Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#469353
Dit is dus vrijdag de 13de gebeurd.
Cairo heeft dus een maagtorsie gehad vandaag.
Vanmorgen nog niks aan de hand,gewoon naar buiten,daarna gegeten,daarna had ik het idee dat cairo zich niet zo lekker voelde,of hij wilde kotsen,dacht gewoon een beetje misselijk( mss van de kipppelever)hij heeft heel de ochtend zo op zijn mand gelegen,s'middags nog naar buiten geweest,hij liep heel sloom maar zijn neus voelde nog wel goed vochtig aan.Toen om een uur of 16.00 stond ie zo raar in de slaapkamer,ben toen naar hem toe gelopen en voelde dat zijn maag/buik opgezet was,leek wel een ballon,ik vermoeddde een maagtorsie gelijk een d.a gebeld die spreekuur had,gelukkig kwam Marko ook net thuis,in de auto naar de d.a gegaan,het werd echt steeds erger braken maar er kwam alleen maar wit schuim uit..De d.a zei iddd een maagtorsie,dus we moesten Cairo daar achter laten,ze zouden proberen met slangen of ze de maag konden draaien en lukte dat niet dan moest cairo geopereerd worden met alle risico's van dien.Nou ik heb mij heel lang goed kunnen houden,maar toen ik hoorde dat er een kans inzat dat Cairo het niet zou overleven,hield ik het niet meer.Wij hebben allebei als 2 kleine kinderen thuis zitten huilen met in ons achterhoofd dat Cairo het niet zou halen.
Het zou 1 1/2 tot 2 uur duren de operatie,nou dan duren de uren lang,hoor.
Om 19,10 belde ze op om te zeggen dat de operatie gelukt was,en om 20,30 mochten wij hem weer ophalen.
Het was echt kantje boord voor Cairo,zijn milt is weggehaald omdat die zo opgezet was,en zijn maag was aubergine van kleur terwijl het normaal licht roze van kleur hoort te zijn.Nu maar hopen dat ie er goed van hersteld en er niks aan overhoudt.. Ik hoop dat niemand dit ooit mee hoef te maken,want het is echt waardeloos,dit vreet aan mij,dat wil je niet weten. :'(

Nou het is nu dus maandag en we hebben vanaf zaterdag(ook de zondag) 1 x per dag (sóchtends)telefonisch contact gehad over cairo en ook op weekend spreekuur geweest voor controle.Ook allebeid de dagen.Vanmiddag gaan we weer langs voor controle.
Het ziet er nu redelijk goed uit met cairo,hij eet weer,ik geeft hele kleine porties(rijst met gekookte vis of kip,vlees+de bouillion ervan)en dat verdeel over 4 porties,hij krijgt lauw water te drinken(voor zijn maag)
Ik zit op i-net te lezen over torsie(ook op bp stukje gelezen).

Ik ben wel blij dat het langzamerhand de goede kant op lijkt te gaan met cairo,mar ik ben nu echt hartsikke bang dat hij er weer 1 krijg en die is mss wel fataal voor hem.
En daar bij komt nu oook nog dat ie vanaf vrijdag al zoveel heb gelegen dat ie pijn hebt bij het opstaan en stijf lopen.Ik kan hem niet van de trap tillen,dus hij moet wel lopen,maar de trap af gaat echt met pijn voor cairo. :(
Laatst gewijzigd door judith1967 op ma 16 jan 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#469364
Wat verschrikkelijk zeg, wat moeten jullie zijn geschrokken. Ik hoop dat Cairo weer gauw beter wordt :-* :-*
En ik hoop ook dat het niet nog een keer gebeurd, sterkte :-*
Door Lizzy
#469365
Sjeesus, wat is dit schrikken :o :o :o :o. Oh, wat erg voor jullie zeg....... Pffff, nu is het inderdaad hopen dat Cairo hier helemaal goed bovenop komt en dat hij dit noooooit meer krijgt... Hebben ze zijn maag vast gezet?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#469367
Ow erg :( In ieder geval vast heel vele sterkte en maar hopen dat hij er niets aan over houd.

Heb je geen voedingsvoorschrift meegekregen, meestal moeten ze na zo'n operatie een tijdje op babyvoer, alles gemalen en in kleine porties.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#469368
Pffff, dat is schrikken!
Gelukkig dat het nu redelijk goed met hem gaat. Ik hoop dat hij snel herstelt en kan me je angst op herhaling goed voorstellen. Was met recht vrijdag de 13e voor jullie.....
Door judith1967
#469381
Dank,dank voor de lieve reacties.
Cairo zijn maag is idd vastgezet,maar dit is geen garantie dat het niet meer gebeurt,had ik ook al gelezen.

Cairo zit nu voorlopig op witte rijst,daar mag ik gekookt vlees bij doen met het rundvleesbouillion ervan.Vanmorgen rijst gekookt met 100 gr koolvisfilet,dat met de rijst en bouillion gemengd en dat verdeel ik dan over 4 porties voor vandaag.
Door judith1967
#469384
Oja, de .da(ik ben naar een andere d.a gegaan,hoor)kon ook geen verklaring geven waardoor het nou gebeurt is.Hij zei meestal wordt ik gebeld s'nachts,de meeste torsie gebeuren op een lege maag.
Maar ze weten nog steeds niet wat een torsie veroorzaakt.

Dus ook al is Cairo dadelijk helemaal hersteld ervan zal ik nog steeds goed op mijn hoede zijn.
Ik kreeg wel de tip van mijn d.a. om voortaan(als cairo weer gewoon mag eten)gekookt water over zijn vlees te doen(soort dikke soep wordt het dan)zodat cairo wat rusitger eet en dan ook niet gelijk water hoef te drinken na zijn eten.ik weet wel dat dat niet echt het principe is van voeren is waarvoor ik mij heb aangemeld hier,maar ik wil een volgende torsie proberen te voorkomen.
Door Ine
#469397
Wat fijn, dat het toch allemaal met een sisser is afgelopen!
Die angst zal misschien wel even blijven, sterkte!
Door herder_lover
#469403
jeetje, dat ios schrikken! Zat gewoon met tranen in de ogen te lezen :o :o :o :o
Ik hoop dat het geod blijft gaan met hem en idd rustig aan met eten even. En helaas schijnt vastzetten idd geen garanties te geven, maar ietsje wel ;)
Maar de schrik zal er wel lang in blijven hoor, maar ook dat zal slijten.
Sterkte! :-* :-*
Door roefus
#469424
Kan me goed voorstellend dat je je verrot schrikt.
Gelukkig was je er nog net op tijd bij.
Ik heb er geen idéé van hoe zo'n maagtorsie ineens kan ontstaan.
Heb er nooit mee te maken gehad en nu ik deed zo lees...daar hopen we danook maar niet op.
Ik hoop dat het nu allemaal goed gaat.
Kan me best indenken dat je voorzichtig bent met voeding.
Beterschap voor Cairo!
Door Ike
#469495
Wat zal jij verschrikkkelijk geschrokken zijn :o :o, kan me heel goed voorstellen dat je voorzichtig doet met eten, dit wil je nooit meer meemaken!!
Door conleeuw
#469504
jetje, dat was zeker schrikken, dit is mijn grootste nachtmerrie, dat Jazz een torsie zou krijgen, grote hond, diepe borstkast, ras staat erom bekend, gelukkig is het bij Cairo goed gegaan, de erge van een torsie is dat je geen oorzaak weet, anders kan je zeggen, ok, dat doe ik dan gewoon nooit om de risico te verminderen. De schrik zal wel even blijven, maar hopenlijk slijt dat en kan je weer de draad oppakken. Sterkte ermee ;)
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#469505
Wat vreselijk zeg, kan me voorstellen dat jullie je rotgeschrokken zijn. Hoop dat Cairo weer snel op zal knappen. :-* :-*
Door ~Joke~
#469578
Wat afschuwelijk!! Wat een geluk dat jullie er op tijd bij waren!!! Ik kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit! Sterkte!
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 16 jan 2006, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door