vis, af en toe een eitje of wat huttenkase. Soms een visolie capsule.

Wat zou ik nu toe kunnen voegen, zodat haar urine iets zuurder wordt? Bepaalde groentenmix waar veel vitamine C inzit?
Ik kan natuurlijk vit c tabletjes geven, maar het lijkt me beter om iets in haar eten te wijzigen.

Struviet past niet bij deze hoge ph, dus dat is opzich ook nog ‘raar’.


Zou die struviet ook kunnen komen door Cetyl M?
Laatst gewijzigd door Sylvi@ op vr 27 jan 2006, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#470790
Nou ph van 7 vind ik niet hoog hoor, want volgens mij zit de meerderheid van de barf/vers honden met een ph op 6
Door Lizzy
#470799
sylvi@ schreef: Voor mijn opleiding (paraveterinair) konden we vandaag urine meenemen van je hond/kat om bij het practicum te onderzoeken.

Op 2 puntjes was de urine niet 'goed' de ph was eigenlijk te hoog, 7 dus en er zat echt super veel struviet in bij mijn oudste hond.

Dus nu zou het verstandig zijn om iets in haar eet patroon te wijzigen waardoor ze dus iets zuurdere urine krijgt (na kleuring van de urine, dat spul scheen ook zuur te bevatten, was de struviet weg).

Mijn honden eten 5 dagen Bibi, 1 maaltijd orgaan vlees, 1 keer kippennekken en 1 keer vis, af en toe een eitje of wat huttenkase. Soms een visolie capsule.

Wat zou ik nu toe kunnen voegen, zodat haar urine iets zuurder wordt? Bepaalde groentenmix waar veel vitamine C inzit?
Ik kan natuurlijk vit c tabletjes geven, maar het lijkt me beter om iets in haar eten te wijzigen.

Struviet past niet bij deze hoge ph, dus dat is opzich ook nog ‘raar’.


Zou die struviet ook kunnen komen door Cetyl M?
pH = neutraal. Daaronder is zuur, daar boven is alkalisch/basisch.

Struviet komt alleen voor bij een urine die alkalisch is. En pH 7 is neutraal. Met andere woorden: ik vind de pH nog niet eens zo hoog en super veel struviet....? Was het ochtend urine die genomen hebt?

De urine moet dus tenminste verzuurd worden. Ik zou dat zeker doen met vitamine C, cranberry en eventueel appelazijn (met appelazijn heb ik persoonlijk geen ervaring).

Of dit komt door Cetyl M: dat weet ik niet. Het is mij nog steeds niet echt duidelijk wat het is dus laat staan dat ik de werking ervan kan doorgronden. Misschien moet je deze vraag even bij de fabrikant neerleggen!
Door Sylvi@
#470819
Bedankt!

::) ::)Op school zeiden ze dat 7 echt TE hoog was, lees ik in mijn boek en ook op internet dat tussen 5 en 7 normaal is ??? Dus dat is opgelost :D

Het was geen ochtend urine maar wel een '12' uurs urine omdat ik het genomen heb nadat ik de hele dag heb moeten werken, dus in die zin wel betrouwbaar.
Las ook op internet dat de ph hoger kan worden als de urine 'ouder' is, nu weet ik niet hoe oud het dan moet zijn, maar die van mij was minimaal 12 uur (wel in de koelkast).

Denk niet dat ze cranberry's wil, maar ga het proberen ;) en een tabletje vit c is zo gegeven. Over een tijdje zal ik de urine dan nog eens controleren.

Oh en over Cetyl M, dat is het enige verschil dat er qua 'voeding' zit tussen mijn 2 honden, dus vandaar dat ik me afvroeg of het daar misschien van zou kunnen komen.

Nogmaals bedankt!
Door Lizzy
#470985
Nou ja, als er struviet in de urine zit, dan is er dus iets niet in orde... Ik vrees toch dat je het verder moet laten onderzoeken. Misschien zitten er ook bacterieen in de urine en is er ook sprake van blaasontsteking (gaan vaak samen - de bacterieen zorgen er ook voor dat de pH waarde omhoog gaat). Misschien moet je de pH waarde nog een keer meten en de urine laten centrifugeren? Ik heb wel vaker gezien dat er struviet aanwezig is bij een pH waarde van 7 trouwens. Vaker is ie hoger (rond de 8 ), maar 7 en 7,5 kom ik ook tegen.

Vitamine C heb je wel hoge doseringen nodig van de zure vitamine C (ascorbinezuur). Afhankelijk van de grootte van de hond kun je 500 mg tot 1500 mg doseren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 jan 2006, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sylvi@
#471010
Er zat iig geen bloed in de urine. De urine was gecentrifugeerd. Ga het denk ik eerst met vit c proberen en dan over 2 weken ofzo nog een keer testen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#471112
Ik denk dat het komt doordat de urine al 12 uur oud was en in de koelkast heeft gestaan. Dan kunnen er kristallen neerslaan.
Door Lizzy
#471139
Hitam schreef: Ik denk dat het komt doordat de urine al 12 uur oud was en in de koelkast heeft gestaan. Dan kunnen er kristallen neerslaan.
Wacht ff, want dat begrijp ik niet. Als je urine laat staan en er slaan kristallen neer, dan hebben die kristallen er toch sowieso ingezeten, anders kunnen ze toch niet neerslaan? Snap je wat ik bedoel? Of vormen de kristallen zich misschien?

Volgens mij moet ze de pH waarde gewoon nog een keer opnieuw meten.... In verse urine dan. Nog voor met vitamine C aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#471223
Nee hoor, het kan zijn dat ze bij lichaamstemperatuur opgelost blijven en na afkoeling en even stilstaan neerslaan.
Door Lizzy
#471519
Hitam schreef: Nee hoor, het kan zijn dat ze bij lichaamstemperatuur opgelost blijven en na afkoeling en even stilstaan neerslaan.
Ohhhh zo! Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu :D!
Door Daisy75
#471541
Ik heb het met cranberry en appelazijn weer goed gekregen...
Ik geef nu nog regelmatig een scheujt appelazijn of een cranberry capsule, dit kan geen kwaad voor onderhoud is mij verteld.
Shanden zit n8u altijd op 6,5
Door Sylvi@
#471759
Bedankt allemaal weer :D Mij is ook het 1 en ander duidelijker geworen :-*

Nog 1 vraagje, mij is verteld op school dat de ph waarde niet gemeten kan worden met combi stiks voor humaan gebruik, die zouden te vaak afwijkend zijn.

Op de praktijk waar ik nu stage loop, gebruiken ze die wel.
Beter zou ph papier zijn, zou je dat bij de gewone apotheek kunnen kopen? Ja ff informeren dan weet ik het :-[ Maar als jullie dat weten ;D

Hoe meten jullie die ph, met combi stiks? Of ph papier?
Door 202spots
#471795
sylvi@ schreef: Nog 1 vraagje, mij is verteld op school dat de ph waarde niet gemeten kan worden met combi stiks voor humaan gebruik, die zouden te vaak afwijkend zijn.
Op de praktijk waar ik nu stage loop, gebruiken ze die wel.
Beter zou ph papier zijn, zou je dat bij de gewone apotheek kunnen kopen? Ja ff informeren dan weet ik het :-[ Maar als jullie dat weten ;D
Hoe meten jullie die ph, met combi stiks? Of ph papier?
Wat zou dan pH 7 van mens zijn en pH 7 van Hond?
Ik gebruik deze plastic strookje/strip
Afbeelding
Het meet van 5 tot 10 en er staat niet bij of 't voor hond of mens is...
Door Daisy75
#471814
202Spots schreef: Wat zou dan pH 7 van mens zijn en pH 7 van Hond?
Ik gebruik deze plastic strookje/strip
Afbeelding
Het meet van 5 tot 10 en er staat niet bij of 't voor hond of mens is...
ik gebruik idd deze ook die zijn puur voor Phwaarde te meten..
Door Lizzy
#471946
Ik heb drie verschillende sticks. Sticks voor humaangebruik (die ook eiwit, bloed, de hele mikmak meten), ik heb 2 soorten pH sticks die alleen de pH waarde meten. Ik heb in het begin getest of de pH waarde op alle sticks gelijk is (met 1 pot urine) en dat is het geval. Dus dit lijkt me echt een broodje aap.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door