Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bernadette
#470080
Voor Virus en Blitz
beide x herders van 30 kilo

maandag orgaandag
nieren, hart, lever, pens, kippennekken (840 gram)

dinsdag bibi (600 gram)

woensdag 100 gram kefir + 1 eitje + kipkarkas (850 gram)

donderdag pens + fytomix (1 kilo)

vrijdag bibi (600 gram)

zaterdag geitenribben (1 kilo)

zondag kefir + 1 eitje
Door 202spots
#470107
Vind het nu allemaal 'n beetje magertjes geloof ik :-\
Waarom alle orgaanvlees in dezelfde maaltijd?
Krijgen je honden geen diaree dan???
Ik zou het orgaanvlees liever verdelen over 2 of 3 dagen.
En donderdags en zondags geen bot/calcium bron?
En alleen kefir en ei? Reken je zondag als vastendag dan?

Ik zou veranderen:
maandag,kippennek pens en niertjes
donderdag, hart - pens- kipkarkas en fytomix
zaterdag, geit ribben- lever en beetje verse groentemix

Geef je ook vis of andere vleesbotten?
Door Lizzy
#470150
[quote="Bernadette"]
Voor Virus en Blitz
beide x herders van 30 kilo

maandag orgaandag
nieren, hart, lever, pens, kippennekken (840 gram)

dinsdag bibi (600 gram)

woensdag 100 gram kefir + 1 eitje + kipkarkas (850 gram)

donderdag pens + fytomix (1 kilo)

vrijdag bibi (600 gram)

zaterdag geitenribben (1 kilo)

zondag kefir + 1 eitje
[/quote]

HoI Bernadette,

Ik heb voor het zelfsamenstel gedeelte even de percentages berekend:

41,1% orgaanvlees
46,3% vleesbot
12,5% diversen zoals ei en kefir

In je achterhoofdhoudend dat Bibi ook vrij veel orgaanvlees bevat, denk ik dat je echt teveel orgaanvlees geeft. Persoonlijk ben ik van mening dat dit met tenminste de helft minder kan. Je kunt absoluut meer spiervlees gaan voeren. En dan ook zou het mooi zijn als je wat meer afwisseling zou kunnen aanbrengen in de diersoorten die je gebruikt. Ik denk dan aan bijv. lam, konijn, hert, vette vis, etc.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 jan 2006, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bernadette
#470159
Zit er zoveel bibi in?
Het is een voorbeeld hoor wat ik hierboven schrijf. Van maandag orgaandag, daar krijgen ze juist mooie drollen van, er zit ook nek/strot en pens bij en fytomix! Super is dat!

Ik heb nog zoveel bibi liggen, maar had me verkeken dus op de verhouding orgaanvlees.

Ja, ik kan wel andere vleesjes geven.... Maar ik wil ook die bibi opmaken. Helup, overigens, ik wil liever geen groente/fruitmix geven. Ze krijgen pens en fytomix.
Door Lizzy
#470161
Maar hetgeen ik uitgerekend heb is exclusief de Bibi. Dus ook zonder Bibi zit je echt veel te hoog in het percentage orgaan.
Door Bernadette
#470169
heb je pens ook meegerekend als orgaan? ik reken pens als volledige maaltijd.

Het idee is
20 % orgaan (840 gram)
20 % bot (840)
60 % spiervlees
Door Lizzy
#470170
[quote="Bernadette"]
heb je pens ook meegerekend als orgaan? ik reken pens als volledige maaltijd.

Het idee is
20 % orgaan (840 gram)
20 % bot (840)
60 % spiervlees
[/quote]

Ja, ik heb pens meegerekend als orgaan. Waarom reken je pens als volledige maaltijd? Of heb je het nu tot spiervlees gerekend?

Ik moet zeggen dat Mogens Eliasen beweerd dat je ongeveer 40% pens kunt voeren in totaal. Omdat het zo gezond is. Hij praat dan wel over echte vuile pens trouwens, niet over de gespoelde pens die wij meestal in NL kunnen kopen. Maar ja goed, ik ben het ook niet met hem eens. En ik vind dat hij qua pens meet met twee maten. Zo vind hij dat je niet meer als 5% hart moet voeren omdat een geheel prooidier nooit voor meer als een klein percentage (onder de 5%) uit hart bestaat. Maar hetzelfde geldt voor pens. En pens is dan wel prettig goedkoop, maar het is en blijft orgaanvlees en een prooidier bestaat ook niet/nooit voor 40% uit pens..... En ik vind dat als je zoveel pens voert dat er te weinig ruimte overblijft voor spiervlees.

Ik vind dus persoonlijk 40% orgaanvlees, inclusief pens, teveel, maar ja, dat is mijn persoonlijke mening... Toch denk ik dat je pens in ieder geval niet tot spiervlees moet gaan rekenen want het is geen spiervlees en het heeft ook niet de eigenschappen (zoals het aminozuren patroon enzo) als spiervlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 jan 2006, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bernadette
#470200
Okee, duidelijk!
Goed, dus minder pens, zou die ene kilo kunnen schrappen dan. In plaats daarvan een kalfskop of lamskop geven met nek en kopvlees?
Door Lizzy
#470201
[quote="Bernadette"]
Okee, duidelijk!
Goed, dus minder pens, zou die ene kilo kunnen schrappen dan. In plaats daarvan een kalfskop of lamskop geven met nek en kopvlees?
[/quote]

Ja, ik zou dat zelf doen, iets minder pens geven. Eten ze lams/kalfsbotten helemaal op? Bevatten deze de hersenen nog? Want ik wil niet lastig doen ;D maar als het de ogen en hersenen nog bevat en ze eten alles op, dan voer je dus eigenlijk vooral vleesbot en weer orgaan. En ik denk persoonlijk dat je percentage spiervlees omhoog kan.
Door Bernadette
#470207
Ja, ze eten het helemaal op. Inderdaad, dan heb ik nog steeds niet het spiervlees omhoog.

Hmmm... denken wat ik kan doen... Ze eten namenlijk geen lamsvlees. Meer ribben geven?
Door Lizzy
#470213
[quote="Bernadette"]
Ja, ze eten het helemaal op. Inderdaad, dan heb ik nog steeds niet het spiervlees omhoog.

Hmmm... denken wat ik kan doen... Ze eten namenlijk geen lamsvlees. Meer ribben geven?
[/quote]

Je kunt ook in je weken wat afwisselen. Geef je de ene week wel pens, de week erop wel een lams/kalfskop (vervang daar desnoods 1 maaltijd Bibi mee) en de 2 weken erop gewoon vlees (spiervlees). Misschien geitenvlees? Of paard? Of hert? Of kalkoen? Op zich kun je nog wel een ander diersoort gebruiken in je menu, denk ik. Als je meer ribben gaat voeren, dan gaat je percentage bot weer omhoog. Als je dat niet erg vindt, kun je ook met ribben afwisselen.
Door Bernadette
#470217
Moeilijk is het zeg, ik dacht, ik maak gewoon een menu voor een week en houd me daaraan.

Sinds kort twee honden en het moet allemaal wat gestructureerder gaan, de katten lopen nu goed, alleen de honden, ik ben elke dag aan het uitrekenen en aan het doen.

Kan ik deze week het bovenstaande schema volhouden en dan volgende week een ander schema maken? Kan je daarbij helpen dan? Dat ik een keer per week (samen) een schema maak? Dat ik dat in het weekend klaar kan maken en elke dag wat uit de vriezer kan halen.
Door Bernadette
#470218
Overigens, ik zag nog een vraag over het hoofd: zondag zie ik als vastendag ja, alleen één van de twee honden is relatief nieuw met barf deze week... Dus om haar niet in een keer te laten vasten.... Dacht ik zo een beetje het te ondervangen.
Door Lizzy
#470226
[quote="Bernadette"]
Moeilijk is het zeg, ik dacht, ik maak gewoon een menu voor een week en houd me daaraan.
[/quote]

Dat kun je natuurlijk ook doen. Maar dan zou ik niet gaan voor lams/kalfskoppen en ook niet gaan voor meer ribben en ook niet gaan voor af en toe toch pens maar dan zou ik 1 orgaanvlees maaltijd (als ik jou was) vervangen voor spiervlees van een ander diersoort. Voor zover ik het nu kan zien gebruik je rund, kip en 1 keer per week geit? Ik vind dat een beetje weinig afwisseling, te meer daar je ook geen groentes voert. Ik zou dus 1 orgaandag schrappen (je kunt ook van alle orgaanvleessoorten wat minder gaan voeren zolang je Bibi voert) en daarvoor in de plaats spiervlees geven van een ander diersoort.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 jan 2006, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door